Profiel

Dr. J. Verheul is universitair hoofddocent (UHD-1). Hij doceert cultuurgeschiedenis van de twintigste eeuw en cultuurgeschiedenis van de Verenigde Staten, en is coördinator van de master Cultuurgeschiedenis van Modern Europa en van de minor Transatlantic Studies. Hij promoveerde op een studie over de rol van het particulier initiatief bij de bevordering van Nederlandse cultuur na 1945 en publiceerde daarna op het gebied van de bedrijfsgeschiedenis en cultuurgeschiedenis. Zijn huidige onderzoek is gericht op denkbeelden over cultuur en nationale identiteit, in het bijzonder in de Verenigde Staten en Nederland, en op de geschiedenis van de Verenigde Staten.

Jaap Verheul coordineert een aantal onderzoeksprojecten op het gebied van transnationale geschiedenis en digital humanities, zoals Translantis:  The Emergence of the United States in Public Discourse in the Netherlands, 1890-1990 (translantis.nl) en het HERA-project Asymmetrical Encounters: Digital Humanities Approaches to Reference Cultures in Europe, 1815-1992 (AsymEnc).

Hij is medeaanvrager van een aantal internationale samenwerkingsprojecten zoals het Marie Sklodowska-Curie Innovative Training Network programma CHEurope: Critical Heritage Studies and the Future of Europe (2017-2021) en het transatlantische Digging into Data program Oceanic Exchanges: Tracing Global Information Networks in Historical Newspaper Repositories, 1840-1914 (OcEx).

Verheul is tevens aanvrager en projectleider van een aantal door het Netherlands eScience Center gesteunde projecten die nieuwe methoden op het gebied van digital humanities ontwikkelen zoals  Facilitating and supporting large-scale text mining in the field of Digital Humanities (Texcavatorin 2015-2016 en Mining Shifting Concepts through Time (ShiCo): Word Vector Text Mining Change and Continuity in Conceptual History in 2016-2017. 

 

