De connectie maken tussen gelijkheid, inclusie en onderzoek: onderwijs geworteld in internationale en dekolonisatiegeschiedenis
Frank Gerits zet zich in voor het bevorderen van een onderwijsmethode die gelijkheid, inclusie en onderzoek combineert, met een focus op internationale geschiedenis en dekolonisatie. Als docent geeft hij zowel BA- als MA-cursussen over deze belangrijke onderwerpen, waarbij hij studenten aanmoedigt om zich bezig te houden met historische perspectieven die gevestigde narratieven uitdagen en de wereldwijde onderlinge verbondenheid benadrukken.
Naast zijn onderwijsactiviteiten werkt Gerits actief aan initiatieven om meer eerlijke en inclusieve leeromgevingen te creëren. Hij speelde een belangrijke rol bij het opzetten van de Diversity Reading List, die academische bronnen uitbreidt door diverse stemmen op te nemen. Daarnaast was Gerits mede-oprichter van de UU Decolonisation Group samen met Rachel Gillett, waar hij studenten betrekt bij educatieve activiteiten en debatten rondom dekolonisatie. Zijn toewijding aan inclusief onderwijs werd erkend toen hij in juni 2020 tweede werd bij de UHSK-docentenprijs van de Utrechtse Historische Studentenkring.
Ik ben graag bereid om op te treden als co-promoter voor PhD- en MA-studenten die met mij willen samenwerken op het gebied van de internationale geschiedenis van het Mondiale Zuiden, evenals op onderwerpen zoals Existentiële Risico’s en Klimaatverandering. Momenteel ben ik betrokken als co-promotor bij de promotietrajecten van Laura Cecchi (Università di Trento) en Inxhi Brisku (Universiteit van Praag).
Lopende promotieprojecten:
Inxhi Brisku, ‘Bewaarder van de wereldrevolutie – De rol die het socialistische Albanië speelde in de bevordering van revolutionaire en bevrijdingsbewegingen wereldwijd.’ (hoofdbegeleider: Jan Koura)
Co-promotor Laura Cecchi, ‘Vernieuwing van Eurafrika: Euro-Afrikaanse relaties tussen uitbreidingen en de Koude Oorlog, 1969-1989’ (begeleider: Sara Lorenzini)
Afgeronde promotieprojecten:
Co-promotor Joseph Kachim, "Aan de marges blijven: Konkomba-mobiliteit en -identiteit in Noord-Ghana, 1914-1996". Verdediging: 2018. (begeleider: Ian Phimister)