Dr. Pomme van de Weerd

Universitair docent
Pedagogiek in Diverse Samenlevingen
p.vandeweerd@uu.nl

Dr. Pomme van de Weerd is universitair docent bij de afdeling Pedagogiek in Diverse Samenlevingen (DEEDS). Haar onderzoek richt zich op het Nederlands voortgezet onderwijssysteem, met name tracking (het indelen van leerlingen in niveaus) en heterogeen onderwijs (ook wel gemengde niveaugroepen of brede brugklassen), binnen het bredere thema van gelijke kansen in het onderwijs. Ze is met name geïnteresseerd in de manier waarop sociale relaties tussen leerlingen en statushiërarchieën zich ontwikkelen in gemengde niveaugroepen (ook wel bekend als heterogeen onderwijs of brede brugklassen).

Dr. van de Weerd voert etnografisch onderzoek uit op een school met heterogeen onderwijs, waarin leerlingen die zijn toegewezen aan verschillende niveaus (vmbo, havo, vwo) samen leren. Heterogeen onderwijs (de ‘brede brugklas’) wordt gezien als een manier om de uitdagingen van ongelijkheid en sociale segregatie in het Nederlandse onderwijssysteem aan te pakken. Hoewel de positieve effecten van heterogeen onderwijs op onderwijsgelijkheid goed gedocumenteerd zijn, is de impact ervan op sociale relaties tussen leerlingen minder goed begrepen. Het onderzoek van Dr. van de Weerd beoogt deze lacune op te vullen door te onderzoeken hoe heterogeen onderwijs de vorming van sociale relaties onder leerlingen beïnvloedt en hoe statushiërarchiën (niveaus als ‘hoog’ en ‘laag’) binnen dit onderwijs vorm krijgen.

Door gebruik te maken van kwalitatieve methoden zoals interviews, focusgroepen en participerende observatie, onderzoekt ze de dagelijkse dynamiek binnen een school met heterogeen onderwijs, waarbij ze inzicht biedt in hoe deze aanpak statushiërarchieën kan herstructureren en meer inclusieve leeromgevingen kan bevorderen. Haar werk overbrugt de kloof tussen onderwijsbeleid en klaspraktijk, en draagt bij aan een dieper begrip van hoe gelijke onderwijskansen voor alle leerlingen gecreëerd kunnen worden.

In 2020 behaalde Pomme van de Weerd haar PhD aan de Universiteit Maastricht met een proefschrift getiteld 'Nederlanders en buitenlanders: Een sociolinguïstisch-etnografische studie naar etnische categorisering onder middelbare scholieren.' Dit proefschrift bouwt voort op methoden en kaders uit de sociolinguïstiek, antropologie en interactionele analyse om uitingen van diversiteit onder jongeren in Venlo, Nederland te analyseren.