Lianne Toussaint onderzoekt de kruisbestuiving en interactie tussen mode, kunst en technologie. In haar onderzoek staat het opkomende fenomeen van de slimme kleding centraal: kleding die draagbare technologie verenigt met de esthetische, expressieve, kritische en communicatieve rol van mode. Een jurk met flexibele zonnecellen, een jas die luchtvervuiling signaleert, een shirt waarmee je iemand op afstand kunt knuffelen, of een yogabroek die je houding corrigeert: het zijn allemaal voorbeelden van reeds ontworpen en bestaande vormen van techno-mode en draagbare technologie. Ondanks dat techno-mode de relatie tussen mens, technologie en kleding drastisch kan verandert, is er echter nog maar weinig bekend over de mogelijkheden en gevolgen. Hoe transformeert de combinatie van mode en technologie de aard, waarde en betekenis van mode en kleding? Wat betekent het als we technologie niet alleen dagelijks gebruiken, maar ook dragen?
Toussaint doceert over uiteenlopende onderwerpen waaronder mode, technologie en cultuur, gender, visuele cultuur, en cultuurtheorie. In 2018 promoveerde zij bij de Radboud Universiteit Nijmegen op een proefschrift getiteld Wearing Technology: When Fashion and Technology Entwine. Haar promotieonderzoek komt voort uit 'Crafting Wearables; Fashionable Technology' (2013-2018), een interdisciplinair onderzoeksproject gefinancierd door NWO. Voorafgaand aan haar promotietraject voltooide zij een studie Algemene Cultuurwetenschappen aan de Radboud Universiteit (2008) en master Fotografie Studies aan de Universiteit Leiden (2010).