Publicaties

2024

Wetenschappelijke publicaties

Stronks, E. (2024). Nederlands leesonderwijs in de digitale tijd: richting, realisatie en resultaten. In Lezen in beweging: Ontwikkelingen in leesbevordering, lees- en literatuuronderwijs, digitaal lezen en toetsing (pp. 125-138). Eburon. https://www.lezen.nl/publicatie/lezen-in-beweging/

Vakpublicaties

Stronks, E. (2024). Vroeger was alles hetzelfde in het Nederlandse onderwijs. Vaktaal, 37(1), 19.
Bouwer, R., Hamel, M., van Norden, S., Steenbakkers, J., & Stronks, E. (Eds.) (2024). Opdat wij schrijven: Herinrichting van het schrijfonderwijs nu. Uitgeverij Pica.

2023

Wetenschappelijke publicaties

Stronks, E., & Hamel, M. (2023). Een nieuw ontwerp voor het schrijfonderwijs in het schoolvak Nederlands. Nederlandse Letterkunde, 28(1), 57-90. https://doi.org/10.5117/NEDLET2023.1.003.STRO
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/430914/NEDLET2023.1.003.STRO.pdf?sequence=2
Snelders, S., De Koning, R., & Stronks, E. (2023). Niet zo beschaafd als we dachten: Koffiehuizen, sociabilisering en literaire socialisatie in Amsterdam, c. 1685 – c. 1785. Tijdschrift Voor Nederlandse Taal-en Letterkunde, 139(1), 29-62. https://doi.org/10.5117/TNTL2023.1.002.KONI

Vakpublicaties

Stronks, E. (2023). Nederlands over dieren. Vaktaal, 2023(2/3), 12-13.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/437578/Nederlands_over_dieren.pdf?sequence=1
Stronks, E., Dietz, F., van Dijk, Y., & Klaver, M.-J. (2023). De essentie van het schoolvak Nederlands. Web publication/site, Didactiek Nederlands. https://didactieknederlands.nl/de-kwestie/2023/03/de-essentie-van-het-schoolvak-nederlands/

2022

Wetenschappelijke publicaties

Stronks, E. (2022). Meertaligheid en tekst- en cultuurverklaring: de toekomst van het schoolvak Nederlands. Tijdschrift voor taalbeheersing, 44(1), 44-51. https://doi.org/10.5117/TVT2022.1.006.STRO
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/421361/TVT2022.1.006.STRO.pdf?sequence=1
Stronks, E., & van Dijk, Y. (2022). Onderzoekend lezen: geïntegreerd leesonderwijs en de rol van de leerling als betekenisgever. Nederlandse Letterkunde, 27(1), 63-83. https://doi.org/10.5117/NEDLET.2022.1.005.DIJK
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/421356/NEDLET2022.1.005.DIJK_STRONKS.pdf?sequence=1

Vakpublicaties

Hamel, M., & Stronks, E. (2022). Lezen en schrijven is een cirkel: Het effect van gecombineerd lees- en schrijfonderwijs. In Y. V. Dijk, M.-J. Klaver, E. Stronks, & M. Hamel (Eds.), Omdat lezen loont: Op naar effectief leesonderwijs in Nederland (1 ed., pp. 218-227). Uitgeverij Pica.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/424710/37_HamelStronks_Omdat_lezen_loont_BW_01_vES_vMH.pdf?sequence=1
Stronks, E. (2022). Begrijpender lezen: Naar een bekenisvol vak Nederlands. In Y. V. Dijk, M.-J. Klaver, E. Stronks , & M. Hamel (Eds.), Omdat lezen loont: Op naar effectief leesonderwijs in Nederlands (1 ed., pp. 208-216). Uitgeverij Pica.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/424709/35_ElsStronks_Omdat_lezen_loont_BW_01.pdf?sequence=1
Stronks, E. (2022). Begrijpender lezen. Nederland begrijpen door te lezen. Levende Talen Magazine, 109(5), 13-16.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/421365/Begrijpender_lezen_Nederland_begripen_door_te_lezen_Stronks.pdf?sequence=1
Stronks, E. (2022). Taalbazen als rolmodellen. Levende Talen Magazine, (4), 42.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/420957/Taalbazen_als_rolmodellen.pdf?sequence=1

Populariserende publicaties

Stronks, E., Hamel, M., & van Kessel, R. (2022). Taalbaas: Vier online masterklassen met Zaire Krieger, Marieke Lucas Rijneveld, Khalid Kasem en Daniël Kolf. Web publication/site, Sugar Rush Film. http://taalbaas.nu

2021

Wetenschappelijke publicaties

Stronks, E. (2021). Language as an Object of Empirical Study in the Dutch Republic. Early Modern Low Countries, 5(2), 281-305. https://doi.org/10.51750/emlc11335

Vakpublicaties

Stronks, E., van der Deijl, L., van de Warenburg, T., & Dietz, F. (2021). Staaltjes. Web publication/site, LitLab. http://litlab.nl/staaltjes
Stronks, E., & Hamel, M. (2021). Schrijfakademie.nl: oefenen met techniek en inhoud. Levende Talen Magazine, (1), 40. https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/article/view/2152/1750

