Prof. dr. Karel Stokking

Emeritus
Educatie
k.m.stokking@uu.nl

Publicaties

2016

Wetenschappelijke publicaties

Stokking, K. M. (2016). Betekenisvolle kennis voor en over Basisonderwijs. Garant Uitgeverij.
Stokking, K. M. (2016). Bouwstenen voor onderzoek in onderwijs en opleiding. Garant Uitgeverij.

2015

Wetenschappelijke publicaties

Van De Ridder, J. M. M., Berk, F. C. J., Stokking, K. M., & Ten Cate, O. T. J. (2015). Feedback providers' credibility impacts students' satisfaction with feedback and delayed performance. Medical Teacher, 37(8), 767-774. https://doi.org/10.3109/0142159X.2014.970617
van de Ridder, J. M. M., Peters, C. M. M., Stokking, K. M., de Ru, J. A., & Ten Cate, O. T. J. (2015). Framing of feedback impacts student's satisfaction, self-efficacy and performance. Advances in Health Sciences Education, 20(3), 803-816. https://doi.org/10.1007/s10459-014-9567-8
van de Ridder, J. M. M., Mcgaghie, W. C., Stokking, K. M., & ten Cate, O. T. J. (2015). Variables that affect the process and outcome of feedback, relevant for medical training: A meta-review. Medical Education, 49(7), 658-673. https://doi.org/10.1111/medu.12744
Dekker-Groen, A., Van der Schaaf, M., & Stokking, K. (2015). Teachers' questions and responses during teacher-student feedback dialogues. Scandinavian Journal of Educational Research, 59(2), 231-254. https://doi.org/10.1080/00313831.2014.937359

2014

Wetenschappelijke publicaties

Stokking, K. M. (2014). Bouwstenen voor Onderzoek (nieuwe editie). Afdeling Educatie, Universiteit Utrecht.

2013

Wetenschappelijke publicaties

Dekker-Groen, A. M., van der Schaaf, M. F., & Stokking, K. M. (2013). A teacher competence development programme for supporting students' reflection skills. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 19(2), 150-171. https://doi.org/10.1080/13540602.2013.741837

2012

Wetenschappelijke publicaties

Duijnhouwer, H., Prins, F. J., & Stokking, K. M. (2012). Feedback providing improvement strategies and reflection on feedback use: Effects on students’ writing motivation, process, and performance. Learning and Instruction, 22(4), 171-184.
Bronkhorst, L. H., Baartman, L. K. J., & Stokking, K. M. (2012). The explication of quality standards in self-evaluation. Assessment in education, 19(3), 357-378. https://doi.org/10.1080/0969594X.2011.570731
Dekker-Groen, A. M., van der Schaaf, M. F., & Stokking, K. M. (2012). Performance standards for teachers supporting nursing students' reflection skills development. Journal of Nursing Education and Practice, 2(1), 9-19.

Vakpublicaties

Sol, Y. B., & Stokking, K. M. (2012). De kunst van het leerzaam beoordelen. Didactief, 42(8), 24-25.
Stokking, K. M. (2012). Tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk. In T. Wubbels, R. Abma, J. Bos, B. Levering, H. van Rinsum, P. Selten, & M. de Winter (Eds.), Du choc des opinions jaillit la lumière. Liber Amicorum Willem Koops (pp. 211-220). SWP.

2011

Wetenschappelijke publicaties

Dekker-Groen, A. M., van der Schaaf, M. F., & Stokking, K. M. (2011). Teacher Competences required for developing reflection skills of nursing students. Journal of Advanced Nursing, 67(7), 1568-1579.
van der Schaaf, M. F., Baartman, L. K. J., & Stokking, K. M. (2011). Reflection during portfolio-based conversations. International Journal of Educational Research, 49(4-5), 151-160. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2011.02.001
van der Schaaf, M. F., & Stokking, K. M. (2011). Construct Validation of Content Standards for Teaching. Scandinavian Journal of Educational Research, 55(3), 273-289.

Vakpublicaties

Sol, Y. B., & Stokking, K. M. (2011). Leren van beoordelingen: Leerlingen en docenten in het voortgezet onderwijs over maken en beoordelen van toetsen en opdrachten. (Kortlopend Onderwijsonderzoek ed.) Universiteit Utrecht.

Overige resultaten

Dekker-Groen, A. M., van der Schaaf, M. F., & Stokking, K. M. (2011). Teacher training programme for developing nursing students' reflection skills. Paper presented at Paper presented at the ECER, Berlin, Germany.