Betrokken bij de opleiding(en)
Wetenschappelijke expertises
Gegenereerd op 2017-06-28 00:52:32
Alle publicaties
  2029 - Overige resultaten
J. Verheul (30-09-2029). Dartmouth College Transnational History Colloquium.
  2021 - Overige resultaten
J. Verheul (30-11-2021). Low Countries Seminar UCL.
  2015 - Wetenschappelijke publicaties
Verheul, Jaap (2015). De Atlantische Pelgrim - John Lothrop Motley en de Amerikaanse ontdekking van Nederland. Amsterdam: Boom.
  2015 - Vakpublicaties
Dorsman, L.J., Koch, J.P.M., van Eijnatten, J., Ruberg, W.G., Henrichs, H. & Verheul, J. (2015). Het nut van geschiedschrijving. Historici in het publieke domein - Opstellen voor Ed Jonker. (167 p.). Amstelveen: EON Pers Amstelveen.
  2014 - Wetenschappelijke publicaties
Pieters, Toine & Verheul, Jaap (2014). Cultural text mining: using text mining to map the emergence of transnational reference cultures in public media repositories. Digital Humanities 2014 Book of Abstracts (pp. 299-301) (3 p.).
Verheul, Jaap (2014). In Foreign Eyes. Discovering the Dutch - On Culture and Society of the Netherlands (pp. 311-322) (11 p.). Amsterdam: Amsterdam University Press.
van Eijnatten, J., Verheul, J. & Pieters, Toine (2014). TS Tools: Using Texcavator to Map Public Discourse. TS: Tijdschrift voor Tijdschriftstudies (35), (pp. 59-65) (7 p.).
  2014 - Vakpublicaties
Verheul, Jaap & Besamusca, Emmeline (2014). Discovering the Dutch - On Dutch Culture and Society. (352 p.). Amsterdam: Amsterdam University Press.
Schnabel, P., Besamusca, E.N. & Verheul, J. (18-11-2014). Distinctive within the global fold?. Discovering the Dutch - On Culture and Society of The Netherlands (pp. 83-94). Amsterdam University Press, Uitgeverij Salomé.
  2014 - Overige resultaten
Verheul, Jaap (25-09-2014). Buffalo Bill in the Netherlands - Text mining Dutch perceptions of the American West.
J. Verheul (10-04-2014). Mining Digital Repositories.
J. Verheul (11-06-2014). Reference Cultures and Imagined Empires in Western History: Global Perspectives, 1815-2000.
  2013 - Wetenschappelijke publicaties
van Eijnatten, J., Pieters, A.H.L.M. & Verheul, J. (2013). Big Data for Global History. The Transformative Promise of Digital Humanities - BMGN - The Low Countries Historical Review. Bijdragen en Mededelingen Betreffende de Geschiedenis der Nederlanden, 128 (4), (pp. 55-77) (23 p.).
  2011 - Wetenschappelijke publicaties
Verheul, J. (2011). Bookreview Eb en Vloed: Europa en Amerika van Reagan tot Obama, by Ronald Havenaar. Journal of American history, 97, (pp. 583-584) (2 p.).
Verheul, J. (2011). Bookreview Jonathan Steinberg, Bismarck: A Life. Tijdschrift voor geschiedenis
Verheul, J. (2011). Bookreview The Declaration of Independence: A Global ghistory, by David Armitage. Journal of American history
  2011 - Vakpublicaties
Verheul, J. (2011). Boekbespreking The narcissism of Minor Differences: How America and Europe are Alike, door Peter Baldwin. Nexus, 57, (pp. 182-188) (7 p.).
Verheul, J. (2011). Daadkrachtige Roosevelt, antiheld Carter: Drie studies naar presidentieel leiderschap. Historisch nieuwsblad, 3, (pp. 104-107) (4 p.).
  2010 - Wetenschappelijke publicaties
Verheul, J. & Besamusca, Emmeline (2010). Discovering the Dutch: On Culture and Society of the Netherlands. (304 p.). Amsterdam: Amsterdam University Press.
Verheul, J. (2010). Europese verkenningen. Tijdschrift voor geschiedenis, 3, (pp. 463-464) (2 p.).
Verheul, J. (2010). Hippolyte Colignon. In J Visser, M Dicke & A van der Zouwen (Eds.), Nederlandse Ondernemers, 1850-1950. Gelderland en Utrecht (pp. 264-269) (405 p.). Zutphen: Walburg Pers.
Verheul, J. (2010). In Foreign Eyes. In E.N. Besamusca-Douwes & J. Verheul (Eds.), Discovering the Dutch: On Culture and Society of the Netherlands (pp. 267-277) (304 p.). Amsterdam: Amsterdam University Press.
Verheul, J. & Besamusca, Emmeline (2010). Introduction. In Emmeline Besamusca & J Verheul (Eds.), Discovering the Dutch: On Culture and Society of the Netherlands (pp. 11-14) (4 p.). Amsterdam: Amsterdam University Press.
  2010 - Vakpublicaties
Verheul, J. (2010). De comeback van generaal Custer: VS tobben nog altijd met nationaal verleden. Historisch nieuwsblad, 9.
Verheul, J. (2010). 'The Read Story Behind the Headlines." Goede verslaglegging is nog geen zinvolle geschiedschrijving. Historisch nieuwsblad, 4, (pp. 86-89) (4 p.).
  2010 - Overige resultaten
J. Verheul (31-07-2010). Cultural Text Mining: Using Text Mining to map the emergence of transnational reference cultures . Digital Humanities Conference 2014.