Populariserende publicaties

Stronks, E. (2021, Apr 21). AVROTROS en NPO Radio 4: Klassieke Mysteries, het Wilhelmus. AVROTROS en NPO Radio 4. https://www.nporadio4.nl/podcasts/klassieke-mysteries

2020

Wetenschappelijke publicaties

Stronks, E. (2020). De dienende Datheen: het auteurschap van het Wilhelmus opnieuw tekstvergelijkend onderzocht. Acta Universitatis Wratislaviensis, Neerlandica Wratislaviensia, XXX, 121-132. Article 4028. https://doi.org/10.19195/0860-0716.30.9
Stronks, E. (2020). Representaties. In Didactiek Nederlands: Handboek (Didactiek Nederlands - Handboek ed.). Vereniging voor Leraren in Levende Talen. https://didactieknederlands.nl/handboek/2020/03/representatie/
Stronks, E. (2020). Het concept 'representaties' in het literatuuronderwijs. In Didactiek Nederlands: Handboek (Didactiek Nederlands - Handboek ed.). Vereniging voor Leraren in Levende Talen. https://didactieknederlands.nl/handboek/2020/03/het-concept-representatie-in-het-literatuuronderwijs/
Stronks, E. (2020). De macht van het woord met het getal ontleed. Tijdschrift Voor Nederlandse Taal-en Letterkunde, 135, 406-415. Article 4. https://doi.org/10.5117/TNTL2019.4.009.STRO
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/407904/09_Stronks_TNTL_2019_4_LR.pdf?sequence=1

Vakpublicaties

Stronks, E. (2020). Leeskracht. Neerlandistiek. https://www.neerlandistiek.nl/2020/08/leeskracht/#more-98228

Populariserende publicaties

Buelens, G., & Stronks, E. (2020). Zet acteurs zonder podia in voor covid-leesoffensief. de Volkskrant. https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/zet-acteurs-zonder-podia-in-voor-covid-leesoffensief~b6ea9211/

2019

Wetenschappelijke publicaties

Stronks, E. (2019). Curiosity, youth, and knowledge in the visual and textual culture of the Dutch Republic. Science in Context, 32(2), 213-236. https://doi.org/10.1017/S0269889719000152
Lassche, A., Karsdorp, F., & Stronks, E. (2019). Repetition and popularity in early modern songs. Poster session presented at Digital Humanities conference 2019, Utrecht, Netherlands. https://dev.clariah.nl/files/dh2019/posters/0235.pdf
Stronks, E. (2019). Self-Criticism, Self-Assessment, and Self-Affirmation: the Case of the (Young) Author in Early Modern Dutch Literature. In F. Venturi (Ed.), Self-Commentary in Early Modern European Literature (1400-1700) (pp. 338-368). (Intersections; Vol. 62). Brill. https://doi.org/10.1163/9789004396593_014

Vakpublicaties

Stronks, E. (2019). Een plusprogramma voor het schoolvak Nederlands. Levende Talen Magazine, 8, 4Trans.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/390861/Levende_Talen_Magazine_PlusNederlands.pdf?sequence=1
Heerma van Voss, L., Bax, S., van Dijk, Y., van Duijn, M., Helmers, H. J., Hendriks, P., Jensen, L., van Oostendorp, M., Sanders, T. J. M., Stronks, E., & Spaapen, J. (2019). Nederlands verdient meer: KNAW briefadvies over de studie Nederlands, in opdracht van ministerie van OCW. KNAW.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/389197/20191030_Advies_KNAW_Neerlandistiek_def.pdf?sequence=1
van der Deijl, L. A., Dietz, F. M., & Stronks, E. (2019). De Litlab Leesclub: Lezen, discussiëren, onderzoeken. Levende Talen Magazine, 106(6), 4-8.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/388602/De_LitLab_Leesclub_Levende_Talen_Magazine.pdf?sequence=1
Stronks, E. (2019). PlusNederlands. Web publication/site http://plusnederlands.nl

Populariserende publicaties

Stronks, E. (2019). Beter lezen? Meters maken. de Volkskrant. https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/beter-lezen-dan-moet-je-meters-maken~b0e75a8b/
Stronks, E. (2019). Het Wilhelmus zou het juist heel goed doen op scholen. Trouw Opinie. https://www.trouw.nl/opinie/het-wilhelmus-zou-het-juist-heel-goed-doen-op-scholen~b9d845ac/
Stronks, E. (2019). How To Wilhelmus. Web publication/site http://howtowilhelmus.nl

2018

Wetenschappelijke publicaties

Dietz, F. M., Stronks, E., & van der Deijl, L. A. (2018). Literatuur leren onderzoeken in de klas: Hoe de Geschiedenis van de Nederlandse Literatuur en LitLab.nl scholieren kunnen opleiden tot literatuuronderzoekers. Nederlandse Letterkunde, 23(3), 235-255. https://doi.org/10.5117/NEDLET2018.3.002.VAN
Coelen, P. V. D., Dietz, F. M., Schreuder, A., & Stronks, E. (2018). Strategisch zetten. De eerste druk van de Statenvertaling gelezen als product van de boekindustrie. Spiegel der Letteren, 59(4), 487-519. https://doi.org/10.2143/SDL.59.4.3285375

Vakpublicaties

Dietz, F. M., Stronks, E., & van der Deijl, L. A. (2018). De LitLab leesclub: herkennend en onderzoekend lezen in een interactieve gespreksvorm. In A. Mottart, & S. Vanhooren (Eds.), 32ste HSN Conferentie Onderwijs Nederlands (pp. 317-321). (Het schoolvak Nederlands; Vol. 32). Skribis Gent.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/382184/Litlab.pdf?sequence=1
Stronks, E., Dietz, F. M., & van der Deijl, L. A. (2018). De LitLab leesclubs: herkennend en onderzoekend lezen in een interactieve gespreksvorm. 317-321. Paper presented at Tweeëndertigste conferentie Onderwijs Nederlands.