2010

Wetenschappelijke publicaties

Sol, Y. B., & Stokking, K. M. (2010). Gewenst docenthandelen in het voortgezet onderwijs. Vernieuwingen, perspectieven, keuzes en gronden. (Kortlopend Onderwijsonderzoek ed.) Universiteit Utrecht. http://www.kortlopendonderzoek.nl/leerprocessen_pdf/VVL78_Gewenst%20docenthandelen%20in%20het%20voortgezet%20onderwijs.pdf
Duijnhouwer, H., Prins, F. J., & Stokking, K. M. (2010). Progress feedback effects on students’ writing mastery goal, self-efficacy beliefs, and performance. Educational Research and Evaluation, 16(1), 53-74.
Stokking, K. M., & Sol, Y. B. (2010). Van participatie naar dialoog. Voorwaarden voor het realiseren van meer leerlingbetrokkenheid. (Kortlopend Onderwijsonderzoek ed.) Universiteit Utrecht. http://www.kortlopendonderzoek.nl/leerprocessen_pdf/VVL81_Van%20participatie%20naar%20dialoog.pdf

Overige resultaten

Stokking, K. M., & Sol, Y. B. (2010). Wat zegt de literatuur over gewenst docenthandelen?. Paper presented at Paper ORD Enschede, Enschede.
Sol, Y. B., & Stokking, K. M. (2010). Welk profiel van pedagogisch-didactisch handelen van docenten wordt wenselijk geacht binnen vernieuwingsscholen?. Paper presented at Paper ORD Enschede, Enschede.

2009

Wetenschappelijke publicaties

van der Schaaf, M. F., Oosterbaan, A., Baartman, L. K. J., Stokking, K. M., & Waelen, J. (2009). Students’ reflection during portfolio-based conversations. In Proceedings EARLI 2009
Oosterbaan, A., van der Schaaf, M. F., Baartman, L. K. J., Stokking, K. M., & Waelen, J. (2009). Students’ reflection during portfolio-based conversations. In G. Rijlaarsdam (Ed.), Fostering communities of learners. Proceedings EARLI 2009 (pp. 164). EARLI.
Dekker-Groen, A. M., van der Schaaf, M. F., & Stokking, K. M. (2009). The use of a delphi and standard setting procedure to define teacher competences for stimulating reflection skills of students in secondary vocational education. In G. Rijlaarsdam (Ed.), Fostering communities of learners. Proceedings EARLI 2009 (pp. 369). EARLI.

Vakpublicaties

Sol, Y. B., & Stokking, K. M. (2009). Mondelinge feedback bij zelfstandig werken. Interactie tussen docenten en leerlingen in het VO. Universiteit Utrecht. http://www.kortlopendonderzoek.nl/leerprocessen_pdf/VO74_Mondelinge%20feedback%20bij%20zelfstandig%20werken.pdf

Overige resultaten

Dekker-Groen, A. M., van der Schaaf, M. F., & Stokking, K. M. (2009, May 27). Mondelinge feedback door docenten MBO Verpleegkunde op studentreflecties.
van de Ridder, J. M. M., Stokking, K. M., & ten Cate, T. J. (2009, May 27). De invloed van positief en negatief geformuleerde feedback op de tevredenheid, self-efficacy, uitvoering en transfer van een medisch-technische vaardigheid.
Sol, Y. B., Stokking, K. M., & Vermunt, J. (2009). Mondelinge feedback bij het werken aan een taak: docentgedrag, docentcognities en leerlingpercepties.. Abstract from Onderwijs Research Dagen 2009, Leuven.
Sol, Y. B., & Stokking, K. M. (2009). Het pedagogisch-didactisch handelen van docenten in scholen met een vernieuwend onderwijsconcept: een instrument en uitkomsten. Paper presented at Paperpresentatie ORD, Leuven.
Duijnhouwer, H., Prins, F. J., & Stokking, K. M. (2009, May 27). Het effect van progressiefeedback op de motivatie van studenten voor schrijven.
Stokking, K. M., & Sol, Y. B. (2009, May 27). Een interpretatiekader voor de wisselende effecten van feedback in onderwijsleerprocessen.