  2009 - Wetenschappelijke publicaties
Verheul, J. (2009). "How Could This Have Happened in Holland?” American Perceptions of Dutch Multiculturalism after 9/11. In D. Rubin & J. Verheul (Eds.), American Multiculturalism after 9/11: Transatlantic Perspectives (pp. 191-205) (15 p.). Amsterdam: Amsterdam University Press.
Verheul, J. (2009). "The Dutch 9/11. A Transatlantic Debate About Diversity and National Identity". In H. Krabbendam, K. van Minnen & G.S. Smith (Eds.), Four Centuries of Dutch-American Relations, 1609-2009 (pp. 1106-1116) (11 p.). Amsterdam: Boom.
Verheul, J. & Rubin, D. (2009). American Multiculturalism after 9/11: Transatlantic Perspectives, American Studies. (224 p.). Amsterdam: Amsterdam University Press.
Rubin, D. & Verheul, J. (2009). Introduction. In Derek Rubin and Jaap Verheul (Eds.), American Multiculturalism after 9/11: Transatlantic Perspectives (pp. 7-20) (14 p.). Amsterdam: Amsterdam University Press.
  2009 - Vakpublicaties
Verheul, J. (2009). De troostprijs voor Peter Stuyvesant. Historisch nieuwsblad, (pp. 68-69) (2 p.).
Verheul, J. (2009). Herwaardering voor de Founders. Historisch nieuwsblad, (pp. 66-67) (2 p.).
Verheul, J. (2009). Leesvoer Voor Obama: Terug Naar Founding Fathers, Depressie En Koude Oorlog. Historisch nieuwsblad, 10.
  2008 - Vakpublicaties
Verheul, J. (2008). Anti-Dutchism: De Amerikaanse Teleurstelling in Nederland. In L.J. Dorsman, E. Jonker & J.P.M. Koch (Eds.), De korte 20e Eeuw: Opstellen voor Maarten van Rossem (pp. 136-146) (11 p.). Amsterdam: Nieuw Amsterdam.
  2007 - Wetenschappelijke publicaties
Verheul, J. (2007). The Netherlands. In D. Levinson & K. Christensen (Eds.), Global Perspectives on the United States: A Nation by Nation Survey (pp. 438-442) (5 p.). Great Barrington, MA: Berkshire.
  2006 - Overige resultaten
J. Verheul (07-06-2006). Organizers American Multiculturalism after 9/11: Transatlantic Perspectives. Conference.
  2002 - Wetenschappelijke publicaties
Verheul, J. (2002). -. Nexus, 32, (pp. 203-206) (4 p.).
  2002 - Vakpublicaties
Verheul, J. (2002). -. Historisch nieuwsblad
  2001 - Wetenschappelijke publicaties
Verheul, J. (2001). Bookreview The Photograph and the American Dream, 1840-1940. Nexus, 2001, (pp. 271-276) (6 p.).
Verheul, J. (2001). Conflicten tussen Amerika en het Midden-Oosten. Tijdschrift voor geschiedenis, 114, (pp. 481-484) (4 p.).
  2000 - Wetenschappelijke publicaties
Verheul, J. (2000). 1492 De ontdekking van Amerika; 1830 De Belgische Opstand; 1859 Darwin: The Origin of Species; 1944 D-Day; 1945 De Conferentie van potsdam: 1947 het Marshallplan. In W. Velema (Eds.), Het Aanzien van Ons Verleden (pp. 43-e.v.) (1 p.). Utrecht: Spectrum.
Verheul, J. (2000). The end of the world not affect me. Een essay over de Amerikaanse weerbaarheid tegen het einde der tijden. Ex tempore, 17/18 (3), (pp. 56-65) (10 p.).
  1999 - Wetenschappelijke publicaties
Verheul, J. & Krabbendam, H. (1999). Through the Cultural Looking Glass. American Studies in Transcultural Perspective. (294 p.). Amsterdam: VU University Press.
Verheul, J. (1999). Van American Scholar tot American Studies: Een Amerikaanse worsteling met de Westerse traditie. Theoretische geschiedenis, 26 (2/3), (pp. 389-406) (18 p.). Was ik vorig jaar vergeten op te geven..
Verheul, J. (1999). Wandering Between Two Worlds: Matthew Arnold and American Civilization. In T. de Vries (Eds.), Dynamics of Modernization (15 p.). Amsterdam: VU University Press.
  1999 - Vakpublicaties
Verheul, J. (1999). Het onmogelijke sprookje van Pocahontas. Armada : tijdschrift voor wereldliteratuur, 3 (10), (pp. 25-33) (9 p.).
  1999 - Overige resultaten
J. Verheul (18-09-1999). "Amerikaanse Toestanden". Het ornamentele karakter van de amerikanisering van Nederland. Rotterdam, Thomas More Academie, Symposium Amerikanisering.
J. Verheul (25-02-1999). American Culture in Europe: Cultural Imperialism or Global Modernization. University of Florida, Gainesville, Pozzetta Colloquium Series.
J. Verheul (29-10-1999). Mastering the Global Classroom: Transcultural Exchanges on the Digital Frontier. American Studies Association Conference: Corssing Borders, Crossing Centuries.
^ naar boven
Gegenereerd op 2017-06-28 00:52:32
Project:
Marie Sklodowska-Curie Innovative Training Network program CHEurope: Critical Heritage Studies and the Future of Europe (2017-2020)
01-06-2017 tot 01-06-2020
Algemene projectbeschrijving 