Populariserende publicaties

Stronks, E. (2018). De staat van het Nederlands in de wereld. Vaktaal, 31.
Stronks, E., van der Deijl, L. A., & Dietz, F. M. (2018). Maak van leerlingen onderzoekende lezers (met LitLab). Van twaalf tot achttien, 28(3), 14-15.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/367867/14_15_VTTA18_TDS_NR3_2018.pdf?sequence=1

Overige resultaten

Stronks, E., Dietz, F. M., & van der Deijl, L. A. (2018). Leesclubs. Web publication/site, LitLab. https://litlab.nl/leesclubs/
Stronks, E. (2018). Hoe schreven Nederlanders over slavernij?. Web publication/site, LitLab. https://litlab.nl/proef/slavernij/

2017

Wetenschappelijke publicaties

Stronks, E. (2017). Amor Dei in Emblems for Dutch Youth. In W. Melion, J. Woodall, & M. Zell (Eds.), Ut Pictura Amor: The Reflexive Imagery of Love in Artistic Theory and Practice, 1500-1700 (pp. 547-582). (Intersections : interdisciplinary studies in early modern culture; Vol. 48). Brill. https://doi.org/10.1163/9789004346468_018
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/359984/INTE_48_Melion_text_proof_02.pdf.1vvp9ra.partial?sequence=1
Kestemont, M., Stronks, E., de Bruin, M., & de Winkel, T. (2017). Van wie is het Wilhelmus? De auteur van het Nederlandse volkslied met de computer onderzocht. AUP (Amsterdam University Press) / ICAS Publications.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/357820/Wilhelmus_rev_2_CN.pdf?sequence=1

Vakpublicaties

Stronks, E. (2017). De staat van het Nederlands in de wereld. Internationale Vereniging voor Neerlandistiek.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/360001/De_staat_van_het_Nederlands_in_de_wereld.pdf?sequence=1

Overige resultaten

Stronks, E. (2017). Handleiding voor het schrijven van profielwerkstukken over Nederlandse literatuur. Web publication/site, LitLab. http://litlab.nl/pws

2016

Wetenschappelijke publicaties

Boot, P., Dietz, F. M., Stronks, E., & Zwart, W. (2016). Young Agents: Jonge auteurs op de vroegmoderne boekenmarkt. Nederlandse Letterkunde, 21(1), 1-34. https://doi.org/10.5117/NEDLET2016.1.BOOT

Vakpublicaties

Stronks, E., van der Deijl, L. A., & van de Warenburg, T. C. (2016). LitLab: een digitaal laboratorium voor literatuuronderzoek. Vaktaal, 2016(3/4), 10-11.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/346857/Vaktaal_LitLab.pdf?sequence=1

Overige resultaten

Stronks, E., & van der Deijl, L. A. (2016). LitLab: Digitaal laboratorium voor literatuuronderzoek op middelbare scholen. Web publication/site, LitLab. http://litlab.nl

2015

Wetenschappelijke publicaties

Stronks, E. (2015). The Diffusion of Illustrated Religious Texts and Ideological Restraints. In A. Lardinois, S. Levie, H. Hoeken, & C. Lüthy (Eds.), Texts, transmissions, receptions: modern approaches to narratives (pp. 194-220). Article 10 (Radboud studies in humanities; Vol. 1). Brill. https://doi.org/10.1163/9789004270848_012
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/304617/Diffusion.pdf?sequence=3

Vakpublicaties

Stronks, E. (2015). Invisible Ink: Uncovering Meaning from Texts with Digital Tools . In NIAS - Uhlenbeck lectures (pp. 3-39). (Uhlenbeck Lectures; Vol. 33). NIAS. http://www.nias.knaw.nl/nias/publications/lectures/uhlenbeck-lectures
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/321519/33_Els_Stronks.pdf?sequence=1

Overige resultaten

Stronks, E. (2015). Models of Inquisitiveness in the Visual and Textual Culture of the Low Countries. Paper presented at Knowledgeable Youngsters. Youth, Media and Early Modern Knowledge Societies, Utrecht, Netherlands.
Stronks, E. (2015). Digging into Time. Digital Research into the Textual Culture of the Dutch Republic. Paper presented at eScience, Amsterdam, Netherlands.

