Dr. Esther van Dijk

Martinus J. Langeveldgebouw
Heidelberglaan 1
Kamer 3.18
3584 CS Utrecht

Dr. Esther van Dijk

Onderwijskundig adviseur/trainer
Onderwijsadvies & training
e.e.vandijk@uu.nl

Wetenschappelijke publicaties

  • van Tartwijk, J., van Dijk, E.E., Geertsema, J., Kluijtmans, M., & van der Schaaf, M. F. (2023). In R. J. Tierney, F. Rizvi & K. Erkican, Teacher expertise and how it develops during teachers’ professional (4th ed., pp. 170-179). Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-818630-5.04057-4 
  • van Dijk, E. E., Geertsema, J., van der Schaaf, M. F., van Tartwijk, J. & Kluijtmans, M. (2022). Connecting academics’ disciplinary knowledge to their professional development as university teachers: A conceptual analysis of teacher expertise and teacher knowledge. Higher Education. https://doi.org/10.1007/s10734-022-00953-2 
  • van Dijk, E.E. (2022). Context matters: The distinct characteristics of higher education [Box in book chapter]. In H. King (Ed., p. 21), Developing Expertise for Teaching in Higher Education: Practical Ideas for Professional Learning and Development. Routledge.
  • van Bruggen, L.*, van Dijk, E. E.*, van der Schaaf, M. F., Kluijtmans, M., & Ten Cate, O. (2021). Developing Entrustable Professional Activities for university teachers in the health professions. Medical Teacher, 44(4), 425-432. https://doi.org/10.1080/0142159X.2021.1998402 
  • van Dijk, E. E., van Tartwijk, J., van der Schaaf, M. F., & Kluijtmans, M. (2020). What makes an expert university teacher? A systematic review and synthesis of frameworks for teacher expertise in higher education. Educational Research Review, 31(100365), 1-16. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2020.100365 
  • van Dijk, E.E., Kluijtmans, M., Vulperhorst, J.P., & Akkerman, S.F. (2018). Disseminated learning from clinician-scientists: a multiple case study in physiotherapeutic care. BMC Medical Education,18(279), 1-9. https://doi.org/10.1186/s12909-018-1374-0

Praktijkgerichte publicaties

  • van Dijk, E.E., Vangangelt, R., Drijver, T., Komojahjo, M., & Schut, E. (2022). Aandachtspunten voor het ondersteunen van docenten bij onderwijsveranderingen naar aanleiding van onderzoek tijdens de coronacrisis. Onderzoek van Onderwijs, 51(1), 16-21.
  • van Dijk, E. E., van Tartwijk, J., van der Schaaf, M. F., & Kluijtmans, M. (2021). Taakgebieden en expertise van docenten. https://www.onderwijskennis.nl/artikelen/taakgebieden-en-expertise-van-docenten 
  • van Tartwijk, J., van Dijk, E.E., Kluijtmans, M., & Van Der Schaaf, M.F. (2020). Hoe leraren hun expertise ontwikkelen. In M. Snoek, J. van Tartwijk & I. Pauw (Eds.), Leraar: Een professie met perspectief (Vol. 1, pp. 82–92). Ten Brink Uitgevers.
  • van Tartwijk, J. Henrichs, L., van Dijk, E.E., de Kleijn, R. (2019). De taken van de academische leraar en de beoordeling daarvan. In Platform Samen Opleiden, Academische Leraren PO (pp. 29-39). https://www.platformsamenopleiden.nl/wp-content/uploads/2019/03/Academische-leraren.pdf