Dr. Joep Schenk

Postdoc onderzoeker
Internationale en Politieke Geschiedenis
Universitair docent
Geesteswetenschappen
j.schenk@uu.nl

Securing Europe, Fighting its Enemies. The Making of a Security Culture in Europe and Beyond,  1815-1914
European Research Council (ERC) Consolidator Grant (2014-2019)

Onder leiding van Prof. Beatrice de Graaf (PI) onderzoekt een team van interanationale historici de totstandkoming van een Europese veiligheidscultuur als de uitkomst van onderling gedeelde visies op 'vijanden van de staat', 'vitale belangen' en de bijbehorende praktijken tussen 1815 en 1914. Het project vergelijkt zeven verschillende gevallen van internationale veiligheidsregimes, waarin Europa zich op mondiaal niveau, van het Ottomaanse Rijk tot China, heeft geroerd. Deze zeer dynamische regimes werden gevormd door zowel bedreigingen (anarchisten, piraten, smokkelaars, koloniale rebellen) als door belangen (politieke, morele, economische, maritieme, koloniale). Door de mobilisatie van steeds meer professionele 'actoren' van verschillende kanten - waaronder politie, justitie en het leger - evolueerden deze regimes van militaire interventies in politiële en justitiële regimes die uiteindelijk bijdroegen aan de totstandkoming van een echte Europese veiligheidscultuur. Het project pioniert met het gebruik van nooit eerder gebruikte historische bronnen en een multidisciplinaire benadering. De geschiedenissen van internationale betrekkingen en interne politiek vloeien samen, met als uiteindelijke doel veiligheid te historiseren.

Het team bestaat uit:

 

Project website:

http://www.uu.nl/securing-europe

Projecten
Project
Securing Europe, fighting its enemies. The making of a security culture in Europe and beyond, 1815-1914 01-06-2014
Algemene projectbeschrijving

In this ERC-funded project, Prof. Beatrice de Graaf (Principal Investigator) and an international team of historians examine the formation of a European security culture as the sum of mutually shared visions on ‘enemies of the states’, ‘vital interests’, and corresponding practices between 1815 and 1914. The project compares seven different security regimes in which Europe engaged globally, stretching across the political and commercial domain, affecting urban and maritime environments, and reaching around the world to the Ottoman Empire and China. These highly dynamic regimes were dictated both by threats (anarchists, pirates, smugglers, colonial rebels) and interests (political, moral, economic, maritime, colonial). Mobilising increasing numbers of professional 'agents' from various quarters – including police, judicial authorities and armed forces – they evolved from military interventions into police and judicial regimes and ultimately contributed to the creation of a veritable European security culture. Uncovering and introducing new historical sources, the project thus pioneers a new multidisciplinary approach to the combined history of international relations and internal policy, aiming to ‘historicise security’. 

Project website: www.uu.nl/securing-europe 

Rol
Uitvoerder
Financiering
3e geldstroom - EU European Research Council (ERC) Consolidator Grant
Project
Nyenrode Business University
Algemene projectbeschrijving

Nooit eerder ging er zoveel maatschappelijke aandacht uit naar de zwarte bladzijdes van het Nederlands koloniale verleden en de doorwerking daarvan in het heden. Hiermee krijgen we steeds meer zicht op de vergaande effecten van het kolonialisme op de totstandkoming en bestendiging van belangrijke instituties en politieke of bestuurlijke verhoudingen binnen de Nederlandse samenleving. Deze maatschappelijke trend bereikt nu ook universiteiten en andere onderwijsinstellingen. In opdracht van Nyenrode Business University brengt de Universiteit Utrecht in kaart in hoeverre ook bij de oprichting van Nyenrode de effecten van het kolonialisme hebben doorgewerkt. 

Dit onderzoek dat wordt uitgevoerd door dr. Jorrit Steehouder, richt in de eerste plaats op het beantwoorden van de vraag hoe binnen het Nederlandse ondernemersnetwerk waaruit Nyenrode voortkwam de gepercipieerde Nederlandse koloniale toekomst een rol speelde bij het ontwerp en de totstandkoming van het Nederlands Opleidings Instituut voor het Buitenland (NOIB), de voorloper van Nyenrode in de periode 1941-1950. Met welke ideeën en toekomstbeelden gingen de betrokken hoofdrolspelers aan de slag? Hoe werkten deze ideeën door in de oprichting van het NOIB, haar curriculum en studentencultuur? De resultaten van dit onderzoek worden gebundeld in een rapport dat aan het bestuur van Nyenrode wordt gepresenteerd. 

Rol
Uitvoerder
Financiering
2e geldstroom - overig
Projectleden