Marie Sklodowska-Curie Innovative Training Network grant for the program CHEurope: Critical Heritage Studies and the Future of Europe - towards an integrated, interdisciplinary and transnational training model in cultural heritage research and management.


The consortium consists of 21 European academies and museums, led by the University of Gothenburg. Utrecht University participates in the € 3,9 million project with one of the 15 PhDs in the subprojects project “Mining transnational reference cultures in multilingual and multimedia repositories” that is developed with the Netherlands Institute for Sound and Vision in Hilversum. 


CHEurope aims to develop a new integrated theoretical and methodological framework to enhance the academic and professional training and open future job opportunities in cultural heritage preservation, management and promotion. Heritage has commonly been perceived through its contingent relationship to other areas, preventing it to be considered as a “legitimate” scientific discipline. Moreover, research and practice in this field are still too often seen as separate dimensions. Thus, there is an increasing need to address these diverging trends in the expanding heritage industry with a critical approach that situates cultural heritage in its social, economic and political frameworks, as well as in professional practice.


Bringing together a network of key European academic and non-academic organisations, the project will explore the processes by which heritage is “assembled” through practice-based research in partner institutions that connect students to their future job markets and publics. Our aim is to inform more conventional aspects of cultural heritage designation, care and management with a strong focus on present and future consumers. The project will develop an advanced learning strategy based on the emerging field of Critical Heritage Studies, which combines theoretical and instrumental knowledge at a transnational and interdisciplinary level, in a series of research seminars, summer schools and secondments.


The program is based on themes where cultural heritage is undergoing profound change, such as Heritage Futures, Curating the City, Digital Heritage, Heritage and Wellbeing and Management and Citizen Participation. In so doing, this research will have a direct impact on future heritage policies and be linked explicitly to new modes of training. These will enable future practitioners to facilitate a more democratic and informed dialogue between and across various heritage industries and their users, promoting entrepreneurship and innovation in this field.

Rol: Onderzoeksleider Financiering
3e geldstroom - EU: Marie Sklodowska-Curie Innovative Training Network program
Projectleden
Project:
Trans-Atlantic Platform - Digging into Data program Oceanic Exchanges: Tracing Global Information Networks in Historical Newspaper Repositories, 1840-1914 (OcEx).
01-06-2017 tot 01-06-2020
Algemene projectbeschrijving 
Rol: Onderzoeksleider & uitvoerder & contactpersoon Financiering
2e geldstroom - NWO
Projectleden
Project:
SPuDisc: Searching Public Discourses (2013-2017, NWO)
01-01-2013 tot 23-12-2017
Algemene projectbeschrijving 

Searching public discourse. Research into our culture is about understanding conversations and debates as forms of public discourse. https://www.esciencecenter.nl/project/spudisc

Rol: Uitvoerder Financiering
2e geldstroom - NWO: Netherlands eScience Center
Projectleden
Overige projectleden:
  • prof.dr Maarten de Rijke
  • prof.dr Ed Tan
Project:
E-Humanity Approaches to Reference Cultures: The Emergence of the United States in Public Discourse in the Netherlands, 1890-1990
01-10-2012 tot 30-11-2017
Algemene projectbeschrijving 

Op welke manieren hebben de Verenigde Staten in de afgelopen eeuw als cultureel model gefungeerd voor Nederland? De term referentiecultuur verwijst naar het feit dat sommige culturen een dominante rol spelen in de internationale uitwisseling van ideeën, producten en praktijken. Zij fungeren als een cultureel model dat geïmiteerd, aangepast of juist verworpen kan worden. Met behulp van digitale technologieën zoals text mining gaat dit HORIZON-project de rol van de VS als ‘referentiecultuur’ analyseren in Nederlandse debatten over sociale veranderingen en collectieve identiteiten. De Universiteit Utrecht spreekt in dit project de ambitie uit om in de toekomst een leidende rol te spelen bij de verdere ontwikkeling van het veelbelovende gebied van de digitale humaniora.