2008

Wetenschappelijke publicaties

van der Schaaf, M. F., & Stokking, K. M. (2008). Developing and validating a design for teacher portfolio assessment. Assessment and Evaluation in Higher Education, 33(3), 245-262. https://doi.org/10.1080/02602930701292522
de Bruijn, E., Baartman, L. K. J., Bronkhorst, L. H., Huijts, P., van der Schaaf, M. F., Schaap, H., & Stokking, K. M. (2008). Competentiegericht beroepsonderwijs: over de positie van kennis en het beoordelen van kennisgroei. In W. Jochems, P. den Brok, T. Bergen, & M. van Eijk (Eds.), Licht op leren. Proceedings Onderwijs Research Dagen 2008 (pp. 43-50). School of Education.
Dekker-Groen, A. M., van der Schaaf, M. F., & Stokking, K. M. (2008). Assessment van competentieontwikkeling van docenten via expertise-uitwisseling en feedback. In W. Jochems, P. den Brok, T. Bergen, & M. van Eijk (Eds.), Licht op Leren (pp. 204-205). School of Education Technische Universiteit Eindhoven.
Baartman, L. K. J., Bronkhorst, L. H., & Stokking, K. M. (2008). Standaarden bij zelfevaluatie in competentiegerichte assessment? In Licht op leren: Proceedings van de 35e Onderwijs Research Dagen 2008 (pp. 44-45). School of Education.
Sol, Y. B., & Stokking, K. M. (2008). Keuzewerktijd en verandering van leercultuur. Invoering van keuzewerktijduren en effecten op leerlingen en docenten in een school voor voortgezet onderwijs. (Kortlopend onderwijsonderzoek. Vormgeving en leerprocessen ed.) Universiteit Utrecht, IVLOS, Onderwjskunde. http://www.kortlopendonderzoek.nl/leerprocessen_pdf/VO70_Keuzewerktijd%20en%20verandering%20van%20leercultuur.pdf
Sol, Y. B., & Stokking, K. M. (2008). Leerlingparticipatie in het VO. Vormen, processen, effecten. (Kortlopend onderzoek. Vorming van leerprocessen ed.) Universiteit Utrecht. http://www.kortlopendonderzoek.nl/leerprocessen_pdf/VO72_Leerlingenparticipatie%20in%20het%20VO.pdf
Sol, Y. B., & Stokking, K. M. (2008). Het handelen van docenten in scholen met een vernieuwend onderwijsconcept. Ontwikkeling, gebruik en opbrengsten van een instrument. (Kortlopend onderwijsonderzoek. Vormgeving en leerprocessen ed.) Universiteit Utrecht. http://www.kortlopendonderzoek.nl/leerprocessen_pdf/VO71_Het%20handelen%20van%20docenten.pdf
van der Schaaf, M. F., Stokking, K. M., & Verloop, N. (2008). Teacher beliefs and teacher behaviour in portfolio assessment. Teaching and Teacher Education, 24(7), 1691-1704.
van de Ridder, J. M. M., Stokking, K. M., McCaghie, W. C., & ten Cate, T. J. (2008). What is feedback in clinical education? Medical Education, 42, 189-197.
van der Schaaf, M. F., Stokking, K. M., & Verloop, N. (2008). De validiteit van het beoordelen van docentopvattingen en docentgedrag in docentportfoliobeoordelingen [The validity of evaluations of teacher cognitions and teacher behavior in teacher portfolio evaluations]. Pedagogische Studiën, 85(4), 222-239.
van der Schaaf, M. F., & Stokking, K. M. (2008). Developing and validating a design teacher portfolio assessment. Assessment and Evaluation in Higher Education, 33(3), 1-21.

Vakpublicaties

Streefland, R., Stokking, K. M., & Wubbels, T. (2008). Een academische opleiding voor leraren primair onderwijs. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 29(3), 4-10.
Wubbels, T., Streefland, R., & Stokking, K. M. (2008). Kwaliteit in het leraarsberoep: de academische lerarenopleiding primair onderwijs. THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 15(3), 11-15.

Overige resultaten

van de Ridder, J. M. M., Stokking, K. M., McCaghie, W. C., & ten Cate, T. J. (2008). Randomized controlled trial on positive and negative packaged feedback messages.. Paper presented at AMEE, Praag.

2007

Wetenschappelijke publicaties

Van Tartwijk, J., Driessen, E., Van Der Vleuten, C., & Stokking, K. (2007). Factors influencing the successful introduction of portfolios. Quality in Higher Education, 13(1), 69-79. https://doi.org/10.1080/13538320701272813
van Tartwijk, J. W. F., Driessen, E., van der Vleuten, C., & Stokking, K. M. (2007). Factors influencing the succesful introduction of portfolios. Quality in Higher Education, 13(1), 69-79.
Veenhoven, J., & Stokking, K. M. (2007). Begeleiden van leerlingonderzoek. Pedagogische Studiën, 84(3), 207-223.
Sol, Y. B., & Stokking, K. M. (2007). Tutoren in het voortgezet onderwijs. Een pilot met vijfdejaars vwo-leerlingen die tweedejaars havo/vwo-leerlingen begeleiden bij wiskunde en Nederlands. (ISOR Rapportenreeks ed.) FSW, ISOR. http://www.kortlopendonderzoek.nl/leerprocessen/2007_Tutoren_in_het_voortgezet_onderwijs.html

Vakpublicaties

Sol, Y., & Stokking, K. M. (2007). Hogere cijfers dankzij tutor. Didactief, 37(8), 18-19.

