Publicaties

2021

Vakpublicaties

van der Valk, T., Mooldijk, A., & Oldenstam, J. (2021). Natuurkunde voor nu en straks Boek 4 voor MULO 4: Editie speciaal voor Surname samengesteld.
van der Valk, T., Mooldijk, A., & Oldenstam, J. (2021). Natuurkunde voor nu en straks Boek 3 voor MULO 3: Editie speciaal voor Suriname samengesteld.
van der Valk, T., Mooldijk, A., & Oldenstam, J. (2021). Natuurkunde voor nu en straks Boek 2 voor MULO 2: Editie speciaal voor Suriname samengesteld.
van der Valk, T., Mooldijk, A., & Oldenstam, J. (2021). Natuurkunde voor nu en straks Boek 1 voor MULO 1: Editie speciaal voor Suriname samengesteld.

2020

Vakpublicaties

van der Valk, T., & Mooldijk, A. (2020). Proeven met een VacuVin-pompje. NVOX, 2020(2), 102-103. https://www.nvon.nl/nvox/proeven-met-een-vacuvin-pompje
van der Valk, A. E., & Mooldijk, A. H. (2020). Proevenboek mulo deel 4. NVON.
van der Valk, A. E., & Mooldijk, A. H. (2020). Proevenboek mulo deel 3. NVON.
van der Valk, A. E., & Mooldijk, A. H. (2020). Proevenboek mulo deel 2 hoofdstuk 6 - 8. NVON.
Bakker, S., van der Biezen, S., Hoogendoorn, A., & van der Valk, A. E. (2020). Drie lio’s in Suriname: Deel 2: opbrengsten voor het BLiNaS project. NVOX, 45(9), 458-459. https://nvon.nl/nvox/drie-lios-in-suriname-deel-2
Bakker, S., van der Biezen, S., Hoogendoorn, A., & van der Valk, A. E. (2020). Drie lio’s in Suriname: Deel 1: onze stage-ervaringen. NVOX, 45(9), 456-457. https://nvon.nl/nvox/drie-lios-in-suriname
van der Valk, A. E., & Mooldijk, A. H. (2020). Lestrolleys natuurkunde voor Suriname: Een activiteit van de NVON werkgroep Suriname. NVOX, 45(1), 48-49.

2019

Vakpublicaties

van der Valk, A. E., & Mooldijk, A. H. (2019). Proevenboek mulo deel 2 H1-H5. (Proevenboek Mulo). NVON. https://www.nvon.nl/leswerk/proevenboek-mulo
van der Valk, A. E., & Mooldijk, A. H. (2019). Proevenboek mulo Deel 1 H9 - H14. (Proevenboek Mulo). NVON. https://www.nvon.nl/leswerk/proevenboek-mulo
van der Valk, A. E., & van Pelt, A. (2019). De biofysica van signaalgeleiding: actiepotentiaal: waar biologie en natuurkunde elkaar ontmoeten, deel 2. NVOX, 44(3), 124-125.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/380256/124_125_NVOX19_TDS_NR_3.pdf?sequence=1
van der Valk, A. E., & van Pelt, A. (2019). De biofysica van signaalgeleiding: rustpotentiaal: Waar natuurkunde en biologie elkaar ontmoeten, deel 1. NVOX, 44(2), 72 - 73.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/380184/72_73_NVOX19_TDS_NR_1.pdf?sequence=1

2018

Wetenschappelijke publicaties

Valk, T. V. D., Kleijer, C., & Michels, B. (2018). Relating secondary school to higher education honours programmes. Journal of the European Honors Council , 1(1), 1-3. https://doi.org/10.31378/jehc.49

Vakpublicaties

van der Valk, A. E. (2018). Geofysica/Aarde en klimaat: achtergrondinformatie. In K. Kortland, A. Mooldijk, & H. Poorthuis (Eds.), Handboek Natuurkundedidactiek (Vol. 88). [4.2.9 achtergrond] Epsilon Uitgaven.
van der Valk, A. E. (2018). Het keuzedomein Geofysica: De vaste Aarde en/of Weer en klimaat? NVOX, 43(6), 302-303.
van der Valk, A. E., Mooldijk, A. H., & Duifhuis, P. J. (2018). Proevenboek op de NVON-site: steun voor natuurkundeonderwijs in Suriname. NVOX, 43(5), 240 - 241. https://nvon.nl/nvox/proevenboek-op-de-nvon-site
van der Valk, A. E., & van Pelt, A. (2018). 4.2.10 Biofysica Achtergrondinformatie: Biofysica/Menselijk lichaam. In K. Kortland, A. Mooldijk, & H. Poorthuis (Eds.), Handboek natuurkundedidactiek [4.3.10 ] (Epsilon Uitgaven; Vol. 88). Epsilon Uitgaven. https://natuurkundedidactiek.nl/wp-content/uploads/sites/224/2018/03/hbnd-w-04-02-10-INF-1-leerstofopbouw-biofysica.pdf
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/377352/Biofysica.pdf?sequence=1
van der Valk, A. E. (2018). Biofysica: Worden de doelen van NiNa gerealiseerd? NVOX, 43(3), 120-121.