2014

Wetenschappelijke publicaties

Stronks, E. (2014). 'Dees kennisse zuldy te kope vinnen’. Liedcultuur en de waarde van ‘know how’ in de vroegmoderne Republiek. De zeventiende eeuw, 30(2), 147-167.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/314527/Dees_kennisse_zuldy_te_kope_vinnen._Liedcultuur_en_de_waarde_van_know_how_in_de_vroegmoderne_Republiek.pdf?sequence=1
Stronks, E. (2014). No home grown products: illustrated biblical poems in the Dutch Republic. In F.M.Dietz, A. Morton, M. VanVaeck, L. Roggen, & E. Stronks (Eds.), Illustrated Religious Texts in the North of Europe, 1500-1800 Ashgate.
Dietz, F. M., Morton, A., Roggen, L., Stronks, E., & Van Vaeck, M. (Eds.) (2014). Illustrated Religious Texts in the North of Europe, 1500-1800. Ashgate.
Dietz, F. M., Stronks, E., & Morton, A. (2014). Introduction: The Function and Nature of International Religious Contacts in Northern Europe. In F. M. Dietz, A. Morton, L. Roggen, E. Stronks, & M. Van Vaeck (Eds.), Illustrated Religious Texts in the North of Europe, 1500-1800 (pp. 1-18). Ashgate.

2013

Wetenschappelijke publicaties

Stronks, E. (2013). De afstand tussen close en distant: Methoden en vraagstellingen in computationeel letterkundig onderzoek. Tijdschrift voor Nederlandse taal- en letterkunde, 129(4), 17-26. http://www.tntl.nl/index.php/tntl/article/view/305
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/287049/Stronks%2520_TNTL2013_4.pdf?sequence=1
Stronks, E. (2013). Boekbespreking Die sichtbare Welt: Visualität in der niederländischen Literatur und Kunst des 17. Jahrhunderts. BMGN - The Low Countries Historical Review, 128(4). https://doi.org/10.18352/bmgn-lchr.9219
Stronks, E. (2013). Boekbespreking Voortgang. Jaarboek neerlandistiek. Documentatieblad nadere reformatie, 37, 187-188.

Populariserende publicaties

Stronks, E. (2013). Nederlandse literatuur uit de gouden eeuw en de Europese markt. Neerlandia / Nederlands van nu, 2, 24-26.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/276832/Pages%2520from%2520Neerlandia-NvN%25202013-2.pdf?sequence=3

2012

Wetenschappelijke publicaties

Stronks, E. (2012). Boekbespreking Enny de Bruijn, Eerst de waarheid, dan de vrede. Jacob Revius. Nederlandse Letterkunde, 17(2), 14-15. https://doi.org/10.5117/NEDLET2012.2.REC4
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/384641/s4_1_.pdf?sequence=1
Stronks, E. (2012). Grenzen en barrières in de tekstuele cultuur van de Republiek. De zeventiende eeuw, 28, 115-137. https://doi.org/10.18352/dze.8235
Stronks, E. (2012). Cultural Hybridity Reconsidered: Religious Visual Culture and the Dutch Republic. Journal of Dutch Literature, 3(2), 5-23. http://www.journalofdutchliterature.org/cgi/t/text/get-pdf?c=jdl;idno=0302a01
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/259482/Cultural%2520Hybridity%2520Reconsidered.pdf?sequence=1
Stronks, E. (2012). The Dutch Love Emblem. In E. Canone, & L. Spruit (Eds.), Emblematics in the Early Modern Age. Case Studies on the Interaction between Philosophy, Art and Literature (pp. 63-76). Fabrizio Serra Editore.

Overige resultaten

Visser, A. S. Q., & Stronks, E. (2012). Annotated Books Online. Web publication/site, Utrecht University and University Library Utrecht.

2011

Wetenschappelijke publicaties

Stronks, E. (2011). Working the Senses with Words: the Act of Religious Reading in the Dutch Republic. In W. S. Melion, C. Brusati, & K. Enenkel (Eds.), Authority of the Word. Reflecting on Image and Text in Northern Europe, 1400-1700 (pp. 667-702). Brill. https://doi.org/10.1163/9789004226432
Stronks, E. (2011). Never to Coincide: the Identities of Dutch Protestants and Dutch Catholics in Religious Emblematics. Journal of Historians of Netherlandish Art, 3(2). https://doi.org/10.5092/jhna.2011.3.2.1
Stronks, E. (2011). A Publisher seeking a change in religious practices: the case of Lucas Jennis. In Alison Rawles and Philip Ford (Ed.), 'Le livre demeure’: studies in book history in honour of Alison Saunders (pp. 275-287). Droz.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/206086/StronksFinalPics%255B1%255D.pdf?sequence=1
Stronks, E. (2011). Negotiating Differences. Word, Image and Religion in the Dutch Republic. Brill.
Stronks, E., & Dietz, F. M. (2011). German Religious Emblems as Stimuli of Visual Culture in the Dutch Republic. Church History and Religious Culture, 91(3-4), 31-57. https://doi.org/10.1163/187124111X609379

Vakpublicaties

Stronks, E., Vogelzang, F., de Bruin, R. E., van der Eerden, M. A., & Wassink, J. (2011). Wisseling van de wacht? Stichtse bestuurders in een roerige eeuw. (Jaarboek Oud-Utrecht ed.) Vereniging Oud-Utrecht.

