Publicaties

2024

Vakpublicaties

Commandeur, L., van Dijk, L., De Haas, C., van Hooijdonk, C., & Borgsteede, S. D. (2024). Medicijninformatie op individu afgestemd blijft beter hangen: Belangrijk om patiënt bij eerste uitgifte op persoonlijke kenmerken te attenderen. Pharmaceutisch Weekblad, 159(6), 14-15. https://www.pw.nl/achtergrond/2024/medicijninformatie-op-individu-afgestemd-blijft-beter-hangen

2023

Wetenschappelijke publicaties

van Hooijdonk, C., van der Hout, A., van Dijk, L., Rademakers, J. J. D. J. M., & Borgsteede, S. D. (2023). “Kan reactievermogen beïnvloeden – Ik kan dan uitslag krijgen of zoiets?”: Kwalitatief onderzoek naar de begrijpelijkheid van instructies op de etiketten van geneesmiddelverpakkingen en de rol van gezondheidsvaardigheden. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 45(1), 67-95. Article 3. https://doi.org/10.5117/TVT2023.3.004.HOOI
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/437692/TVT2023.1.004.HOOI.pdf?sequence=1
van Hooijdonk, C., Martijn, G., & Liebrecht, C. (2023). A Framework and Content Analysis of Social Cues in the Introductions of Customer Service Chatbots. In Chatbot Research and Design (pp. 118-133). (Lecture Notes in Computer Science; Vol. 13815). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-25581-6_8
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/436493/978-3-031-25581-6_8.pdf?sequence=1
Martijn, G., van Hooijdonk, C., Kunneman, F., & Hoeken, H. (2023). Reconfiguring The Customer Service Domain: Perspectives Of Managers, Conversational Designers, And Human Agents On Human-Chatbot Collaboration. International Journal of Innovation and Technology Management. https://doi.org/10.1142/S0219877024500287
van Hooijdonk, C., Liebrecht, C., Kamoen, N., & Martijn, G. (2023). User Perceptions, Experiences and Interactions with Municipalities’ Chatbots Differing in Human Likeness and Interaction Design. Paper presented at Conversations 2023, Oslo, Norway.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/436113/conversations_2023_projectpresentation_18_hooijdonk.pdf?sequence=1
van Hooijdonk, C., Martijn, G., Liebrecht, C., & Loureiro Lopes, A. I. (2023). Social Cues in the Introductions of Customer Service Chatbots: Usage and Users’ Perceptions. Abstract from Etmaal van de Communicatiewetenschap, Enschede, Netherlands.
van Enschot, R., van Hooijdonk, C., & Bronkhorst, E. (2023). Refining replacements. Validating a revised typology of visual metaphor using perceived processing fluency and aesthetic pleasure. International Journal of Advertising, 42(2), 344-367. https://doi.org/10.1080/02650487.2022.2072066

Vakpublicaties

van Hooijdonk, C. (2023). Hoe communiceren klanten met de hybride klantenservice. Web publication/site, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC).. https://www.swocc.nl/kennisbank-item/hoe-communiceren-klanten-met-de-hybride-klantenservice/
van Hooijdonk, C. (2023). Mens versus machine: hoe reageren klanten op double deviations in klantenservicecommunicatie?. Web publication/site, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC).. https://www.swocc.nl/kennisbank-item/mens-versus-machine-hoe-reageren-klanten-op-double-deviations-in-klantenservicecommunicatie/
van Hooijdonk, C. (2023). Het Weten-schap: influencermarketing: Wetenschappelijke publicaties over de tekstpraktijk. Tekst(blad), 29(1), 23. https://tekstbladpremium.nl/tekstblad-1-2023/weten-schap-2/
van Hooijdonk, C. (2023). Het weten-schap: nepnieuws: Wetenschappelijke publicaties over de tekstpraktijk . Tekst(blad), 29(2), 41. https://tekstbladpremium.nl/tekstblad-2-2023/het-weten-schap/

