Publicaties
2024
Vakpublicaties
Commandeur, L.
, van Dijk, L., De Haas, C.
, van Hooijdonk, C., & Borgsteede, S. D. (2024).
Medicijninformatie op individu afgestemd blijft beter hangen: Belangrijk om patiënt bij eerste uitgifte op persoonlijke kenmerken te attenderen.
Pharmaceutisch Weekblad,
159(6), 14-15.
https://www.pw.nl/achtergrond/2024/medicijninformatie-op-individu-afgestemd-blijft-beter-hangen2023
Wetenschappelijke publicaties
van Hooijdonk, C., van der Hout, A.
, van Dijk, L., Rademakers, J. J. D. J. M., & Borgsteede, S. D. (2023).
“Kan reactievermogen beïnvloeden – Ik kan dan uitslag krijgen of zoiets?”: Kwalitatief onderzoek naar de begrijpelijkheid van instructies op de etiketten van geneesmiddelverpakkingen en de rol van gezondheidsvaardigheden.
Tijdschrift voor Taalbeheersing,
45(1), 67-95. Article 3.
https://doi.org/10.5117/TVT2023.3.004.HOOIhttps://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/437692/TVT2023.1.004.HOOI.pdf?sequence=1 Martijn, G., van Hooijdonk, C., Kunneman, F., & Hoeken, H. (2023).
Reconfiguring The Customer Service Domain: Perspectives Of Managers, Conversational Designers, And Human Agents On Human-Chatbot Collaboration.
International Journal of Innovation and Technology Management.
https://doi.org/10.1142/S0219877024500287 van Hooijdonk, C., Liebrecht, C.
, Kamoen, N., & Martijn, G. (2023).
User Perceptions, Experiences and Interactions with Municipalities’ Chatbots Differing in Human Likeness and Interaction Design. Paper presented at Conversations 2023, Oslo, Norway.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/436113/conversations_2023_projectpresentation_18_hooijdonk.pdf?sequence=1 van Hooijdonk, C., Martijn, G., Liebrecht, C., & Loureiro Lopes, A. I. (2023). Social Cues in the Introductions of Customer Service Chatbots: Usage and Users’ Perceptions. Abstract from Etmaal van de Communicatiewetenschap, Enschede, Netherlands.
van Enschot, R.
, van Hooijdonk, C., & Bronkhorst, E. (2023).
Refining replacements. Validating a revised typology of visual metaphor using perceived processing fluency and aesthetic pleasure.
International Journal of Advertising,
42(2), 344-367.
https://doi.org/10.1080/02650487.2022.20720662022
Wetenschappelijke publicaties
van Hooijdonk, C., Turkmen, Ö., Mestre Viver, M., van Dijk, L., & Borgsteede, S. D. (2022). Use of teach-back method in patient-provider communication during first dispense counseling in community pharmacies. 77. Abstract from ESPACOMP, Berlin.
Liebrecht, C. C.
, & Van Hooijdonk, C. M. J. (2022).
Webcare across public and private social networking sites: How stakeholders and the Netherlands Red Cross adapt their messages to channel affordances and constraints.
Psychology of Language and Communication,
26(1), 375-398.
https://doi.org/10.2478/plc-2022-182021
Wetenschappelijke publicaties
Maghroudi, E.
, Van Hooijdonk, C. M. J., Van de Bruinhorst, H.
, Van Dijk, L., Rademakers, J., & Borgsteede, S. D. (2021).
The impact of textual elements on the comprehensibility of drug label instructions (DLIs): A systematic review.
PLoS One,
16(5), Article e0250238.
https://doi.org/10.1371/journal.pone.0250238Liebrecht, C., Tsaousi, C.
, & van Hooijdonk, C. (2021).
Linguistic elements of conversational human voice in online brand communication: Manipulations and perceptions.
Journal of Business Research,
132, 124-135.
https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.03.050van Hooijdonk, C., & Liebrecht, C. (2021).
Sorry but no sorry: The use and effects of apologies in airline webcare responses to NeWOM messages of flight passengers.
Discourse, Context and Media,
40, 1-11. Article 100442.
https://doi.org/10.1016/j.dcm.2020.100442 Liebrecht, C., Sanders, L.
, & van Hooijdonk, C. M. J. (2021).
Too Informal? How a Chatbot’s Communication Style Affects Brand Attitude and Quality of Interaction. In A. Følstad, T. Araujo, S. Papadopoulos, E. L.-C. Law, E. Luger, M. Goodwin, & P. B. Brandtzaeg (Eds.),
Chatbot Research and Design: 4th International Workshop, CONVERSATIONS 2020, Virtual Event, November 23–24, 2020, Revised Selected Papers (1 ed., pp. 16-31). (Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics); Vol. 12604 LNCS). Springer Cham.
https://doi.org/10.1007/978-3-030-68288-0_2https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/414888/Liebrecht2021_Chapter_TooInformalHowAChatbotSCommuni.pdf?sequence=1Vakpublicaties
Liebrecht, C.
, van Hooijdonk, C., Kunneman, F., & van Miltenburg, E. (2021).
