Dr. Joris Veenhoven

Martinus J. Langeveldgebouw
Heidelberglaan 1
Kamer F3.30
3584 CS Utrecht

Dr. Joris Veenhoven

Onderwijskundig adviseur/trainer
Onderwijsadvies & training
06 45 234 499
j.veenhoven@uu.nl
  • Bezemer, H., Veenhoven, J. & Jacobs, M. (2023). 'Kennis maken' met modellen. Van12tot18, 5, 26-27.
  • Veenhoven, J. (2023). Eureka! leren zeggen. Didactief Online. Gepubliceerd op 31-03-2023. 
  • Wientjes, H. & Veenhoven, J. (2022). Eureka! Didactiek voor het leren onderzoeken in vwo én havo. Herziene editie. Utrecht: Universiteit Utrecht.
  • Wijngaards-de Meij, L., Veenhoven, J. & Schellekens, L.H. (2018). Leerlijnen in curriculum verbeteren en zichtbaar maken. Onderwijsinnovatie, Maart 2018, 17-22. 
  • Veenhoven, J. (2017). Echt onderzoek is maatwerk. Leeronderzoek bij maatschappijwetenschappen. Politiek en Maatschappij, 48, 4, 22-25. 
  • Wientjes, H. & Veenhoven, J. (2016). Eureka! Didactiek voor het leren onderzoeken in het vwo. Utrecht: Universiteit Utrecht.
  • Veenhoven, J. & Tieman, D. (2009). GLOBE: meten motiveert! NVOX, juni 2009.
  • Veenhoven, J. & Stokking, K.M. (2007). Begeleiden van leerlingonderzoek: effecten van ondersteuning door docenten op de prestaties van leerlingen bij aardrijkskundige onderzoekstaken in de tweede fase voortgezet onderwijs. Pedagogische Studiën, 84, 207-223.
  • Veenhoven, J. (2005). Onderzoekers in spe leren samenwerken. Didaktief, 1-2, 46-47. Meppel: Uitgeverij School bv.
  • Veenhoven, J. (2004). Begeleiden en beoordelen van leerlingonderzoek : een interventiestudie naar het leren ontwerpen van onderzoek in de tweede fase bij aardrijkskunde. Proefschrift Universiteit Utrecht. Enschede: PrintPartners Ipskamp.

Publicaties

2018

Vakpublicaties

Wijngaards, L. D. N. V., Veenhoven, J., & Schellekens, L. H. (2018). Leerlijnen in curriculum verbeteren en zichtbaar maken. OnderwijsInnovatie, 2018(1), 17-23. https://www.ou.nl/documents/40554/383618/OI_2018_1_web.pdf/41142e1c-67fd-5cdc-26ca-264bcce9e47c

2015

Vakpublicaties

Wijngaards, L. D. N. V., & Veenhoven, J. (2015). Improving the coherence in the Psychology curriculum: a pilot study. In Conference Proceedings. The Future of Education 2016 LibreriaUniversitaria Edizioni. http://conference.pixel-online.net/FOE/files/foe/ed0005/FP/1755-ITL1099-FP-FOE5.pdf
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/325559/1755_ITL1099_FP_FOE5.pdf?sequence=1

2007

Wetenschappelijke publicaties

Veenhoven, J., & Stokking, K. M. (2007). Begeleiden van leerlingonderzoek. Pedagogische Studiƫn, 84(3), 207-223.

2004

Wetenschappelijke publicaties

Veenhoven, J., Stokking, K. M., & Kanselaar, G. (2004). Het toetsen van de beheersing van vaardigheden van leerlingen voor het ontwerpen van onderzoek bij aardrijkskunde. In T. Wubbels, & G. Kanselaar (Eds.), ORD2004: Onderwijsonderzoek in Nederland en Vlaanderen Onderwijskunde Universiteit Utrecht. http://edu.fss.uu.nl/ord
Veenhoven, J. (2004). Begeleiden en beoordelen van leerlingonderzoek. Een interventiestudie naar het leren ontwerpen van onderzoek in de tweede fase bij aardrijkskunde. [Doctoral thesis 1 (Research UU / Graduation UU), Utrecht University]. UU.

2003

Overige resultaten

Veenhoven, J., Kanselaar, G., & Stokking, K. M. (2003). Begeleiding van leerlingen bij de ontwikkeling van onderzoeksvaardigheden bij aardrijkskunde in het studiehuis. 174-175. Abstract from Unknown event, Asilomar, USA.

1998

Populariserende publicaties

Huijser, J. L., Jong, E., & Veenhoven, J. (1998). Discussieren over visie. Van twaalf tot achttien, 4(7), 28-29.
Veenhoven, J., & van Wessum, L. (1998). Leraren werken niet vaak samen. Van twaalf tot achttien, 3, 24-26.

1996

Vakpublicaties

Veenhoven, J. (1996). "Vliegerend naar een studiehuis. Welk schooltype biedt een goede startpositie?". In J. Ahlers, T. Hoogbergen, P. Leenheer, & J. Voogt (Eds.), Handboek Studiehuis: de Tweede Fase. (pp. 1-19). Samsom H.D. Tjeenk Willink.