2022

Wetenschappelijke publicaties

van Hooijdonk, C., Turkmen, Ö., Mestre Viver, M., van Dijk, L., & Borgsteede, S. D. (2022). Use of teach-back method in patient-provider communication during first dispense counseling in community pharmacies. 77. Abstract from ESPACOMP, Berlin.
Liebrecht, C. C., & Van Hooijdonk, C. M. J. (2022). Webcare across public and private social networking sites: How stakeholders and the Netherlands Red Cross adapt their messages to channel affordances and constraints. Psychology of Language and Communication, 26(1), 375-398. https://doi.org/10.2478/plc-2022-18

Vakpublicaties

van Hooijdonk, C. (2022). "Leuk dat je er bent!": hoe beïnvloeden chatbotberichten de merkbetrokkenheid. Web publication/site, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC).. https://www.swocc.nl/kennisbank-item/leuk-dat-je-er-bent-hoe-beinvloeden-chatbotberichten-de-merkbetrokkenheid/

Populariserende publicaties

van Hooijdonk, C. (2022). Welke verwachtingen wekken menselijke chatbots bij de klant?. Web publication/site, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC).. https://www.swocc.nl/kennisbank-item/welke-verwachtingen-wekken-menselijke-chatbots-bij-de-klant/

2021

Wetenschappelijke publicaties

Van Hooijdonk, C., & Liebrecht, C. C. C. (2021). Chatbots in the tourism industry: The effects of communication style and brand familiarity on social presence and brand attitude. In J. Masthoff, E. Herder, N. Tintarev, & M. Tkalčič (Eds.), UMAP '21: Adjunct Proceedings of the 29th ACM Conference on User Modeling, Adaptation and Personalization (pp. 375-381). Association for Computing Machinery (ACM). https://doi.org/10.1145/3450614.3463599
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/414962/3450614.3463599.pdf?sequence=1
Maghroudi, E., Van Hooijdonk, C. M. J., Van de Bruinhorst, H., Van Dijk, L., Rademakers, J., & Borgsteede, S. D. (2021). The impact of textual elements on the comprehensibility of drug label instructions (DLIs): A systematic review. PLoS One, 16(5), Article e0250238. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0250238
Liebrecht, C., Tsaousi, C., & van Hooijdonk, C. (2021). Linguistic elements of conversational human voice in online brand communication: Manipulations and perceptions. Journal of Business Research, 132, 124-135. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.03.050
van Hooijdonk, C., & Liebrecht, C. (2021). Sorry but no sorry: The use and effects of apologies in airline webcare responses to NeWOM messages of flight passengers. Discourse, Context and Media, 40, 1-11. Article 100442. https://doi.org/10.1016/j.dcm.2020.100442
Liebrecht, C., Sanders, L., & van Hooijdonk, C. M. J. (2021). Too Informal? How a Chatbot’s Communication Style Affects Brand Attitude and Quality of Interaction. In A. Følstad, T. Araujo, S. Papadopoulos, E. L.-C. Law, E. Luger, M. Goodwin, & P. B. Brandtzaeg (Eds.), Chatbot Research and Design: 4th International Workshop, CONVERSATIONS 2020, Virtual Event, November 23–24, 2020, Revised Selected Papers (1 ed., pp. 16-31). (Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics); Vol. 12604 LNCS). Springer Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-68288-0_2
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/414888/Liebrecht2021_Chapter_TooInformalHowAChatbotSCommuni.pdf?sequence=1

