Mr. dr. B.B. (Bram) Duivenvoorde

Universitair hoofddocent
Molengraaff Instituut voor privaatrecht
b.b.duivenvoorde@uu.nl

Artikelen en boekbijdragen

A.S. D'Amico, D. Pelekis, C. Santos en B.B. Duivenvoorde, 'Meta's Pay-or-Okay Model: An Analysis Under EU Data Protection, Consumer, and Competition Law', SSRN 2024.

B.B. Duivenvoorde, 'The Unfair Commercial Practices Directive and the uneasy relationship between maximum harmonisation, open norms and self-regulation', in: T. van den Brink en V. Passalacqua (red.), Balancing Unity and Diversity in EU Legislation (Edward Elgar 2024), p. 100-116.

B.B. Duivenvoorde, 'Handhaving van de OHP-regels bij gepersonaliseerde reclame', Tijdschrift voor Consumentenrecht & Handelspraktijken 2024, afl. 1, p. 5-15.

B.B. Duivenvoorde, 'Redesigning the UCPD for the age of personalised marketing: a proposal to redesign the UCPD’s consumer benchmarks and general clauses', Journal of European Consumer and Market Law 2023, afl. 5, p. 177-184.

B.B. Duivenvoorde, 'Consumer Protection in the Age of Personalised Marketing: is EU law future-proof?', European Papers 2023, afl. 2, p. 631-646.

G. Robinson, S.A. de Vries en B.B. Duivenvoorde, Introduction: Future-proof Regulation and Enforcement for the Digitalised Age, European Papers 2023, afl. 2, p. 579-582.

B.B. Duivenvoorde, 'Politieke reclame bij de Reclame Code Commissie: ondanks de aankomende Europese regels relevanter dan ooit?', Intellectuele eigendom & reclamerecht 2023/31.

B.B. Duivenvoorde en C. Goanta, 'The regulation of digital advertising under the DSA: a critical assessment', Computer Law & Security Review 2023/105870.

H. Speyart et al, ‘Kroniek over 2022’, Intellectuele Eigendom en Reclamerecht 2023, afl. 2., p. 53-91.

B.B. Duivenvoorde, 'Reclame gericht op kinderen en de DSA: wel een wezenlijke beperking, maar geen volledig verbod op het targeten van minderjarigen', Tijdschrift voor Consumentenrecht & Handelspraktijken 2023, p. 52-53.

B.B. Duivenvoorde en C. Goanta, 'Contracten tussen socialmediaplatforms en gebruikers: biedt het BW evenwicht?', in: W.H. van Boom et al (red.), Vooruitgedenkboek Burgerlijk Wetboek 1992-2022, Den Haag: Boom (2023), p. 113-127.

H. Speyart et al, ‘Kroniek over 2021’, Intellectuele Eigendom en Reclamerecht 2022, afl. 2., p. 53-91.

B.B. Duivenvoorde, ‘The liability of online marketplaces under the Unfair Commercial Practices Directive, the E-commerce Directive and the Digital Services Act’, Journal of European Consumer and Market Law 2022, afl. 2, p. 43-52.

J. Strycharz en B.B. Duivenvoorde, '‘The exploitation of vulnerability through personalised marketing communication: are consumers protected?’, Internet Policy Review 2021, afl. 4, p. 1-26.

B.B. Duivenvoorde, 'Datagedreven marketing en de toekomst van het consumentenrecht: tijd voor een nieuwe beschermingsgedachte?', Tijdschrift voor Consumentenrecht & Handelspraktijken 2021, p. 189-203.

B.B. Duivenvoorde, 'Volledige harmonisatie en zelfregulering: is het Nederlandse systeem in strijd met Europees recht?', Intellectuele Eigendom en Reclamerecht 2020, p. 395-403.

H. Speyart et al, ‘Van de brug af gezien – Kroniek over 2019’, Intellectuele Eigendom en Reclamerecht 2020, p. 63-100.

B.B. Duivenvoorde, ‘Kroniek oneerlijke handelspraktijken 2018-2019’, Tijdschrift voor Consumentenrecht & Handelspraktijken 2020, p. 23-27.

B.B. Duivenvoorde, ‘The upcoming changes in the Unfair Commercial Practices Directive: a better deal for consumers?’, Journal of European Consumer and Market Law 2019, p. 219-228.