2010

Wetenschappelijke publicaties

Stronks, E., & Both, B. (2010). Acceptatie van het vreemde: pers- en geloofsvrijheid in de Republiek vanuit internationaal perspectief. Nederlandse Letterkunde, 15(2), 73-102. https://doi.org/10.5117/NEDLET2010.2.ACCE313
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/190645/Acceptatie_van_het_vreemde.pdf?sequence=1
Stronks, E. (2010). Bookreview Walter S. Melion, The Meditative Art: Studies in the Northern Devotional Print, 1550-1625. Renaissance Quarterly, 63, 1378-1380. https://doi.org/10.1086/658592
Stronks, E. (2010). Literature and the Shaping of Religious Identities: the Case of the Protestant Religious Emblem in the Dutch Republic. History of Religions, 49(3), 219-253. https://doi.org/10.1086/651990
Stronks, E. (2010). Het beeld bij het Woord onder gereformeerde censuur. Delineavit et sculpsit, 34, 8-18.
Brunetti, S., Prandoni, M., & Stronks, E. (2010). The Herla-project in Flanders. Vooys, 28, 8-20.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/386090/the_herla_project.pdf?sequence=1
Stronks, E. (2010). Bookreview Haas, Anna de, Wie de wereld bestiert, weet ik niet. Het rusteloze leven van Cornelis van der Gon, dichter en zeekapitein 1660-1731. BMGN - The Low Countries Historical Review, 125(4). https://doi.org/10.18352/bmgn-lchr.7175

Populariserende publicaties

Grootes, E. K., & Stronks, E. (2010). Nederlandse liefdesemblemen. In Wonderlicke avontuer van twee goelieven en Nederlandse liefdesemblemen (pp. 38-51). (Bulkboek). Knippenberg.

2009

Wetenschappelijke publicaties

Stronks, E. (2009). Gewapende vrede: woord, beeld en religie in de Republiek. De zeventiende eeuw, (1), 2-25.
Stronks, E. (2009). Bookreview Canons énigmes et hiéroglyphes musicaux dans l'Italie du 17e siècle. Renaissance Quarterly, 62, 1256-1257. https://doi.org/10.1086/650059
Stronks, E. (2009). De kunst van de buren afgekeken: Bartholomeus Hulsius' Emblemata sacra, In Neerlandica Wratislaviensia XVIII, "Historische letterkunde uit de Lage Landen. teksten en contexten"
Stronks, E. (2009). De goede bedoelingen van Arminius'. Over beeldvorming en zeventiende-eeuwse literatuur. Tijdschrift voor Nederlandse kerkgeschiedenis, 12(3), 109-115.
Stronks, E. (2009). De zwetende lezer. Religieuze leeservaringen in de Republiek. Vooys, 27(3), 15-23.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/386092/de_zwetende_lezer.pdf?sequence=1
Stronks, E. (2009). Dutch Religious Love Emblems. Reflections of Faith and Toleration in the later seventeenth century. Literature & theology, 23(2), 142-164. https://doi.org/10.1093/litthe/frp004
Stronks, E. (2009). Geen prooi voor de sfinx. De lezer en het achttiende-eeuwse embleem. Nederlandse Letterkunde, 14(2), 104-132.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/386087/geen_prooi.pdf?sequence=1
Stronks, E. (2009). Bookreview Om beters wille. Rederijkerskamers en de stedelijke cultuur in de Zuidelijke Nederlanden. BMGN - The Low Countries Historical Review.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/386210/Bookreview_om_beterswille.pdf?sequence=1
Dietz, F. M., Stronks, E., & Zawadska, K. (2009). Rooms-katholieke Pia desideria-bewerkingen in internationaal perspectief. Internationale Neerlandistiek, 47(3), 31-49.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/384609/Pagina_s_van_nee005200901_01.pdf?sequence=1

Vakpublicaties

Stronks, E. (2009). 'Rooms-katholieke iconografie in protestantse emblematiek. Zacharias Heyns Emblemes chrestiennes et morales uit 1625. In J. Bos (Ed.), . Drie eeuwen kennis en cultuur in 33 bijzondere boeken. Opstellen bij de voltooiing van de Short-Title Catalogue, Netherlands (pp. 70-79). Waanders.
Gruijter, M. D., & Stronks, E. (2009). Zielenroerselen van een achttiende-eeuwse herder: pastorale emblemen van Willem Mylius. In M. V. Egmond, B. Jaski, & H. Mulder (Eds.), Bijzonder onderzoek: een ontdekkingsreis door de Bijzondere Collecties van de Universiteitsbibliotheek Utrecht (pp. 256-261). Waanders. https://dspace.library.uu.nl/handle/1874/298671
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/396592/zielenroerselen.pdf?sequence=1

Overige resultaten

Stronks, E. (2009). NWO-vervangingsaanvraag t.b.v. schrijven monografie Negotiating Identities: Word, Image and Religion.