Overige resultaten

van de Ridder, J. M. M., McGaghie, W. C., Stokking, K. M., & ten Cate, T. J. (2007). Influential variables in feedback processes.. Paper presented at AMEE-congres 2007, Trondheim.
Duijnhouwer, H., & Stokking, K. M. (2007). Motivation and self-regulation on task level: development of a questionnaire.. Paper presented at Paper presented at the 12th Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Budapest (Hungary).
Duijnhouwer, H., & Stokking, K. M. (2007). Motivatie en zelfregulatie van studenten bij schrijfopdrachten: ontwikkeling van een vragenlijst [Abstract]. 222-223. Abstract from Onderwijs Research Dagen, Groningen.

2006

Vakpublicaties

Stokking, K. M. (2006). Boekbespreking van: J. de Jong, Uitgesproken complex. Interactie tussen scriptieschrijvers en begeleiders. Proefschrift. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 24, 47-49.

Overige resultaten

van de Ridder, J. M. M., Stokking, K. M., McGaghie, W. C., & ten Cate, T. J. (2006). Feedback in medical education: problem statement.. Paper presented at Promovendidag NVMO, Utrecht.
van de Ridder, J. M. M., Stokking, K. M., & ten Cate, T. J. (2006). Het gebruik en de betekenisverandering van het feedbackbegrip.. Paper presented at Paper presented at the Nederlandse Vereniging voor Medisch Onderwijs Congres, Egmond aan Zee, The Netherlands.
van de Ridder, J. M. M., Kramer, W. L. M., Stokking, K. M., & ten Cate, T. J. (2006). Learning clinical competence in small groups in the outpatient surgery clinic.. Paper presented at The 12th Ottawa Conference on Clinical Competence, New York.
van de Ridder, J. M. M., Stokking, K. M., McGaghie, W. C., & ten Cate, T. J. (2006). Clerk's perception of feedbackprocesses in the clinical environment.. Paper presented at The 12th Ottawa Conference on Clinical Competence, New York.
van de Ridder, J. M. M., Stokking, K. M., & ten Cate, O. (2006). Relevant variables in feedback processes in clinical education.. Paper presented at Paper presented at the Association for Medical Education in Europe 2006 Conference (AMEE), Genoa, Italy, September 2006.

2005

Wetenschappelijke publicaties

van der Schaaf, M. F., Stokking, K. M., & Verloop, N. (2005). Cognitive Representation in Raters' Assessment of Teacher Portfolios. Studies in Educational Evaluation, 31, 27-55.
van der Schaaf, M. F., Stokking, K. M., & Verloop, N. (2005). De invloed van cognitieve respresentaties van beoordelaars op hun beoordeling van docentportfolio's [The influence of raters' cognitive representations in assessing teacher portfolios]. Pedagogische Studiën, 8(1), 7-26.

Vakpublicaties

Stokking, K. M. (2005). Vakkundig leren. Onderwijs Research Dagen 2004, Utrecht, 9-11 juni, Conferentieverslag. Pedagogische Studiën, 82(1), 96-112.

Overige resultaten

van de Ridder, J. M. M., Stokking, K. M., & ten Cate, T. J. (2005). Feedback in medisch onderwijs: een overzicht van relevante variabelen. Paper presented at Paper presented at the Nederlandse Vereniging voor Medisch Onderwijs Congres, Egmond aan Zee, The Netherlands, November 17 and 18, 2005.
van de Ridder, J. M. M., Stokking, K. M., & ten Cate, T. J. (2005). Feedback in het medisch onderwijs: een overzicht van relevante variabelen. Abstract from 32e Onderwijs Research Dagen, Gent.
van der Schaaf, M. F., Stokking, K. M., & Verloop, N. (2005). Assessing teacher beliefs in teacher portfolios. Paper presented at Paper gepresenteerd tijdens de 32e Onderwijs Research Dagen, Gent, Belgium.
van de Ridder, J. M. M., Stokking, K. M., & ten Cate, T. J. (2005). Developing a framework for the study of relevant variables of feedback processes in clinical education. Paper presented at Paper presented at the ICO-toogdag 2005, Utrecht, The Netherlands, November 10, 2005.
van de Ridder, J. M. M., Stokking, K. M., & ten Cate, T. J. (2005). Developing a framework for the study of relevant variables of feedback processes in clinical education. Paper presented at Paper presented at the Association for Medical Education in Europe 2005 Conference, Amsterdam, The Netherlands.

2004

Wetenschappelijke publicaties

Veenhoven, J., Stokking, K. M., & Kanselaar, G. (2004). Het toetsen van de beheersing van vaardigheden van leerlingen voor het ontwerpen van onderzoek bij aardrijkskunde. In T. Wubbels, & G. Kanselaar (Eds.), ORD2004: Onderwijsonderzoek in Nederland en Vlaanderen Onderwijskunde Universiteit Utrecht. http://edu.fss.uu.nl/ord
van der Schaaf, M. F., Stokking, K. M., & Verloop, N. (2004). De invloed van cognitieve representaties van beoordelaars op hun beoordeling van docentportfolio's. Pedagogische Studiën, 82, 7-26.
Stokking, K. M., van der Schaaf, M. F., Jaspers, J., & Erkens, G. (2004). Teachers' assessment of students' research skills. British Educational Research Journal, 30(1), 93-116.
Stokking, K. M. (2004). Spelen met je toekomst. Ervaringen van leerlingen met het programma The Real Game. UU FSS ASW.
Stokking, K. M. (2004). Efforts to implement an environmental education curriculum. In J. van den Akker, W. Kuiper, & U. Hameyer (Eds.), Curriculum landscapes and trends. (pp. 117-136). Kluwer Academics Publishing.