"Hallo, Ik ben Anna uw virtuele assistent": Talige kenmerken in customer service chatbots.
DIXIT,
18, 9-12.
https://notas.nl/dixit/dixit_2021_conversational_ai.pdfvan Hooijdonk, C., van Weelden, L., van Kempen, R., Hoeken, H., Sanders, T., & Janssen, D. (2021).
Het complete plaatje? Onderzoek naar het gebruik van iconen als middel voor inclusievere gemeentelijke communicatie in Nederland en Vlaanderen. Utrecht University.
https://taalunie.org/publicaties/204/onderzoek-naar-het-gebruik-van-iconen-als-middel-voor-inclusievere-gemeentelijke-communicatie-in-nederland-en-vlaanderenhttps://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/415950/Onderzoek_naar_het_gebruik_van_iconen_als_middel_voor_inclusievere_gemeentelijke_communicatie_in_Nederland_en_Vlaanderen.pdf?sequence=1 2020
Wetenschappelijke publicaties
Maghroudi, E.
, van Hooijdonk, C. M. J., van Dijk, L., Boland, G., de Haas, C., Journée-Gilissen, M., van der Velden, J., Vervloet, M., Westerhof, H., Rademakers, J. J. D. J. M., & Borgsteede, S. D. (2020).
Development of Comprehensible Prescription Label Instructions: A Study Protocol for a Mixed-Methods Approach.
Frontiers in Pharmacology,
11, Article 981.
https://doi.org/10.3389/fphar.2020.00981Liebrecht, C.
, & van Hooijdonk, C. (2020).
Creating Humanlike Chatbots: What Chatbot Developers Could Learn from Webcare Employees in Adopting a Conversational Human Voice. In A. Følstad, T. Araujo, S. Papadopoulos, E. L.-C. Law, O.-C. Granmo, E. Luger, & P. B. Brandtzaeg (Eds.),
Chatbot Research and Design: Third International Workshop, CONVERSATIONS 2019, Amsterdam, The Netherlands, November 19–20, 2019, Revised Selected Papers (pp. 51-64). (Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics); Vol. 11970 LNCS). Springer Cham.
https://doi.org/10.1007/978-3-030-39540-7_4Naaktgeboren, L., & van Hooijdonk, C. M. J. (2020). Grappen over slecht spellende klanten: hot or not? Tekst(blad), 26(1), 16-19.
2019
Wetenschappelijke publicaties
2018
Wetenschappelijke publicaties
Damman, O. C., Vonk, S. I., van den Haak, M. J.
, van Hooijdonk, C. M. J., & Timmermans, D. R. M. (2018).
The effects of infographics and several quantitative versus qualitative formats for cardiovascular disease risk, including heart age, on people's risk understanding.
Patient Education and Counseling,
2018, 1-9.
https://doi.org/10.1016/j.pec.2018.03.015van Hooijdonk, C. M. J., & van Enschot, R. (2018). Applying appraisal theory to visual metaphors in advertising.
van Hooijdonk, C. M. J., & Liebrecht, C. (2018).
"Wat vervelend dat de fiets niet is opgeruimd! Heb je een zaaknummer voor mij? ^EK".
Tijdschrift voor taalbeheersing,
40(1), 45-81.
https://doi.org/10.5117/TVT2018.1.hooi Maghroudi, E., Van Hooijdonk, C., Journee-Gilissen, M., & Borgsteede, S. (2018). Etiketteksten op de schop voor beter begrip van patient. Pharmaceutisch Weekblad, 153(10), 30-31.
van Enschot, R., & van Hooijdonk, C. M. J. (2018). Reconciling fluency theory and Berlyne’s inverted U curve. An experimental study into the effects of visual metaphors in advertising on processing fluency and aesthetic pleasure under varying exposure times..
Maghroudi, E., Borgsteede, S. D., Rademakers, J.
, van Dijk, L., & van Hooijdonk, C. M. J. (2018).
Tweemaal daags twee capsules.
Tekst(blad),
24(3), 16-19.
https://tekstblad.nl/Liebrecht, C., & van Hooijdonk, C. M. J. (2018). Hoe toonaangevend is de webcare van de vier grootste steden van Nederland? AdRem : Remonstrants maandblad, 32(4), 3-6.
2017
Wetenschappelijke publicaties
de Koning, B.
, van Hooijdonk, C. M. J., & Lagerwerf, L. (2017).
Verbal Redundancy in a Procedural Animation: On-screen Labels Improve Retention But Not Behavioral Performance.
Computers and Education,
107(April), 45-53.
https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.12.013van den Heerik, R. A. M.
, van Hooijdonk, C. M. J., Burgers, C. F., & Steen, G. J. (2017).
‘Smoking is sóóó… sandals and white socks’: Co-creation of a Dutch anti-smoking campaign to change social norms.
Health Communication,
32(5), 621-628.
https://doi.org/10.1080/10410236.2016.1168000Vakpublicaties
van Enschot, R., & van Hooijdonk, C. M. J. (2017). Het plezier van visuele metaforen. Tekst(blad), 23(3), 12-15.