Vakpublicaties

Liebrecht, C., van Hooijdonk, C., Kunneman, F., & van Miltenburg, E. (2021). "Hallo, Ik ben Anna uw virtuele assistent": Talige kenmerken in customer service chatbots. DIXIT, 18, 9-12. https://notas.nl/dixit/dixit_2021_conversational_ai.pdf
van Hooijdonk, C., & van Weelden, L. (2021). Iconen blijken niet zoveel duidelijkheid te geven als verwacht. Vakblad C: het magazine voor communicatieprofessionals, 33(7), 10-13.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/418977/C07_magazine_ontwikkeling.pdf?sequence=1
van Hooijdonk, C., van Weelden, L., van Kempen, R., Hoeken, H., Sanders, T., & Janssen, D. (2021). Het complete plaatje? Onderzoek naar het gebruik van iconen als middel voor inclusievere gemeentelijke communicatie in Nederland en Vlaanderen. Utrecht University. https://taalunie.org/publicaties/204/onderzoek-naar-het-gebruik-van-iconen-als-middel-voor-inclusievere-gemeentelijke-communicatie-in-nederland-en-vlaanderen
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/415950/Onderzoek_naar_het_gebruik_van_iconen_als_middel_voor_inclusievere_gemeentelijke_communicatie_in_Nederland_en_Vlaanderen.pdf?sequence=1
van Hooijdonk, C. (2021). Robots als horecapersoneel: wie houden we verantwoordelijk bij fouten?. Web publication/site, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC).. https://www.swocc.nl/kennisbank-item/robots-als-horecapersoneel-wie-houden-we-verantwoordelijk-bij-fouten/
van Enschot-van Dijk, R., & van Hooijdonk, C. (2021). Visuele metaforen. Web publication/site https://didactieknederlands.nl/?p=1541&preview=1&_ppp=50ef24db5e
van Hooijdonk, C. (2021). “Hi, ik ben een chatbot in opleiding”: hoe beïnvloeden metaforen onze verwachtingen en evaluaties van chatbots?. Web publication/site https://www.swocc.nl/kennisbank-item/hi-ik-ben-een-chatbot-in-opleiding-hoe-beinvloeden-metaforen-onze-verwachtingen-en-evaluaties-van-chatbots/

2020

Wetenschappelijke publicaties

Maghroudi, E., van Hooijdonk, C. M. J., van Dijk, L., Boland, G., de Haas, C., Journée-Gilissen, M., van der Velden, J., Vervloet, M., Westerhof, H., Rademakers, J. J. D. J. M., & Borgsteede, S. D. (2020). Development of Comprehensible Prescription Label Instructions: A Study Protocol for a Mixed-Methods Approach. Frontiers in Pharmacology, 11, Article 981. https://doi.org/10.3389/fphar.2020.00981
Liebrecht, C., & van Hooijdonk, C. (2020). Creating Humanlike Chatbots: What Chatbot Developers Could Learn from Webcare Employees in Adopting a Conversational Human Voice. In A. Følstad, T. Araujo, S. Papadopoulos, E. L.-C. Law, O.-C. Granmo, E. Luger, & P. B. Brandtzaeg (Eds.), Chatbot Research and Design: Third International Workshop, CONVERSATIONS 2019, Amsterdam, The Netherlands, November 19–20, 2019, Revised Selected Papers (pp. 51-64). (Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics); Vol. 11970 LNCS). Springer Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-39540-7_4

Vakpublicaties

van Hooijdonk, C. M. J. (2020). Hoe beïnvloeden webcare-reacties onze percepties van rechtvaardigheid?. Web publication/site, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC).. https://www.swocc.nl/kennisbank-item/hoe-beinvloeden-webcare-reacties-onze-percepties-van-rechtvaardigheid/
Naaktgeboren, L., & van Hooijdonk, C. M. J. (2020). Grappen over slecht spellende klanten: hot or not? Tekst(blad), 26(1), 16-19.

2019

Wetenschappelijke publicaties

Lamerichs, J. M. W. J., & van Hooijdonk, C. (2019). Mijn stoma is een #superstoma”. Tijdschrift voor taalbeheersing, 41(3), 461-484. https://doi.org/10.5117/TVT2019.3.003.LAME

Vakpublicaties

van Hooijdonk, C. M. J. (2019). Emoji in webcare. Web publication/site, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC).. https://www.swocc.nl/kennisbank-item/emoji-in-webcare-👍-of-👎/
Liebrecht, C., & van Hooijdonk, C. (2019). Zo kunnen chatbots communiceren met een menselijke stem. Web publication/site https://www.frankwatching.com/archive/2019/08/29/chatbots-communiceren-menselijke-stem/