Vakpublicaties

Stokking, K. M. (2004). Standaardiseren of differentiëren? Utrechtse BaMa-ambities en de verschillen tussen studenten. THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 11(2), 4-10.
van Tartwijk, J., Ritzen, M., Driessen, E., Hoeberigs, B., van der Vleuten, C., Stokking, K. M., & Kösters, J. (2004). Werken met een portfolio. THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 11(1), 20-25.
van Tartwijk, J., Rubens, W., & Stokking, K. M. (2004). Portfolio aan de Universiteit Utrecht. Plannen, bespreken en beoordelen van academische vorming en professioneel gedrag met elektronische portfolio. ICO (UU IVLOS).
Stokking, K. M. (2004). Peer assessment in universitair onderwijs., Een onderzoek naar bruikbare ontwerpen. THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 1, 63-64.
Stokking, K. M. (2004). Op weg naar meer ontwikkelingsgericht voortgezet onderwijs? In M. Goris, & L. Meijs (Eds.), Anders leren in 2010. (pp. 99-105). SLO.

2003

Wetenschappelijke publicaties

van der Schaaf, M. F., Stokking, K. M., & Verloop, N. (2003). Developing performance standards for teacher assessment by policy capturing. Assessment and Evaluation in Higher Education, 28(4), 395-410.
Stokking, K. M. (2003). Leren van vaardigheden. In H. Oost, & S. Wils (Eds.), Kennis ontwikkelen (pp. 113-128). IVLOS UU.
Stokking, K. M., Leenders, F. J., Stavenga - de Jong, J. A., & van Tartwijk, J. (2003). From student to teacher: reducing practice shock and early drop-out in the teaching profession. European Journal of Teacher Education, 26(3), 329-350.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/29450/stokking%2520-%2520from%2520student%2520to%2520teacher.pdf?sequence=2
Stokking, K. M., Harskamp, E., & Houtveen, A. A. M. (2003). Authentiek onderwijs: verkenningen, ervaringen en perspectieven. Opbrengsten van vijf jaar Kortlopend Onderwijsonderzoek (1998-2002). Garant.

Vakpublicaties

Scheeres, L., & Stokking, K. M. (2003). Schoolexamen schrijfvaardigheid Nederlands in de maak. Moer, 2003/2, 68-70.
van Tartwijk, J., Driessen, E., Hoeberigs, B., Kösters, J., Ritzen, M., Stokking, K. M., & van der Vleuten, C. (2003). Werken met een electronisch portfolio. Wolters-Noordhoff.

Overige resultaten

Stokking, K. M. (2003). Organiseren van ontwikkeling tussen vraag en aanbod. Notities bij de Bachelor-Master ambities van de Universiteit Utrecht. FSW. http://www.fss.uu.nl/oraties/stokking
Veenhoven, J., Kanselaar, G., & Stokking, K. M. (2003). Begeleiding van leerlingen bij de ontwikkeling van onderzoeksvaardigheden bij aardrijkskunde in het studiehuis. 174-175. Abstract from Unknown event, Asilomar, USA.

2002

Vakpublicaties

van Tartwijk, J. W. F., & Stokking, K. M. (2002). Het Portfolio Academische Vorming in de Bachelorfase. UU IVLOS.

2001

Wetenschappelijke publicaties

Stevens, L. M., van Werkhoven, W., Stokking, K. M., Castelijns, J. H. M., & Jager, A. (2001). Interactive instruction to prevent attention problems in class. Learning Environments Research, 3(3), 265-286.
Leenders, F. J., & Stokking, K. M. (2001). Loopbaanbegeleiding en keuzeprocessen in het voortgezet onderwijs. (isor ed.) ICO-ISOR, Universiteit Utrecht.

Vakpublicaties

Stokking, K. M. (2001). Leren van vaardigheden. In A. Wald, & J. van der Linden (Eds.), Leren van vaardigheden (pp. 15-29). Garant.
Stokking, K. M. (2001). Academische vorming en (digitaal) portfolio in de Bacheloropleidingen. ICO (UU FSS).