H. Speyart et al, ‘Van de brug af gezien – Kroniek over 2018’, Intellectuele Eigendom en Reclamerecht 2019, p. 99-135.

B.B. Duivenvoorde en A. Ringnalda, ‘Terugblik: ongeoorloofde mededinging’, Berichten Industriële Eigendom 2018, p. 121-124.

B.B. Duivenvoorde, ‘Kroniek oneerlijke handelspraktijken 2016-2017’, Tijdschrift voor Consumentenrecht & Handelspraktijken 2018, p. 28-34.

B.B. Duivenvoorde en A. Ringnalda, ‘Terugblik: ongeoorloofde mededinging’, Berichten Industriële Eigendom 2017, p. 101-106.

B.B. Duivenvoorde, ‘The CJEU decision in Citroën/ZLW: ready for REFIT?’, Journal of European Consumer and Market Law 2017, p. 77-80.

B.B. Duivenvoorde, ‘Kroniek oneerlijke handelspraktijken’, Tijdschrift voor Consumentenrecht & Handelspraktijken 2016, p. 16-23.

B.B. Duivenvoorde, ‘De gemiddelde consument volgens de Europese rechtspraak: consumentenrecht versus merkenrecht’, BMM Bulletin 2015, p. 102-107.

E.H. Hoogenraad, S. Arayess en B.B. Duivenvoorde, ‘Vergelijkende reclame en voeding: feestmaal of verboden vrucht?’, Waar & Wet 2015, p. 6-12.

B.B. Duivenvoorde, ‘The protection of vulnerable consumers under the Unfair Commercial Practices Directive’, Journal of European Consumer and Market Law 2013, p. 69-79.

B.B. Duivenvoorde, 'De gemiddelde consument als standaard bij misleiding: een kritische blik vanuit de gedragswetenschappen', in: W.H. Van Boom, I. Giesen en A.J. Verheij (red.), Capita civilologie: handboek empirie en privaatrecht, Den Haag: Boom (2013), p. 147-168.

B.B. Duivenvoorde, ‘Purely Creative – over oneerlijke handelspraktijken in het Verenigd Koninkrijk’, Tijdschrift voor Consumentenrecht en Handelspraktijken 2011, p. 89-93.

B.B. Duivenvoorde, ‘Consument of in de uitoefening van beroep of bedrijf? Het Bundesgerichtshof doet uitspraak', Tijdschrift voor Consumentenrecht en Handelspraktijken 2010, p. 176-180.

B.B. Duivenvoorde, 'De gemiddelde consument als rationele actor', Weekblad voor Privaatrecht, Notariaat en Registratie 2010, p. 533-534.

E.H. Hondius en B.B. Duivenvoorde, 'Recourse and direct action in the Netherlands: a Dutch treat?', in: M. Ebers, A. Janssen en O. Meyer (red.), European perspectives on producers' liability, München: Sellier (2009), p. 445-460.

Boeken

E.H. Hoogenraad et al, Praktijkgids Waar & Wet: bijzondere voeding en voedingssupplementen, Den Haag: SDU (2017).

B.B. Duivenvoorde, The consumer benchmarks in the Unfair Commercial Practices Directive, Cham/Heidelberg/New York/Dordrecht/Londen: Springer (2015). 

B.B. Duivenvoorde, The consumer benchmarks in the Unfair Commercial Practices Directive, Proefschrift UvA (2014).

Annotaties

B.B. Duivenvoorde, Annotatie bij Reclame Code Commissie (College van Beroep) 6 juni 2023 (Gendertwijfel), Intellectuele Eigendom & Reclamerecht 2023, p. 347-352.

B.B. Duivenvoorde, Annotatie bij Autoriteit Consument & Markt 24 november 2020, ACM/20/042072 (ACM/Bicep Papa), Intellectuele Eigendom en Reclamerecht 2021, p. 154-163.

B.B. Duivenvoorde, Annotatie bij Reclame Code Commissie (College van Beroep) 5 juli 2017, dossiernr. 2017/00370 (Decathlon snorkelmasker), Intellectuele Eigendom en Reclamerecht 2018, p. 204-205.

B.B. Duivenvoorde, Annotatie bij Hof van Justitie EU 19 oktober 2017, zaaknr. C-295/16 (Europamur Alimentación), Intellectuele Eigendom en Reclamerecht 2018, p. 206-212.