2008

Wetenschappelijke publicaties

Stronks, E. (2008). Joannes Sambucus and the Learned Image. The Use of the Emblem in Late-Renaissance Humanism. De zeventiende eeuw, 113-115.
Stronks, E. (2008). Nalatenschap als toekomst & Grijsaards in zwart-wit. BMGN - The Low Countries Historical Review.
Stronks, E. (2008). The Emblem and the Low Countries. In P. M. Daly (Ed.), Companion to Emblem Studies (pp. 267-289). AMS Press:.
Stronks, E. (2008). Religieuze liefdesemblemen als demonstraties van geloofsbeleving in de Republiek rond 1700. Nederlandse Letterkunde, 13(1), 1-32. http://emblems.let.uu.nl/homepage/demonstraties.pdf
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/386222/religieuze_liefdesemblemen.pdf?sequence=1
Stronks, E. (2008). Dicht op de huid. Reconstructie van een 17e-eeuws leven aan de hand van brieven, archiefstukken en literatuur. Spiegel der Letteren: Tijdschrift voor Nederlandse Literatuurgeschiedenis en voor Literatuurwetenschap, 50(4), 534-536.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/386216/dichter_op_dehuid_full_4_6.pdf?sequence=1

Overige resultaten

Stronks, E., van Gemert, E. M. P., & Gelderblom, A. J. (2008). Literatuurgeschiedenis Gouden Eeuw. Web publication/site http://www.literatuurgeschiedenis.nl/lg/index.html

2007

Wetenschappelijke publicaties

Stronks, E. (2007). The Revival of the Dutch Love Emblem. Emblematica, 15, 319-342. http://emblems.let.uu.nl/homepage/luyken2.pdf
Stronks, E., Boot, P., & Stiebral, D. (2007). Learned Love. Proceedings of the Emblem Project Utrecht Conference on Dutch Love Emblems and the Internet (November 2006). Edita. http://emblems.let.uu.nl/static/images/project/learned_love.pdf
Stronks, E. (2007). Cupido leert de Nederlandse taal (1601), en burgert verder in (1613): realisme in Nederlandse (liefdes)emblemen. Neerlandistiek, 07(12). http://www.neerlandistiek.nl/publish/articles/000161/article.pdf
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/386229/cupido.pdf?sequence=1
Stronks, E. (2007). Churches as Indicators of a Larger Phenomenon. The Religious Side of the Dutch Love Emblem. In E. Stronks, & P. Boot (Eds.), Learned Love. Proceedings of the Emblem Project Utrecht Conference on Dutch Love Emblems and the Internet (November 2006) (pp. 72-93). Edita. http://emblems.let.uu.nl/static/images/project/learned_love_073-092.pdf
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/386266/churches_as_indicators.pdf?sequence=1
Stronks, E. (2007). Het oude boek gaat digitaal. Contouren van de digitale editie. In A. van der Weel (Ed.), Jaarboek Nederlandse Boekhistorische Vereniging (pp. 149-159). Van Tilt.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/386204/het_oude_book.pdf?sequence=1
Stronks, E. (2007). The Dutch love emblem on the Internet: an Introduction. In E. Stronks, & P. Boot (Eds.), Learned Love. Proceedings of the Emblem Project Utrecht Conference on Dutch Love Emblems and the Internet (November 2006) (pp. 1-9). Edita. http://emblems.let.uu.nl/static/images/project/learned_love_001-009.pdf
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/386200/the_Dutch_love_emblem_an_introduction.pdf?sequence=1
Stronks, E. (2007). The Emblem Project Utrecht as a Knowledge Site. In E. Stronks, & P. Boot (Eds.), Learned Love. Proceedings of the Emblem Project Utrecht Conference on Dutch Love Emblems and the Internet (November 2006 (pp. 151-155). Edita. http://emblems.let.uu.nl/static/images/project/learned_love_151-155.pdf
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/386197/the_emblem_project.pdf?sequence=1
Stronks, E. (2007). Bookreview Het lange leven van het pamflet. Boekhistorische, iconografische, literaire en politieke aspecten van pamfletten 1600-1900. BMGN - The Low Countries Historical Review.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/386214/bookreview_het_langeleven.pdf?sequence=1

Vakpublicaties

Stronks, E. (2007). Bookreview Embleemfabels in de Nederlanden (1567 - ca. 1670). Het schouwtoneel der dieren. TNTL, 124(1), 65-66.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/386308/bookreview_embleemfabels.pdf?sequence=1
Stronks, E. (2007). Bookreview ‘Dat gy mij niet vergeet’. Correspondentie van vrouwen in de zeventiende en achttiende eeuw. BMGN - The Low Countries Historical Review, 254-255.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/386285/bookreview_dat_gy_mij_niet_vergeet.pdf?sequence=1

Populariserende publicaties

Meijer Drees, M. E., & Stronks, E. (2007). Wat wonders wat nieuws. De zeventiende eeuw in pamfletten. DBNL. http://www.dbnl.org/tekst/meij033watw01_01/

2006

Wetenschappelijke publicaties

Stronks, E. (2006). De eerste studente. Anna Maria van Schurman (1636). BMGN - The Low Countries Historical Review, 121(3), 519-521. https://doi.org/10.18352/bmgn-lchr.6484
Stronks, E. (2006). De Zeventiende Eeuw in digitale sferen. Verslag van het congres van de Werkgroep Zeventiende Eeuw, 26 augustus 2005. De zeventiende eeuw, 22(2), 262-272.
Stronks, E. (2006). Griffioenreeks. Redactie.
Stronks, E. (2006). Karel van Mander, Olijf-berg 1609. TNTL, 122(3), 271-271.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/386286/review_karelvanmander.pdf?sequence=1

