Thema: Perceptuele factoren in het gezicht en autisme
Het belangrijkste thema van het onderzoek is de rol van low-level, perceptuele factoren in het gezicht en de verwerking van emoties, en Chantal Kemner is één van de eerste die dit in verband bracht met autisme. Het werk geeft aan dat de problemen in de sociale interactie, zoals waargenomen bij autisme, niet direct het gevolg zijn van relatief omschreven afwijkingen in de ontwikkeling van het sociale brein. In plaats daarvan worden dergelijke problemen gerelateerd aan abnormale perceptuele verwerking. Ook blijkt dat de ontwikkeling van het sociale brein kritisch afhankelijk is van rijping van bepaalde visuele functies. Deze effecten zijn de basis voor de huidige studies die nader onderzoek doen naar de verhouding tussen ontwikkeling van visuele functies, gezichtsverwerking en sociaal functioneren bij zuigelingen en jonge kinderen, zowel voor normale ontwikkeling en autisme.
Combineren van verschillende benaderingen van onderzoek
Chantal Kemner’s werk heeft een neurocognitief karakter en combineert benaderingen uit visueel onderzoek met studies over de ontwikkeling van het sociale brein, in relatie tot zowel de normale ontwikkeling als psychopathologie. De technieken die in haar groep worden gebruikt omvatten de evaluatie van het gedrag bij kinderen en volwassenen, eye tracking en hersenactiviteit, meestal door het meten van EEG activiteit.
SAPIENS is an inter-disciplinary scientific network (carried out within the framework of the European Training Network H2020) devoted to advance our understanding of social brain development. The network is built of leading European research institutions in the areas of developmental psychology and cognitive neuroscience, screening and intervention for neurodevelopmental disorders, behavioural genetics, computational modelling and biomedical engineering. Our aim is to provide a multidisciplinary network environment in which cutting-edge science is combined with training young researchers. Within the network, a group of 15 young researchers will receive a comprehensive training to prepare them for future work in diverse institutional environments (academia, SMEs, public service, NGOs) along a variety of career paths including basic research, clinical translation, applied technology, and public policy. More information you can find here.
At Utrecht University, I co-supervise together with Dr. Carlijn van den Boomen and Prof. Chantal Kemner ESR5: Zsofia Belteki.