Drs. M.M. (Monica) Wijers

Buys Ballotgebouw
Princetonplein 5
3584 CC Utrecht

Drs. M.M. (Monica) Wijers

Universitair docent
Mathematics Education
m.wijers@uu.nl

Publicaties

2023

Wetenschappelijke publicaties

Sorge, S., Doorman, M., Maass, K., Straser, O., Hesse, A., Jonker, V., & Wijers, M. (2023). Supporting mathematics and science teachers in implementing intercultural learning. ZDM - Mathematics Education. https://doi.org/10.1007/s11858-023-01478-3

2022

Vakpublicaties

Boels, L., Hoogland, K., Jonker, V., Wijers, M., & Kleine Deters, B. (2022). Het interpreteren en begrijpen van hedendaagse informatiebronnen. Hogeschool Utrecht. https://www.fisme.science.uu.nl/publicaties/literatuur/2022_ve_hedendaagse_informatiebronnen.pdf
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/424553/2022_ve_hedendaagse_informatiebronnen.pdf?sequence=1
de Haan, D., Wijers, M., Belmer, M., & Jonker, V. (2022). Meer ruimte voor het festival. Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht. https://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/29151/
Stolwijk, R., Wijers, M., de Haan, D., & Jonker, V. (2022). WiTje 10 - Krassen in december. Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht. https://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/29150/
Jonker, V., Wijers, M., Keijzer, R., van Galen, F., Markusse, A., Munk, F., van Dijk, G., Oosterwaal, L., Abels, M., & Vink, V. (2022). Bouwavonturen. Boek Grote Rekendag. Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht. https://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/28818
de Haan, D., Wijers, M., Belmer, M., & Jonker, V. (2022). Afrekenen met afval. Opdracht onderbouw wiskunde dag 2022. Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht. https://www.fi.uu.nl/toepassingen/29017

2021

Vakpublicaties

de Haan, D., Wijers, M., Belmer, M., & Jonker, V. (2021). WiTje 8 - Vormen en inhoud. Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht. https://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/28951/
Wijers, M., de Haan, D., & Jonker, V. (2021). Witje - Beslissen door stemmen. Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht. https://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/28952/
de Haan, D., Wijers, M., & Jonker, V. (2021). Witje - Lappendeken. Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht. https://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/28919/
Van Haeften, N., Vollmuller, B., Wijkhuizen, C., Jonker, V., & Wijers, M. (2021). Op Rekenreis met de Grote Rekendag. Volgens Bartjens, 40(5), 12-14. https://www.volgens-bartjens.nl/art/50-6495_Op-Rekenreis-met-de-Grote-Rekendag
Wijers, M., & Jonker, V. (2021). Studenten mbo: bevraagd over enkele aspecten van opdrachten uit voorbeeldexamens rekenen. Coöperatie examens mbo. http://www.fi.uu.nl/publicaties/literatuur/2021_rapport_mbo_rekenen_onderzoek_studenten_voorbeeldexamens.pdf
de Haan, D., Wijers, M., Belmer, M., & Jonker, V. (2021). Lente diner. Opdracht voor de onderbouw wiskunde dag. Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht. http://www.fi.uu.nl/toepassingen/28961

2020

Wetenschappelijke publicaties

Wijers, M. M., & de Haan, D. L. (2020). Mathematics in Teams—Developing Thinking Skills in Mathematics Education. In M. Van den Heuvel-Panhuizen (Ed.), National Reflections on the Netherlands Didactics of Mathematics: ICME-13 Monographs (pp. 15-30). (ICME13Mo). Springer Nature. https://doi.org/10.1007/978-3-030-33824-4_2

Vakpublicaties

Wijers, M. M., & Jonker, V. H. (2020). De professionele basis. In Leren in de educatie, lesgeven, begeleiden & faciliteren
Wijers, M. M., Berben, H., Buisman, M., Groot, A., Haacke, F., Hofman-de Hartog, I., Hoogland, K., Steen, J., Schmidt, V., & Voskamp, H. (2020). Rekeneisen voor het middelbaar beroepsonderwijs.
Groot, A., Veldhuis, M., Wijers, M. M., & Jonker, V. H. (2020). Formatief evalueren in het mbo. Technieken voor het vak rekenen. Universiteit Utrecht. http://www.fi.uu.nl/publicaties/literatuur/20200526_grip_op_leerpotentieel_rekenen.pdf
Wessel, L., Prediger, S., Stein, A., Wijers, M. M., & Jonker, V. H. (2020). Sprachbildung für das Mathematiklernen in beruflichen Kontexten - eine Handreichung für die Praxis. DZLM.
Wijers, M. M., Hoogland, K., Calis, C., Crans, S., Haacke, F., & Jonker, V. H. (2020). Voorbeeldexamens rekenen mbo. Adviesrapport Deel B: voorbeeldexamens, beoordelingsmodel en toelichting. Coöperatie examens mbo. http://www.fi.uu.nl/publicaties/literatuur/2020_Adviesrapport-Voorbeeldexamens-Rekenen-mbo_deel-B-1.pdf
Wijers, M. M., Hoogland, K., Crans, S., Calis, C., Haacke, F., & Jonker, V. H. (2020). Voorbeeldexamens rekenen mbo. Adviesrapport Deel A: Uitgangspunten en verantwoording. Coöperatie examens mbo. http://www.fi.uu.nl/publicaties/literatuur/2020_Adviesrapport-Voorbeeldexamens-Rekenen-mbo_deel-A-1.pdf