2000

Wetenschappelijke publicaties

Stokking, K. M. (2000). Ontwikkeling en beoordeling van schrijfvaardigheden, aanwijzingen en suggesties voor docenten Nederlands rond het werken met het 'schrijfdossier' in de Tweede Fase. Universiteit Utrecht, ICO-ISOR.
Stokking, K. M. (2000). Predicting the choice of physics in secondary education. International Journal of Science Education, 22(12), 1261-1283.
Stokking, K. M. (2000). Valid Classroom Assessment of Complex Skills. In R. J. Simons, J. L. van der Linden, & T. Duffy (Eds.), New Learning (pp. 101-118). Kluwer Academic Publishers.
Stokking, K. M., & van der Schaaf, M. F. (2000). Ontwikkeling en beoordeling van onderzoeksvaardigheden. Verslag van een onderzoek in de Tweede Fase VO. Universiteit Utrecht ICO-ISOR.

Vakpublicaties

van der Schaaf, M. F., Goris, M., & Stokking, K. M. (2000). Praktische opdrachten bij Grieks en Latijn. Universiteit Utrecht ICO-ISOR.
Stokking, K. M. (2000). Vaardigheidsgericht onderwijs. In K. Stokking, G. Erkens, B. Versloot, & L. van Wessum (Eds.), Van onderwijs naar leren (pp. 219-232). Garant.
Stokking, K. M. (2000). Vaarwel opstel, welkom schrijfdossier. Schrijfonderwijs in de vernieuwde tweede fase. Didaktief & school, 20((4)), 24-27.
Stokking, K. M., Erkens, G., Versloot, A. M., & van Wessum, L. (2000). Van onderwijs naar leren. Tussen het aanbieden van kennis en het faciliteren van leerprocessen. Garant.
Stokking, K. M., & van Wessum, L. (2000). Kennis, leren en onderwijs. In K. Stokking, G. Erkens, B. Versloot, & L. van Wessum (Eds.), Van onderwijs naar leren. (pp. 313-327). Garant.
Leenders, F. J., & Stokking, K. M. (2000). Loopbaanorientatie en begeleiding op de scholen: stand van zaken najaar 1999. Verslag van een landelijk survey-onderzoek. Universiteit Utrecht ICO-ISOR.
Leenders, F. J., & Stokking, K. M. (2000). Evaluatie Codename Future Project 1999. Universiteit Utrecht ICO-ISOR.

1999

Wetenschappelijke publicaties

van der Schaaf, M. F., & Stokking, K. M. (1999). Vaardig in het begeleiden van zelfstandig leren? Constructie van een monitoringinstrument ten behoeve van het begeleiden van zelfstandig werken en leren van leerlingen door docenten. ISOR.
Stokking, K. M. (1999). VMBO-leerlingen aan de slag met kunst en cultuur. Een proef met een activerende en interactieve invulling van CKV in het VMBO, in een samenspel tussen leerlingen, docenten, steunfuncties en instellingen op het terrein van kunst en cultuur. ISOR.
Stokking, K. M., & van der Schaaf, M. F. (1999). Beoordeling van onderzoeksvaardigheden van leerlingen. Richtlijnen, alternatieven en achtergronden. ISOR.
van der Schaaf, M. F., & Stokking, K. M. (1999). Didactiek en organisatie bij zelfstandig leren. Een inventarisatie van veranderingen en ervaringen rond de invoering van het Studiehuis. ISOR.
Harskamp, E., van der Schaaf, M. F., & Stokking, K. M. (1999). Zelfstandig leren in Studiehuis en Beroepseducatie. GION/ISOR.
Stokking, K. M., & Leenders, F. J. (1999). LOB: werk aan de winkel. De situatie op de scholen in het jaar 1998-1999. ISOR.
Stokking, K. M. (1999). Predictoren van de keuze van natuurkunde in de tweede fase VO. Tijdschrift voor Onderwijsresearch, 24 (2), 91-109.

Vakpublicaties

Stokking, K. M., & Leenders, F. J. (1999). Kiezen wordt een leerproces: over loopbaanoriëntatie en - begeleiding in het voortgezet onderwijs. Loopbaan: Tijdschrift voor Loopbaanadviseurs en- begeleiders, 4(5), 2-6.
Stokking, K. M., & van der Schaaf, M. F. (1999). Onderzoeksvaardigheden: waaraan moet een goede toets voldoen? Didaktief & school, 1/2, 36-37.
van der Schaaf, M. F., & Stokking, K. M. (1999). Zelfstandig werken en leren in het Studiehuis. Resultaten vragenlijst Oosterlicht College. ISOR.

