In dit project worden studenten uit een cursus Psycholinguïstiek gekoppeld aan een docent in het voortgezet onderwijs. Zij voeren een didactische opdracht uit en brengen academische kennis naar het voortgezet onderwijs. Tevens nemen de studenten nieuwe onderzoeksvragen mee richting de universiteit. Op deze manier kan ik als onderzoeker mijn onderzoek direct relevant voor de praktijk maken én kunnen studenten ontdekken hoe inzichten uit het onderzoek vertaald worden naar de praktijk.
In dit project wordt de voorspellende waarde van sociale en biologische factoren voor de taalvaardigheid (gesproken en geschreven) in de vreemde taal van vluchtelingen onderzocht. Tijdens een onderzoeksverblijf aan de Universiteit van Stockholm zijn de onderzoeksdata geanalyseerd en bediscussieerd. De resultaten van dit project bieden nieuwe inzichten in de rol van sociale en biologische factoren in tweedetaalontwikkeling, specifiek voor een immigrantencontext.
Dit project richtte zich op de vraag waarom geschreven adjectivale verbuigingen bij zowel L1- als L2-leerders van het Frans een groot struikelblok vormen. Het psychologische effect van de grootte van syntactische domeinen en de fonologische expressie van inflecties op geschreven taalproductie is onderzocht.