2018

Wetenschappelijke publicaties

Damman, O. C., Vonk, S. I., van den Haak, M. J., van Hooijdonk, C. M. J., & Timmermans, D. R. M. (2018). The effects of infographics and several quantitative versus qualitative formats for cardiovascular disease risk, including heart age, on people's risk understanding. Patient Education and Counseling, 2018, 1-9. https://doi.org/10.1016/j.pec.2018.03.015
van Hooijdonk, C. M. J., & van Enschot, R. (2018). Applying appraisal theory to visual metaphors in advertising.
van Hooijdonk, C. M. J., & Liebrecht, C. (2018). "Wat vervelend dat de fiets niet is opgeruimd! Heb je een zaaknummer voor mij? ^EK". Tijdschrift voor taalbeheersing, 40(1), 45-81. https://doi.org/10.5117/TVT2018.1.hooi
Maghroudi, E., Van Hooijdonk, C., Journee-Gilissen, M., & Borgsteede, S. (2018). Etiketteksten op de schop voor beter begrip van patient. Pharmaceutisch Weekblad, 153(10), 30-31.
van Enschot, R., & van Hooijdonk, C. M. J. (2018). Reconciling fluency theory and Berlyne’s inverted U curve. An experimental study into the effects of visual metaphors in advertising on processing fluency and aesthetic pleasure under varying exposure times..

Vakpublicaties

Lagerwerf, L., & van Hooijdonk, C. M. J. (2018). Welke woorden bij beeld. Tekst(blad), 24(1), 19-21. https://tekstblad.nl/magazine/2018-1
Maghroudi, E., Borgsteede, S. D., Rademakers, J., van Dijk, L., & van Hooijdonk, C. M. J. (2018). Tweemaal daags twee capsules. Tekst(blad), 24(3), 16-19. https://tekstblad.nl/
Liebrecht, C., & van Hooijdonk, C. M. J. (2018). Hoe toonaangevend is de webcare van de vier grootste steden van Nederland? AdRem : Remonstrants maandblad, 32(4), 3-6.

2017

Wetenschappelijke publicaties

de Koning, B., van Hooijdonk, C. M. J., & Lagerwerf, L. (2017). Verbal Redundancy in a Procedural Animation: On-screen Labels Improve Retention But Not Behavioral Performance. Computers and Education, 107(April), 45-53. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.12.013
van den Heerik, R. A. M., van Hooijdonk, C. M. J., Burgers, C. F., & Steen, G. J. (2017). ‘Smoking is sóóó… sandals and white socks’: Co-creation of a Dutch anti-smoking campaign to change social norms. Health Communication, 32(5), 621-628. https://doi.org/10.1080/10410236.2016.1168000

Vakpublicaties

van Enschot, R., & van Hooijdonk, C. M. J. (2017). Het plezier van visuele metaforen. Tekst(blad), 23(3), 12-15.

2015

Vakpublicaties

van Hooijdonk, C. M. J., & Liebrecht, C. (2015). Kijk, de consument praat terug! Een onderzoek naar de strategie. Tekst(blad), (5).

2014

Wetenschappelijke publicaties

van Genuchten, E., van Hooijdonk, C. M. J., Schüler, A., & Scheiter, K. (2014). The role of working memory when "learning how" with multimedia learning material. Applied Cognitive Psychology, 28(3), 327-335. https://doi.org/10.1002/acp.2998

2013

Wetenschappelijke publicaties

Lamers, M. J. A., & van Hooijdonk, C. M. J. (2013). Zeggen plaatjes meer dan woorden alleen? Effecten van multimodale informatiepresentaties in instructieve teksten. Koninklijke Van Gorcum.

Vakpublicaties

Hellings, C., van Hooijdonk, C. M. J., & Lamers, M. J. A. (2013). Liever een krachtige dan een luie tijger in uw tank? De rol van afbeeldingen bij metaforische slogans in advertenties. Tekst(blad), 2013(1), 20-23.