1998

Wetenschappelijke publicaties

Leenders, F. J., & Stokking, K. M. (1998). Van opleiding naar beroep. Een landelijk onderzoek van projecten leraar-in-opleiding (LIO). ISOR.
Stokking, K. M., & Leenders, F. J. (1998). Zelfstandig actiegericht onderzoek door leerlingen VO in de eigen omgeving. Evaluatie Codename Future Project 1998. ISOR.
Stokking, K. M. (1998). Bouwstenen voor onderzoek in onderwijs en opleiding. Capaciteitsgroep Onderwijskunde.
Stokking, K. M. (1998). Algemene vaardigheden: een complexe uitdaging. Pedagogische Studiën, 75, 110-120.
Stokking, K. M. (1998). Gebruik van computerprogramma's bij school- en beroepskeuze. ISOR.
Stokking, K. M. (1998). Kennisnetwerken rond het beroepsonderwijs. Rapportage over de deelonderzoeken "Deelname van ROC's in BVE 2000 projecten" en "kennisinnovatie via de landelijke organen en de kwalificatiestructuur". ICO (UU FSS).

Vakpublicaties

Stokking, K. M., & Leenders, F. J. (1998). Loopbaanbegeleiding en het maken van loopbaankeuzes. De situatie in het schooljaar 97-98 in het voortgezet onderwijs. ISOR.
Stokking, K. M., & van Aert, L. C. M. (1998). Systematisch evalueren bij educatieve instellingen. Evaluatie van produkten en activiteiten door middel van onderzoek naar het realiseren van doelstellingen. Handboek (4 delen). Stichting Veldwerk Nederland.
Stokking, K. M. (1998). Stagiaires en patroons over de beroepsopleiding advocatuur. Verslag van een evaluatie. ISOR.
Stokking, K. M., & van der Schaaf, M. F. (1998). Zelfstandig werken en leren in het studiehuis. ISOR.
Stokking, K. M. (1998). 'Klassikaal onderwijs versus zelfstandig leren' is een verkeerde discussie. Het gaat niet om de organisatievorm, maar om leerprocessen en hun betekenis. Didaktief & school, 28(3), 27-29.

1997

Wetenschappelijke publicaties

Stokking, K. M. (1997). Algemene vaardigheden in het curriculum. Garant B.V.
van Zoelen, E. M., Young, R., & Stokking, K. M. (1997). Werken aan onderwijsachterstand. Een beschrijving van de manieren waarop scholen werken aan onderwijsachterstand, de verschillen die zich hierbij voordoen, en een verklaring voor deze verschillen. ISOR.
Stokking, K. M. (1997). Determinanten van school- en beroepskeuze in theorie en onderzoek. (ISOR ed.) ISOR.

Vakpublicaties

Stokking, K. M., & Leenders, F. J. (1997). Loopbaanbegeleiding in het voortgezet onderwijs: een eerste inventarisatie. (ISOR ed.) ISOR.
Stokking, K. M. (1997). Olympiades in het voortgezet onderwijs: een zeer gewaardeerde uitdaging. ISOR.
Stokking, K. M. (1997). De beroepsopleiding in 1997. Verslag van de tweede evaluatie van de beroepsopleiding advocatuur. (ISOR ed.) ISOR.
Stokking, K. M. (1997). Algemene vaardigheden zijn steeds belangrijker. Didaktief & school, 27(8), 36-38.

1996

Wetenschappelijke publicaties

Stokking, K. M., Young, R., & van Zoelen, E. M. (1996). Een goed begin is het halve werk. Leerervaringen in het interdepartementale project (1991-1995) ter invoering van natuur- en milieu-educatie in het onderwijs. ISOR afd. Onderwijsonderzoek.
Stokking, K. M. (1996). Dissemination and Utilization of knowledge and Innovations. In T. Plomp, & D. P. Ely (Eds.), The International Encyclopedia of Educational Technology (pp. 269-273). Pergamon.
Stokking, K. M., Young, R., & Leenders, F. J. (1996). Kennisnetwerken rond het beroepsonderwijs in beweging. Eerste uitkomsten van een onderzoek. ISOR afd. Onderwijsonderzoek.
Young, R., Leenders, F. J., van Tartwijk, J. W. F., & Stokking, K. M. (1996). LIO-projecten op weg: Tussentijdse uitkomsten van een landelijk evaluatieonderzoek bij 17 LIO-projecten cursusjaar 1995-1996. Brouwer Uithof BV.
Stokking, K. M. (1996). Rapport vooronderzoek monitoring LIO-projecten en een plan voor het hoofdonderzoek. ISOR afd. Onderwijsonderzoek.
Stokking, K. M. (1996). Doelgericht werken in OVB-projecten. Sardes.
Stokking, K. M. (1996). Levels of evaluation: Kirkpatrick, Kaufman & Keller, and Beyond. Human Resource Development Quarterly, 7(2), 179-183.
Bastings, M. A. S., & Stokking, K. M. (1996). Leerlingen in relatie tot natuur en milieu. Een onderzoek naar kennis, houding en gedrag van leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs ten aanzien van natuur en milieu. ISOR afd. Onderwijsonderzoek.
Stokking, K. M., Young, R., van Zoelen, E. M., Leenders, F. J., & Bastings, M. A. S. (1996). Tussen vraag en aanbod. Eindrapport van het evaluatie-onderzoek naar de invoering van natuur- en milieu-educatie in het onderwijs (1991-1995). ISOR afd. Onderwijsonderzoek.