Vakpublicaties

van den Berg, I., den Boer, D. J., Koole, T., Nieuwenhuis, I., Nortier, J. M., Stolk, F. R. W., & Stronks, E. (2006). 'Omdat je je tijd maar een keer kunt besteden'. De verdeling doceren-onderzoeken binnen het Instituut Nederlands van de Universiteit Utrecht. UU LET Nederlands.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/19467/eindrapportNLdef290906.doc?sequence=1

Populariserende publicaties

Koppenol, J., & Stronks, E. (2006). E.K. Grootes e.a., Vreugde en verdriet in kleine kring. Het gezinsleven in poëzie en proza, 1600-1750. Athenaeum-Polak & Van Gennep.
Stronks, E. (2006). J. Oosterman, De zeven wijze mannen uit het Oosten. Athanaeum-Polak.

2005

Wetenschappelijke publicaties

Stronks, E. (2005). Bookreview Jodocus van Lodenstein, Uytspanningen. Tijdschrift voor Nederlandse taal- en letterkunde, 121(4), 377-378.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/386306/bookreview_jodocusvanlodenstein.pdf?sequence=1
Stronks, E. (2005). Al kijkend reist de ziel naar God. 'Nieuwe plaaten' voor Luykens eerste religieuze embleembundel. Nederlandse Letterkunde, 10(3), 161-173.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/386301/al_kijkend.pdf?sequence=1
Stronks, E. (2005). Bookreview Tot ciræt, vermeerderinge en de heerlijckmæckinge der universiteyt’. Bestuur, instelling, personeel en financiën van de Leidse universiteit. BMGN - The Low Countries Historical Review, 120(4), 618-620.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/386292/bookreview_totciraet.pdf?sequence=1
Stronks, E. (2005). Bookreview Het Kopijrecht 16de tot 19de eeuw. BMGN - The Low Countries Historical Review, 120(2), 277-278.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/386288/bookreview_hetkopijrecht.pdf?sequence=1

Overige resultaten

Stronks, E. (2005). DBNL-thema's: het embleem. Web publication/site, Digitale Bibliotheek Nederlandse Letteren. http://www.dbnl.org/thema/embleem.htm

2004

Wetenschappelijke publicaties

Stronks, E., Koppenol, J., & van Strien, T. (2004). P.C. Hooft, Liederen en gedichten. Athenaeum-Polak & Van Gennep.
Stronks, E. (2004). Bookreview Theologen in ondertal. Godgeleerdhied, godsdienstwetenschap, het Athenaeum Illustre en de Universiteit van Amsterdam. BMGN - The Low Countries Historical Review, 119(3), 389-390.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/386291/bookreview_theologeninondertal.pdf?sequence=1
Stronks, E. (2004). De christelijke Seneca en Hofbloemen van Volkerus van Oosterwijck. Facsimile-editie met inleiding verzorgd door E. Stronks. De Schatkamer, SSNR-project "Reprints uit het gereformeerd P.

Overige resultaten

Stronks, E., & de Gruijter, M. (2004). Nederlandse liefdesemblemen - een educatieve site. Web publication/site, . http://emblems.let.uu.nl/emblems/edu/index.html
Stronks, E., & Blans, J. (2004). Dutch Love Emblems. Web publication/site, . http://emblems.let.uu.nl/emblems/educational/home.html

2003

Wetenschappelijke publicaties

Stronks, E. (2003). Het embleem als pennenvrucht. In M. Van Vaeck, & H. Brems (Eds.), De steen van Alciato. Literatuur en visuele cultuur in de Nederlanden (pp. 841-861). Peeters.
Stronks, E. (2003). Boekbespreking van Het volle leven. Literatuur : tijdschrift over Nederlandse letterkunde, 1, 56-58.
Boot, P., & Stronks, E. (2003). Ingrediënten voor een succesformule? Experimenten met een digitale editie van Cats' "Sinne- en minnebeelden". Nederlandse Letterkunde, 8(1), 24-40.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/386276/ingredienten_voor_een_success.pdf?sequence=1

Vakpublicaties

Stronks, E. (2003). De gekroonde leerse. Querido.

Populariserende publicaties

Stronks, E. (2003). Het volle leven. Reformatorisch Dagblad.

2002

Wetenschappelijke publicaties

Stronks, E., & Luijten, H. (2002). Jacob Cats' Sinne- en minnebeelden. CHI/OGC. http://www2.let.uu.nl/emblems/html/c1627front.html
Gelderblom, A. J., van Gemert, E. M. P., Meijer Drees, M. E., & Stronks, E. (2002). In de boeken, met de geest. Vijftien studies van M.A. Schenkeveld-van der Dussen over vroegmoderne Nederlandse literatuur. Met een bibliografie van het werk van M.A. Schenkeveld-van der Dussen. Amsterdam University Press.
Boot, P., & Stronks, E. (2002). Digitale edities en letterenonderzoek, een verkenning. Neerlandistiek, 2(8). http://www.neerlandistiek.nl/02/08/
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/386283/digitale_edities.pdf?sequence=1
Gelderblom, A. J., van Gemert, E. M. P., Meijer Drees, M. E., & Stronks, E. (2002). Voorwoord en Inleiding. In A. J. Gelderblom, E. M. P. Gemert, M. E. Meijer Drees, & E. Stronks (Eds.), In de boeken, met de geest. Vijftien studies van M.A. Schenkeveld- van der Dussen over vroegmoderne Nederlandse literatuur. Met een bibliografie van het werk van M.A. Schenkeveld- van der Dussen (pp. 7-15). Amsterdam University Press.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/20294/Voorwoord_en_inleiding.pdf?sequence=3

Vakpublicaties

Stronks, E., & Meijer Drees, M. E. (2002). Wat wonders, wat nieuws! De zeventiende eeuw in pamfletten. Athenaeum-Polak & Van Gennep.

