Dr. ir. Hetty Grunefeld

Martinus J. Langeveldgebouw
Heidelberglaan 1
Kamer E3.27
3584 CS Utrecht

Dr. ir. Hetty Grunefeld

Onderwijskundig adviseur/trainer
Onderwijsadvies & training
06 34 783 401
h.grunefeld@uu.nl

Hetty Grunefeld werkt sinds 2001 bij de Universiteit Utrecht, Onderwijsadvies & Training. Haar functie is onderwijskundig adviseur en docententrainer. Tussen 2008 en 2013 was zij lid van het management team van O&T. In juli 2020 promoveerde ze op het proefschrift Developing Expertise in Leadership for Educational Change in Research-Intensive Universities. Zij is als onderwijskundige lid geweest van verschillende visitatiecommissies: in 2012 Werktuigbouwkunde (WO), in 2010 Economie (WO), in 1995/1996 Elektrotechniek (HBO). 

Tot 2001 was zij werkzaam bij het Onderwijskundig Centrum van de Universiteit Twente. Daar coördineerde zij het deskundigheidsgebied curriculumontwikkeling en was zij als onderwijskundig adviseur betrokken bij de invoering van het Major-minor-onderwijsconcept. Voor de faculteiten Werktuigbouwkunde en Technische natuurkunde was zij contactpersoon en onderwijskundig adviseur. Ze is er betrokken geweest bij curriculum- en cursusevaluatie en heeft er meegewerkt aan het herontwerpen van het curriculum.

Van december 1988 tot en met oktober 1996 heeft zij gewerkt als faculteitsonderwijskundige voor de Faculteit Informatica van de Universiteit Twente. In deze functie is zij betrokken geweest bij o.m. de voorbereiding van onderwijsvisitaties, bij onderwijskwaliteitszorg, curriculum- en cursusontwikkeling. Gedurende een periode van twee jaar is zij half-time werkzaam geweest als emancipatiemedewerkster, speciaal voor het studentenemancipatiebeleid van de UT.

In 1988 is zij afgestudeerd als ingenieur in de Informatica aan de Universiteit Twente.

 

Publicaties van vóór 2001 (voor latere publicaties zie de tab Publicaties)

2000

  • H. Grunefeld, C. Silén (2000). Problem Based Learning compared to Project Organized Learning. Enschede: Universiteit Twente, DINKEL Instituut, OC-doc 00-39.

1999

  • P.C. Powell, H. Grunefeld (eds.) (1999). Mechanical Engineering Education at the University of Twente, Masters for the New Millennium. University of Twente, 1999. ISBN 90-36513693.
  • H. Grunefeld, M.A. Vermeulen (1999). Ervaringen met het vierde studiejaar WB. Enschede: Universiteit Twente, DINKEL Instituut, OC-doc 99-32.
  • H. Grunefeld (1999). Competence assessment in project oriented curricula. Proceedings of a SEFI Working Group on Curriculum Development Seminar, Delft 22 - 23 April 1999, 'What have they learned ? Assessment of Student learning in Higher Education', pages 53 - 58. ISBN 2873520264.

1997-1998

  • C.T.A. Ruijter, H. Grunefeld (1998). Succesfactoren voor zichzelf versterkende veranderingen. Enschede: Universiteit Twente, Onderwijskundig Centrum, OC-doc 98-37.
  • H. Grunefeld, F. van Beckum, H. Vos (1998). Multidisciplinair Projectonderwijs. Symposium Ontwikkeling en invoering van projectonderwijs. Paper en presentatie ORD 1998. Enschede: Universiteit Twente.
  • H. Grunefeld, C. Wagenmakers (1998). Interdisciplinary Project Teams. Proceedings Project Work in University Studies, Roskilde University, Denmark, 14 - 17 September 1997, p. 39 - 47.
  • H. Grunefeld (1997). Studievorderingenbeleid. Enschede: Universiteit Twente, Onderwijskundig Centrum, OC-doc 97-03.