E.H. Hoogenraad en B.B. Duivenvoorde, Annotatie bij Hof van Justitie EU 5 juli 2017, zaaknr. C-562/15 (Carrefour/Intermarché), Intellectuele Eigendom en Reclamerecht 2017, p. 328-336.

B.B. Duivenvoorde, Annotatie bij Hof van Justitie EU 7 juli 2016, zaaknr. C-476/14 (Citroën/ZLW), Intellectuele Eigendom en Reclamerecht 2017,  p. 52-60.

B.B. Duivenvoorde, Annotatie bij Reclame Code Commissie (College van Beroep) 8 maart 2016, dossiernr. 2015/01233 (Sunweb/Algarve), Intellectuele Eigendom en Reclamerecht 2016, p. 281-284.

B.B. Duivenvoorde, Annotatie bij Hof van Justitie EU 16 april 2015, zaaknr. C-388/13 (Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság/UPC), Tijdschrift voor Consumentenrecht & Handelspraktijken 2015, p. 323-328.

E.H. Hoogenraad en B.B. Duivenvoorde, Annotatie bij Hof van Justitie EU 4 juni 2015, zaaknr. C-195/14 (Teekanne), Intellectuele Eigendom en Reclamerecht 2015, p. 382-389.

B.B. Duivenvoorde, Annotatie bij Hof van Justitie EU 3 april 2014, zaaknr. C-515/12 (4finance), Tijdschrift voor Consumentenrecht & Handelspraktijken 2014, p. 254-257.

B.B. Duivenvoorde, Annotatie bij Hof van Justitie 19 december 2013, zaaknr. C-281/12 (Trento Sviluppo), Droit de la Consommation / Consumentenrecht (DCCR) 2014, p. 76-85.

B.B. Duivenvoorde, Annotatie bij Hof van Justitie EU 19 december 2013, zaaknr. C-281/12 (Trento Sviluppo), Tijdschrift voor Consumentenrecht & Handelspraktijken 2014, p. 192-196.

B.B. Duivenvoorde, Annotatie bij Rechtbank Rotterdam 23 mei 2013, ECLI:NL:RBROT:2013:CA0879 (Goltex/Autoriteit Consument & Markt), Tijdschrift voor Consumentenrecht & Handelspraktijken 2014, p. 87-94.

B.B. Duivenvoorde, Annotatie bij Reclame Code Commissie (College van Beroep) 18 december 2012, dossiernr. 2012/00837B (T-Mobile), Tijdschrift voor Consumentenrecht & Handelspraktijken 2013, p. 192-197.

B.B. Duivenvoorde, Annotatie bij Hof van Justitie EU 18 oktober 2012, zaaknr. C-428/11 (Purely Creative), Tijdschrift voor Consumentenrecht en Handelspraktijken 2013-2, p. 76-83.

Overige publicaties

E.H. Hoogenraad en B.B. Duivenvoorde, ‘Unsafe foods in the Netherlands: strict rules on notification’ (country report), European Food and Feed Law 2016, p. 233-235.

E.H. Hoogenraad, S. Arayess en B.B. Duivenvoorde, ‘Recent FIC rulings of the Dutch Advertising Code Committee – The Dutch Advertising Code Committee: a force to reckon with’ (country report), European Food and Feed Law 2016, p. 456-458.

E.H. Hoogenraad en B.B. Duivenvoorde, ‘Health Claims for Botanicals: ‘On Hold’, yet Forbidden?’ (country report), European Food and Feed Law 2016, p. 58-59.

B.B. Duivenvoorde, ‘The Future of Collective Redress’ (congresverslag), Tijdschrift voor Consumentenrecht & Handelspraktijken 2013, p. 254-256.

B.B. Duivenvoorde, ‘I. Ramsay, Consumer Law and Policy’ (3e druk) (boekbespreking), Tijdschrift voor Consumentenrecht & Handelspraktijken 2013, p. 201.

B.B. Duivenvoorde, ‘Consumer Law: the First Fifty Years’ (congresverslag), Tijdschrift voor Consumentenrecht & Handelspraktijken 2012, p. 94-95.

B.B. Duivenvoorde, ‘Jubileumsymposium TvC – Oneerlijke Handelspraktijken’ (congresverslag), Tijdschrift voor Consumentenrecht & Handelspraktijken 2010, p. 151-152.