2015
Vakpublicaties
van Hooijdonk, C. M. J., & Liebrecht, C. (2015). Kijk, de consument praat terug! Een onderzoek naar de strategie. Tekst(blad), (5).
2014
Wetenschappelijke publicaties
van Genuchten, E.
, van Hooijdonk, C. M. J., Schüler, A., & Scheiter, K. (2014).
The role of working memory when "learning how" with multimedia learning material.
Applied Cognitive Psychology,
28(3), 327-335.
https://doi.org/10.1002/acp.29982013
Wetenschappelijke publicaties
Lamers, M. J. A., & van Hooijdonk, C. M. J. (2013). Zeggen plaatjes meer dan woorden alleen? Effecten van multimodale informatiepresentaties in instructieve teksten. Koninklijke Van Gorcum.
Vakpublicaties
Hellings, C., van Hooijdonk, C. M. J., & Lamers, M. J. A. (2013). Liever een krachtige dan een luie tijger in uw tank? De rol van afbeeldingen bij metaforische slogans in advertenties. Tekst(blad), 2013(1), 20-23.
2012
Wetenschappelijke publicaties
Lagerwerf, L.
, van Hooijdonk, C. M. J., & Korenberg, A. (2012).
Processing visual rhetoric in advertisements: Interpretations determined by verbal anchoring and visual structure.
Journal of Pragmatics,
44(13), 1836-1852.
https://doi.org/10.1016/j.pragma.2012.08.0092011
Wetenschappelijke publicaties
van Hooijdonk, C. M. J., Bosma, W. E., Krahmer, E. J., Maes, A., & Theune, M. (2011).
Experiments in Multimodal Information Presentation. In A. van den Bosch, & G. Bouma (Eds.),
Interactive Multi-modal Question-Answering (pp. 89-114). (Theory and Applications of Natural Language Processing). Springer.
https://doi.org/10.1007/978-3-642-17525-1_5 van Hooijdonk, C. M. J., & Spooren, W. P. M. S. (2011). De rol van beeld in tekstverwerking: een overzicht van bestaand onderzoek. Tijdschrift voor taalbeheersing, 33(3), 233-248.
2010
Wetenschappelijke publicaties
Van Den Haak, M.
, & Van Hooijdonk, C. (2010).
Evaluating consumer health information websites: The importance of collecting observational, user-driven data. In
2010 IEEE International Professional Communication Conference, IPCC 2010 (pp. 333-338). Article 5530031
https://doi.org/10.1109/IPCC.2010.55300312008
Wetenschappelijke publicaties
Bosma, W., Theune, M., Van Hooijdonk, C., Krahmer, E., & Maes, F. (2008). Illustrating answers: An evaluation of automatically retrieved illustrations of answers to medical questions. In AISB 2008 Convention: Communication, Interaction and Social Intelligence - Proceedings of the AISB 2008 Symposium on Multimodal Output Generation, MOG 2008 (pp. 34-41)
van Hooijdonk, C. M. J., & Krahmer, E. (2008).
Information modalities for procedural instructions: The influence of text, static, and dynamic visuals on learning and executing RSI exercises. IEEE Transactions on Professional Communication,
51(1), 50-62.
https://doi.org/10.1109/TPC.2007.2000054 Vakpublicaties
van Hooijdonk, C. M. J. (2008). Welke presentatievormen doen het goed bij instructies? Tekst(blad), 14(4), 12-16.
2007
Wetenschappelijke publicaties
van Hooijdonk, C., Commandeur, E., Cozijn, R., Krahmer, E., & Marsi, E. (2007). The Online Evaluation of Speech Synthesis Using Eye Movements. 385-390. Paper presented at 6th ISCA Tutorial and Research Workshop on Speech Synthesis, SSW 2007, Bonn, Germany.
Van Hooijdonk, C., Commandeur, E., Cozijn, R., Krahmer, E., & Marsi, E. (2007). Using eye movements for online evaluation of speech synthesis. In International Speech Communication Association - 8th Annual Conference of the International Speech Communication Association, Interspeech 2007 (Vol. 1, pp. 217-220)
Van Hooijdonk, C., Maes, A., De Vos, J., Theune, M., Krahmer, E., & Bosma, W. (2007).
On the role of visuals in multimodal answers to medical questions. In
2007 IEEE International Professional Communication Conference, IPCC Article 4464073
https://doi.org/10.1109/IPCC.2007.4464073 2006
Wetenschappelijke publicaties
Van Hooijdonk, C., Maes, A., & Ummelen, N. (2006).
I have been here before: An investigation into spatial verbalizations in hypertext navigation.
Information Design Journal,
14(1), 8-21.
https://doi.org/10.1075/idj.14.1.03hoo 2005
Wetenschappelijke publicaties
Van Hooijdonk, C., Maes, A., & Ummelen, N. (2005).
Using thinking-aloud data to characterize cognitive tasks in hypertext. In
2005 IEEE International Professional Communication Conference Proceedings, IPCC 2005 (pp. 546-553). Article 1494223
https://doi.org/10.1109/IPCC.2005.1494223