Overige resultaten

Matthijsse, W., Wijers, M. M., Munk, F., Jonker, V. H., & van der Vlis, R. (2020). Succes! Rekenen. Slim met je geld. 2F R5. Stichting Lezen en Schrijven. http://www.fi.uu.nl/toepassingen/28897
Matthijsse, W., Wijers, M. M., Munk, F., van der Vlis, R., & Jonker, V. H. (2020). Succes! Rekenen. Koken en bakken. IN R6. Stichting Lezen en Schrijven. http://www.fi.uu.nl/toepassingen/28895/
Matthijsse, W., Wijers, M. M., Munk, F., van der Vlis, R., & Jonker, V. H. (2020). Succes! Rekenen. Gezond eten en lekker bewegen. 1F R9. Stichting Lezen en Schrijven. http://www.fi.uu.nl/toepassingen/28904/
Matthijsse, W., Wijers, M. M., Munk, F., van der Vlis, R., & Jonker, V. H. (2020). Succes! Rekenen. Hoera, een baby! 1F R7. Stichting Lezen en Schrijven. http://www.fi.uu.nl/toepassingen/28902/
Matthijsse, W., Wijers, M. M., Munk, F., van der Vlis, R., & Jonker, V. H. (2020). Werk. Stichting Lezen en Schrijven. http://www.fi.uu.nl/toepassingen/28901/
Matthijsse, W., Wijers, M. M., Munk, F., van der Vlis, R., & Jonker, V. H. (2020). Succes! Rekenen. Ouder worden. 2F R6. Stichting Lezen en Schrijven. http://www.fi.uu.nl/toepassingen/28910/
Matthijsse, W., Wijers, M. M., Munk, F., van der Vlis, R., & Jonker, V. H. (2020). Succes Rekenen! Spelend rekenen. 1F R8. Stichting Lezen en Schrijven. http://www.fi.uu.nl/toepassingen/28903/
Jonker, V. H., Wijers, M. M., Oosterwaal, L., van Galen, F. H. J., Munk, F., Markusse, A., & Keijzer, R. (2020). De Getallenfabriek. Boek Grote Rekendag. Universiteit Utrecht. http://www.fi.uu.nl/toepassingen/28733
de Haan, D. L., Wijers, M. M., & Jonker, V. H. (2020). Hitte in de stad. Opdracht voor de onderbouw wiskunde dag. Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht. https://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/28832/

2019

Wetenschappelijke publicaties

Doorman, L. M., Bos, R. D., de Haan, D. L., Jonker, V. H., Besamusca, A., & Wijers, M. M. (2019). Making and Implementing a Mathematics Day Challenge as a Makerspace for Teams of Students. International Journal of Science and Mathematics Education, 17(1), 149-165. https://doi.org/10.1007/s10763-019-09995-y

Vakpublicaties

Wijers, M. M., & Jonker, V. H. (2019). Volwassenen rekenen: de didactiek van gecijferdheid. In Leren in de educatie, lesgeven, begeleiden & faciliteren
de Haan, D., Wijers, M., Doorman, M., & Jonker, V. (2019). Ontwerp een parkeergarage. Opdracht voor de onderbouw wiskunde dag. Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht. http://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/28737/
Kroesbergen, E. H., Schoevers, E. M., Keijzer, R., Wijers, M. M., & Jonker, V. H. (2019). Meetkunst. Eindrapportage van het onderzoek ‘Meetkunde uit de kunst in de klas’. Universiteit Utrecht.
Kroesbergen, E. H., Schoevers, E. M., Keijzer, R., Jonker, V. H., & Wijers, M. M. (2019). Meetkunst in de basisschool: effecten van een combinatie van meetkunde en kunstonderwijs. Cultuur + Educatie, 18(51), 50-67.
Wijers, M. M., & Jonker, V. H. (2019). De deur uit. Module Succes Rekenen. Stichting Lezen en Schrijven.
Wijers, M. M., & Jonker, V. H. (2019). Sport en bewegen. Module Succes Rekenen! Stichting Lezen en Schrijven.
Wijers, M. M., & Jonker, V. H. (2019). Dit is mijn huis. Stichting Lezen en Schrijven.
Wijers, M. M., & Jonker, V. H. (2019). Mijn gezondheid. Stichting Lezen en Schrijven.
Wijers, M. M., & Jonker, V. H. (2019). Wat trek je aan? Stichting Lezen en Schrijven.
Wijers, M. M., & Jonker, V. H. (2019). Module Succes Rekenen! De eerste stap naar werk. Stichting Lezen en Schrijven.
Wijers, M. M., & Jonker, V. H. (2019). Dagelijks leven. Module Succes! Rekenen. Stichting Lezen en Schrijven.
Besamusca, A., Doorman, L. M., Jonker, V. H., & Wijers, M. M. (2019). Omgaan met verschillen in de klas. Euclides, 94(6), 4-7. [1].

2017

Vakpublicaties

ten Berge, H. (Author), Wijers, M. (Author), Schellekens, L. (Author), Slot, E. (Author), & Oomen, C. (Author). (2017). Themadossier Differentieren. Web publication/site https://www.uu.nl/onderwijs/onderwijsadvies-training/differentiatie