Dynamiek van referentieculturen
De historische dynamiek van referentieculturen is nog nooit systematisch onderzocht en eigenlijk weten we er te weinig van af. Om er meer inzicht in te krijgen, richt dit project zich op drie onderling samenhangende vragen:
1. Hoe waardeerde het Nederlandse publieke debat tussen 1890 en 1990 de ideeën, producten en praktijken die het associeerde met de Verenigde Staten?
2. Hoe kan text mining software worden gebruikt om trends en verschuivingen in het publieke debat te traceren, vooral op het gebied van economie, cultuur, en wetenschap en technologie?
3. Hoe weerspiegelt en beïnvloedt een publiek debat de opkomst en inwerking van referentieculturen?

Om de ontwikkeling van referentieculturen in kaart te kunnen brengen, is het nodig om het publieke debat over een langere periode te volgen. Enorme gedigitaliseerde krantenbestanden in de Koninklijke Bibliotheek (KB) maken het voor het eerst mogelijk om grootschalige ontwikkelingen in het nationale discours systematisch te analyseren. Dat gebeurt met innovatieve en krachtige ‘text-mining’ software, waarmee patronen en trends kwantificeerbaar uit de teksten kunnen worden gedestilleerd. Deze gegevens kunnen vervolgens worden gekoppeld aan cijfers over bijvoorbeeld economische en maatschappelijke trends, en aan resultaten van meer traditioneel kwalitatief onderzoek.

Rol: Uitvoerder Financiering
2e geldstroom - NWO
Projectleden
Overige projectleden:
  • prof.dr. Toine Pieters
  • dr. Charles van den Heuvel
  • prof.dr. Maarten de Rijke

Afgesloten projecten

Project:
Asymmetrical encounters: Digital humanities approaches to reference cultures in Europe, 1815–1992 20-08-2013 tot 30-09-2016
Algemene projectbeschrijving

This project proposes, firstly, that the emergence of trans-national reference cultures was one of the most significant consequences of cultural encounters within the European framework between 1815 and 1992, and, secondly, that these encounters were asymmetrical. ASYMENC investigates how these reference cultures, defined as spatially and temporally identifiable cultures that offer a model to other cultures, have been established in public debates. The availability of large digital data collections enables us for the first time to study long-term developments and transformations of such cultural imaginaries in a systematic, longitudinal, and quantifiable way. This enables us to chart the regional and national public discourses in which collective frames of orientation and cultural cross-referencing to European "others" have been established. ASYMENC explores how public discourses about reference cultures contributed to the formation of communities, from local to trans-national, and thus foster adherence or resistance to particular versions of “Europe”.


ASYMENC strives to accomplish three related objectives: a. explore the concept of reference cultures as a way to understand asymmetrical cultural encounters within Europe; b. develop a digital humanities demonstrator to map and analyse the vectors of asymmetrical encounters in European public debates; and c. build an interdisciplinary consortium of three European research centres around the crosscultural study of printed media in Europe by means of multilingual text mining.


ASYMENC uses the innovative digital humanities methodology of multi-lingual text mining to map
the dynamics, intensity, and direction of intercultural references within European public discourse. Innovative semantic-text analytics will be applied to large corpora of digitized newspapers in the Benelux countries and the surrounding countries that served as reference cultures. The demonstrator will be applied to case studies in which regional, national, and European dimensions of cultural encounters are visible, such as references to European urban centres, mass media, and consumer products.