Vakpublicaties

van Zoelen, E. M., van Aert, L. C. M., Stokking, K. M., & Young, R. (1996). Handboek voor de evaluatie van de natuurwerkweken van Veldwerk Nederland voor leerlingen van de groepen 7 en 8 van het basisonderwijs. ISOR afd. Onderwijsonderzoek.
Stokking, K. M. (1996). Verslag van de ontwikkeling en beoordeling van een zestal cursussen voor medewerkers van educatieve organisaties. ISOR afd. Onderwijsonderzoek.
Bastings, M. A. S., & Stokking, K. M. (1996). NME inbedden in beroepsopleidingen door middel van NME in eindtermen en lesmateriaal. Stand van zaken 1996. ISOR afd. Onderwijsonderzoek.

1995

Wetenschappelijke publicaties

Stokking, K. M., van Zoelen, E. M., van Aert, L. C. M., & Young, R. (1995). Evalueren van NME-activiteiten. ISOR afd. Onderwijsonderzoek.
Stokking, K. M., Broens, M. L., & Kloppenburg, R. (1995). Op zoek naar buitenschoolse educatieve activiteiten over natuur en milieu. ISOR afd. Onderwijsonderzoek.
Stokking, K. M., Ilien, A., & Pieschl, W. (1995). Abschliessende Bewertung: Fragen und Antworten. In K. M. Stokking, A. Ilien, & W. Pieschl (Eds.), Probleme Schulische Erneuerung am Beispiel Umwelterziehung (pp. 317-330). Universität Hannover.
Stokking, K. M. (1995). Die Einführung der Umwelterziehung im niederländischen Schulsystem: Strategie, Erfahrungen und Diskussionspunkte eines landesweiten Innovationsprojektes. In K. M. Stokking, A. Ilien, & W. Pieschl (Eds.), Probleme Schulischer Erneuerung am Beispiel Umwelterziehung (pp. 35-78). Universität Hannover.
Stokking, K. M. (1995). Allgemeine Merkmale des niederländischen Schulsystems im Vergleich zu den Verhältnissen in Niedersachsen. In K. M. Stokking, A. Ilien, & W. Pieschl (Eds.), Probleme Schulischer Erneuerung am Beispiel Umwelterziehung (pp. 21-34). Universität Hannover.
Stokking, K. M., Ilien, A., & Pieschl, W. (1995). Probleme Schulischer Erneuerung am Beispiel Umwelterziehung. Universität Hannover.
Young, R., & Stokking, K. M. (1995). Die Enführung der Umwelterziehung im niederländischen Sekundarunterricht. In K. M. Stokking, A. Ilien, & W. Pieschl (Eds.), Probleme Schulischer Erneuerung am Beispiel Umwelterziehung (pp. 177-205). Universität Hannover.
Stokking, K. M. (1995). Meta-evaluatie van OVB-projecten in het basisonderwijs op het criterium implementatie. ISOR afd. Onderwijsonderzoek.
Stokking, K. M., Ilien, A., & Pieschl, W. (1995). Die Beiträge in diesem Buch: ein überblick. In K. M. Stokking, A. Ilien, & W. Pieschl (Eds.), Probleme Schulischer Erneuerung am Beispiel Umwelterziehung (pp. 13-20). Universität Hannover.
Stokking, K. M. (1995). Het kiezen van natuurkunde als examenvak in het VWO, verschillen tussen jongens en meisjes? ISOR afd. Onderwijsonderzoek.

Vakpublicaties

Stokking, K. M., Mellema, R., & Young, R. (1995). De invoering van NME in het primair onderwijs. Stand van zaken najaar 1994. ISOR afd. Onderwijsonderzoek.
Bastings, M. A. S., & Stokking, K. M. (1995). Analyse van de NME-projecten in het Beroepsonderwijs in de jaren 1992 en 1993. ISOR afd. Onderwijsonderzoek.
Stokking, K. M., & Gijswijt, A. J. (1995). NME-kennis tussen vraag en aanbod. ISOR afd. Onderwijsonderzoek.
Stokking, K. M., van Zoelen, E. M., Young, R., & van Aert, L. C. M. (1995). Evaluating activities in Environmental Education, a helping hand. (ISOR Rapporten ed.) ISOR.
Bastings, M. A. S., & Stokking, K. M. (1995). Natuur- en Milieu-Educatie in het Beroepsonderwijs. Een stand van zaken 1994-1995. ISOR afd. Onderwijsonderzoek.
van Aert, L. C. M., & Stokking, K. M. (1995). Beoordeling en gebruik van het pakket 'Milieubewust'. ISOR afd. Onderwijsonderzoek.