2012

Wetenschappelijke publicaties

Lagerwerf, L., van Hooijdonk, C. M. J., & Korenberg, A. (2012). Processing visual rhetoric in advertisements: Interpretations determined by verbal anchoring and visual structure. Journal of Pragmatics, 44(13), 1836-1852. https://doi.org/10.1016/j.pragma.2012.08.009

2011

Wetenschappelijke publicaties

van Hooijdonk, C. M. J., Bosma, W. E., Krahmer, E. J., Maes, A., & Theune, M. (2011). Experiments in Multimodal Information Presentation. In A. van den Bosch, & G. Bouma (Eds.), Interactive Multi-modal Question-Answering (pp. 89-114). (Theory and Applications of Natural Language Processing). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-642-17525-1_5
van Hooijdonk, C. M. J., & Spooren, W. P. M. S. (2011). De rol van beeld in tekstverwerking: een overzicht van bestaand onderzoek. Tijdschrift voor taalbeheersing, 33(3), 233-248.

2010

Wetenschappelijke publicaties

Van Den Haak, M., & Van Hooijdonk, C. (2010). Evaluating consumer health information websites: The importance of collecting observational, user-driven data. In 2010 IEEE International Professional Communication Conference, IPCC 2010 (pp. 333-338). Article 5530031 https://doi.org/10.1109/IPCC.2010.5530031

2008

Wetenschappelijke publicaties

Bosma, W., Theune, M., Van Hooijdonk, C., Krahmer, E., & Maes, F. (2008). Illustrating answers: An evaluation of automatically retrieved illustrations of answers to medical questions. In AISB 2008 Convention: Communication, Interaction and Social Intelligence - Proceedings of the AISB 2008 Symposium on Multimodal Output Generation, MOG 2008 (pp. 34-41)
van Hooijdonk, C. M. J., & Krahmer, E. (2008). Information modalities for procedural instructions: The influence of text, static, and dynamic visuals on learning and executing RSI exercises. IEEE Transactions on Professional Communication, 51(1), 50-62. https://doi.org/10.1109/TPC.2007.2000054

Vakpublicaties

van Hooijdonk, C. M. J. (2008). Welke presentatievormen doen het goed bij instructies? Tekst(blad), 14(4), 12-16.

2007

Wetenschappelijke publicaties

van Hooijdonk, C., Commandeur, E., Cozijn, R., Krahmer, E., & Marsi, E. (2007). The Online Evaluation of Speech Synthesis Using Eye Movements. 385-390. Paper presented at 6th ISCA Tutorial and Research Workshop on Speech Synthesis, SSW 2007, Bonn, Germany.
Van Hooijdonk, C., Commandeur, E., Cozijn, R., Krahmer, E., & Marsi, E. (2007). Using eye movements for online evaluation of speech synthesis. In International Speech Communication Association - 8th Annual Conference of the International Speech Communication Association, Interspeech 2007 (Vol. 1, pp. 217-220)
Van Hooijdonk, C., Maes, A., De Vos, J., Theune, M., Krahmer, E., & Bosma, W. (2007). On the role of visuals in multimodal answers to medical questions. In 2007 IEEE International Professional Communication Conference, IPCC Article 4464073 https://doi.org/10.1109/IPCC.2007.4464073

2006

Wetenschappelijke publicaties

Van Hooijdonk, C., Maes, A., & Ummelen, N. (2006). I have been here before: An investigation into spatial verbalizations in hypertext navigation. Information Design Journal, 14(1), 8-21. https://doi.org/10.1075/idj.14.1.03hoo

2005

Wetenschappelijke publicaties

Van Hooijdonk, C., Maes, A., & Ummelen, N. (2005). Using thinking-aloud data to characterize cognitive tasks in hypertext. In 2005 IEEE International Professional Communication Conference Proceedings, IPCC 2005 (pp. 546-553). Article 1494223 https://doi.org/10.1109/IPCC.2005.1494223