2001

Wetenschappelijke publicaties

Stronks, E., & van Gemert, E. M. P. (2001). Westerbaen, Gedichten. Athenaeum-Polak & Van Gennep.
Stronks, E. (2001). Private devotion in a Protestants Diary: Jacoba van Thiel's `Rekenboeck van de Ziel met God'. In F. van Ingen, & C. Moore (Eds.), Gebetsliteratur der fruhen Neuzeit als Hausfrommigkeit (pp. 179-193). Harrassowitz Verlag.
Stronks, E. (2001). Volckerus van Oosterwijck/Franciscus Ridderus. In C. Houtman (Ed.), Biografisch Lexicon voor de geschiedenis van het Nederlandse protestantisme (pp. 398 en 426-428). Kok.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/386314/volckerus_and_ridderus.pdf?sequence=1
Stronks, E. (2001). Kamers, kunst en competitie. Athenaeum-Polak & Van Gennep.
Stronks, E. (2001). Bookreview Werk in uitvoering. Tijdschrift voor Nederlandse taal- en letterkunde, 117, 310-311.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/386324/werk_in_uitvoering.pdf?sequence=1
van Gemert, E. M. P., Stronks, E., & Koppenol, J. (2001). Jacob Westerbaen, Gedichten. Athenaeum-Polak & Van Gennep.

Vakpublicaties

Stronks, E. (2001). Een stichtend offensief van dichtende dominees. In L. P. Grijp (Ed.), Een muziekgeschiedenis der Nederlanden (pp. 302-311). AUP.

1999

Wetenschappelijke publicaties

Stronks, E. (1999). Jeptha als eigentijdse vader van een eigentijdse dochter. Benno Barnards bewerking van Vondels Jeptha ofte offerbelofte. Nederlandse Letterkunde, 67-77.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/386332/jeptha.pdf?sequence=1
Stronks, E. (1999). Bookreview Justus van Effen, de Hollandsche Spectator. TS: Tijdschrift voor Tijdschriftstudies.
Stronks, E. (1999). Bookreview Een lezer aan het woord. Studies van L. Strengholt over zeventiende-eeuwse letterkunde. De zeventiende eeuw.
Stronks, E. (1999). Het hart naar boven. Religieuze poëzie in de zeventiende eeuw. AUP.
Stronks, E. (1999). Bookreview Een in lied en leven. Nederlandse Letterkunde.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/386325/Een_in_lied_en_leven.pdf?sequence=1

Vakpublicaties

Stronks, E. (1999). 'Gesterkt door Zijn nabijheid'. Gesprek met Jodocus van Lodenstein. In E. de Bruijn (Ed.), Oog in oog met 17e-eeuwers. Gesprekken met protestantse dichters, schilders en musici. Boekencentrum.
Stronks, E. (1999). Propaganda in poëzievorm. Het succes van de domineedichter. Literatuur : tijdschrift over Nederlandse letterkunde, 16, 159-165.

1998

Wetenschappelijke publicaties

Stronks, E. (1998). Veelderhande liedekens. Studies van het Nederlandse lied tot 1600. Nederlandse Letterkunde, 3, 387.
Stronks, E. (1998). Woorden van een gezond verstand. Tijdschrift voor Nederlandse taal- en letterkunde, 114, 189-190.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/386328/woorden_van_een_gezond.pdf?sequence=1
Stronks, E. (1998). Patronage en dienstverlening. Tijdschrift voor Nederlandse taal- en letterkunde, 114, 81-82.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/386321/patronage.pdf?sequence=1
Stronks, E. (1998). Minne- en zinnebeelden. BMGN - The Low Countries Historical Review, 113(3), 388-389.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/386320/Minne_en_zinnebeelden.pdf?sequence=1

1997

Wetenschappelijke publicaties

Stronks, E. (1997). Bijdragen. In M. A. Schenkeveld-van Dussen (Ed.), Met en zonder lauwerkrans. Schrijvende vrouwen uit de vroegmoderne tijd 1550-1850: van Anna Bijns tot Elise van Calcar Amsterdam UP.
Stronks, E. (1997). De galm der Venuzynse lier moet zwijgen voor een hoger zwier: christendichters en de wereldlijke dichtkunst ten tijde van de renaissance. Protestants Nederland, 1997, 8-14.
Stronks, E. (1997). Zeventiende-eeuwse gereformeerde predikant-dichters en hun publiek. Kerktijd, 1997, 8-15.

Vakpublicaties

Stronks, E., & van den Dungen, T. (1997). De Maassluische Meeuweklacht: liederen voor zeelui, wezen en andere kerkgangers uit de zeventiende eeuw. onbekend.