Prof. dr. Marian Jongmans

Afgesloten projecten
Project
Afleiders in de klas 01-09-2019 tot 31-12-2022
Algemene projectbeschrijving

Kinderen met een zeer zwak werkgeheugen ervaren mogelijk geen problemen als de omgeving weinig beroep doet op deze vaardigheid. Aan de andere kant kunnen minimale werkgeheugen problemen leiden tot grote problemen in een veeleisende omgeving. Dit is vaak zichtbaar in het verschil tussen presetaties van kinderen op daignostische tests en hun dagelijks functioneren en benadrukt het belang van instrumenten die ecologisch valide zijn en in dagelijkse situaties kunnen worden afgenomen.  

In dit project wordt de werkgeheugenvaardigheid van kinderen (6-12 jaar oud) onderzocht in twee situaties: eenmaal in een (prikkelarme) diagnostische situatie en eenmaal in de (meer prikkelrijke) situatie van de klas. Het vergelijken van de prestaties op de werkgeheugentaken in beide situaties geeft ons inzicht in de invloed van de omgeving op het dagelijks functioneren van kinderen.

De invloed van omgeving wordt onderzocht in twee groepen kinderen:

  • kinderen met een ontwikkelingsstoornis (ADHD en/of autisme spectrum stoornis)
  • kinderen zonder ontwikkelingsstoornis 

De resultaten van het onderzoek worden gebruikt om gebruikershandleiding te ontwikkelen voor psychologen en orthopedgogen die de werkgeheugen taken in hun diagnostiek gebruiken. Daarnaast geeft het onderzoek inzicht in individuele verschillen tussen kinderen: hoe verschillen kinderen in de mate waarin zij door de omstandigheden van de omgeving worden beinvloed. 

Informatiebrieven:

kinderen met een ontwikkelingsstoornis (ADHD en/of autisme spectrum stoornis)

kinderen zonder ontwikkelingsstoornis

Rol
Uitvoerder
Financiering
1e geldstroom DOY Invigoration grant
Overige projectleden
  • prof. dr. Sarah Durston