 
Rol: Uitvoerder Financiering
2e geldstroom - overig: Humanities in the European Research Area (HERA)
Projectleden
Overige projectleden:
  • Prof.dr. Caroline Sporleder (Digital Humanities Centre / Trier University)
  • Dr. Ulrich Tiedau (Centre for Digital Humanities / University College London)
Project:
Mining Shifting Concepts through Time (ShiCo): Word Vector Text Mining Change and Continuity in Conceptual History 01-10-2015 tot 01-07-2016
Algemene projectbeschrijving

The goal of this project is to develop a repurposable tool that enables humanities researchers to mine the historical development of concepts and the vocabulary with which they are expressed in big textual data repositories. Recent research suggests that vector representations derived by neural network language models offer new possibilities for obtaining high quality semantic representations from huge data sets. We aim to use this methodology to mine changing vocabularies that are used to articulate historical concepts in public discourse (such as citizenship, democracy, evolution, health, liberty, security, etc). This does not only allow us to assess conceptual stability, change and replacement, but also offers us a new way to distinguish between core concepts and the marginal associations that are attached to them in certain historical contexts. Mining Shifting Concepts through Time (ShiCo) uses forementioned innovative word vector algorithms to address two critical challenges for humanities scholars: 1. How can we use text mining methodologies to trace the continuities and changes in historical concepts in big data repositories of digitized periodicals; and 2. How can we present the historical dimension of these cultural formations to humanities researchers in a way that is intuitive and interactive, but at the same time quantitative and reproducible.

 
Rol: Onderzoeksleider & uitvoerder Financiering
2e geldstroom - overig: NLeSC Path-Finding Project
Projectleden
Overige projectleden:
  • Maarten de Rijke (UvA)
  • Charles van den Heuvel (UvA)
  • Tom Kenter (UvA)
Project:
Facilitating and supporting large-scale text mining in the field of Digital Humanities (Texcavator) 01-09-2014 tot 31-03-2015
Algemene projectbeschrijving

The purpose of this project is to have a stable, reliable IT environment for the innovative generic text mining application “Texcavator” which is an integral part of the NWO-funded program “Translantis: Digital Humanities Approaches to Reference Cultures.” One of the aims of the Translantis program is to test and further develop Texcavator to research “big data” sets. This will allow a multidisciplinary team of humanities scholars to address conceptual historical questions by mining large textual repositories such as the collection of digitized historical newspapers as provided by National Library of the Netherlands (KB). Texcavator is implemented as a set of modules. It combines xTAS – a scalable open source text analysis service developed by ISLA (UvA) – with Elasticsearch – a big data search and analytics platform. We ask support from the eScience centre in dealing with the challenges of creating a stable IT environment for Texcavator that can be used on a day-to-day basis by a user group of 15-30 historians. The supply of eScience infrastructure (server and computing capacity) will guarantee stable access for users to a prototype of Texcavator within an OTAP-structure. The development capacity of the eScience engineer will be essential for expanding Texcavator’s text mining functionalities.

 
Rol: Uitvoerder Financiering
2e geldstroom - overig: Netherlands eScience Center (NLeSC)
Projectleden
Overige projectleden:
  • prof.dr. Toine Pieters
Gegenereerd op 2017-06-28 00:52:32
Op dit moment verzorgt dr. Jaap Verheul de volgende cursus(sen):
CodeBeschrijvingV/DNiveauECTS
GKMVD16004 Ges-Europese beschaving V M 10,0
GKMV14010 Ges-American Studies Research Seminar V M 15,0
Gegenereerd op 2017-06-28 00:52:32
Volledige naam
dr. J. Verheul Contactgegevens
Drift 6

Drift 6
Kamer 0.23
3512 BS  UTRECHT

Telefoonnummer direct 030 253 6034
Telefoonnummer afdeling 030 253 7856
Drift 6

Drift 6
Kamer 0.22
3512 BS  UTRECHT

Telefoonnummer direct 030 253 6034
Postadres
Drift 6
3512 BS    UTRECHT

spreekuur tijdens onderwijsblokken op dinsdag 15-16 uur, Drift 6, kamer 0.23

Gegenereerd op 2017-06-28 00:52:32
Laatst bijgewerkt op 23-03-2017