Overige resultaten

van der Valk, A. E. (2018, Feb). Proevenboek mulo: Deel 1, bij ‘natuurkunde voor nu en straks’, deel 1 m (cd). Meppel: Nederlandse Vereniging voor het Onderwijs in de Natuurwetenschappen. NVON. https://nvon.nl/leswerk/proevenboek-mulo

2017

Wetenschappelijke publicaties

van der Valk, A. E., Kleijer, C. C., & Michels, B. I. (2017). Relating secondary school to higher education honours programmes. Journal of the European Honors Council , 2017(1), 1 - 3. [12]. http://www.honorscouncil.eu/jehc/JEHC20170112VanDerValkEtAl.pdf
van der Valk, A. E. (2017). Reflectie op het NiNaS project: met focus op het model 'educate the educators' zoals toegepast in het project Nieuwe Natuurkunde in Suriname. Freudenthal Instituut: Universiteit Utrecht.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/353141/Reflectie_op_het_project_NiNaS.pdf?sequence=1
van der Valk, A. E., Kleijer, C. C., & Michels, B. I. (2017). Relating secondary school to higher education honours programmes. In P. van Eijl (Ed.), papers and notes conference 'Honors Futures' European Honors Council. http://honorscouncil.eu/documents.html

Vakpublicaties

van der Valk, A. E. (2017). Gewicht, zwaartekracht en gravitatiekracht: Een natuurkundedidactische reflectie. NVOX, 42(9), 460-461. https://nvon.nl/nvox/zwaartekracht-gravitatiekracht-en-gewicht-een-natuurkundedidactische-reflectie
van der Valk, A. E., Mooldijk, A. H., & Duifhuis, P. (2017). Natuurkundeboeken voor Suriname: een succesvol initiatief. NVOX, 42(5), 276-278.
van der Valk, A. E., Mooldijk, A. H., Duifhuis, P., Oldenstam, J., Pancham, A., & Gravenberch, F. (2017). NiNaS Adviezen aan MinOWC. Freudenthal Instituut: Universiteit Utrecht.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/348970/NiNaS_Adviezen_MinOWC.pdf?sequence=1
van der Valk, A. E., Mooldijk, A. H., Duifhuis, P., & Gravenberch, F. (2017). NiNaS Adviezen aan IOL. Freudenthal Instituut: Universiteit Utrecht.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/348969/NiNaS_Advies_IOL.pdf?sequence=1
van der Valk, A. E., & Mooldijk, A. H. (2017). Eindrapportage NiNaS project. Freudenthal Instituut: Universiteit Utrecht.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/348968/EINDRAPPORTAGE_NiNaS.pdf?sequence=1
van der Valk, A. E. (2017). Voorkennis geofysica: Achtergrondinformatie bij hoofdstuk 4, Domeinspecifieke leerstofopbouw, par. 4.2.9 Geofysica . In K. Kortland, A. Mooldijk, & H. Poorthuis (Eds.), Handboek natuurkundedidactiek (1 ed.). Epsilon Uitgaven. http://www.natuurkundedidactiek.nl/wp-content/uploads/sites/224/2017/03/hbnd-w-04-02-09-INF-1-voorkennis-geofysica.pdf
van der Valk, A. E. (2017). Onderzoeken. In K. Kortland, A. Mooldijk, & H. Poorthuis (Eds.), Handboek Natuurkundedidactiek (1 ed., pp. 269-284). Epsilon Uitgaven.
van der Valk, A. E. (2017). Energie. In K. Kortland, A. Mooldijk, & H. Poorthuis (Eds.), Handboek natuurkundedidactiek (1 ed., pp. 177-190). Epsilon Uitgaven.
van der Valk, A. E., & Kortland, J. (2017). Leerlingdenkbeelden. In K. Kortland, A. Mooldijk, & H. Poorthuis (Eds.), Handboek natuurkundedidactiek (1 ed., pp. 113-117). Epsilon Uitgaven.

2016

Overige resultaten

van der Valk, A. E., Mooldijk, A. H., & Duifhuis, P. (2016). Educating physics educators in Surinam: the NiNaS project. 85-87. Abstract from Educating the Educators II, Freiburg, Germany. http://educating-the-educators.ph-freiburg.de/images/New_website_2016/ETE_II_Abstracts.pdf
van der Valk, A. E., Kleijer, C. C., & Michels, B. I. (2016). Scaling-up in a secondary/higher education STEM network: U-Talent. 87 - 89. Abstract from Educating the Educators II, Freiburg, Germany. http://educating-the-educators.ph-freiburg.de/images/New_website_2016/ETE_II_Abstracts.pdf

2015

Wetenschappelijke publicaties

van der Valk, A. E., Murad, A., Simonz, A., & Tromp, S. (2015). Pre-universitaire verrijkingsprogramma’s in beeld. Platform Bèta Techniek. http://www.siriusprogramma.nl/media/files/5508-PBT%20Pub%20Pre-Universitaire%20Prog's%20%5Bcompl%5D.pdf
van der Valk, A. E., Tromp, S., & Kleijer, C. C. (2015). Learning Communities in a STEM Education Network: scaling-up a talent development programme. In D. Wernisch, E. Schäfer, & K. Reitz-Koncebovski (Eds.), Educating The Educators: International Approaches To Scaling-Up Professional Development In Mathematics And Science Education (pp. 304-315). WTM Verlag.

Overige resultaten

van der Valk, A. E. (Author), & Begheyn, M. (Author). (2015). Onderzoekscyclus. Web publication/site http://www.globenederland.nl/leerlingen.html

2014

Wetenschappelijke publicaties

van der Valk, T. (2014). Learning Communities in Science and Mathematics Education Network. In Book of Abstracts Educating the Educators (pp. 35)
van der Valk, T. (2014). Connecting excellence in secondary and higher education: lessons from Junior College Utrecht. In M. V. C. Wolfensberger, L. Drayer, & J. J. M. Volker (Eds.), Pursuit of excellence in a networked society: Theoretical and Practical Approaches (pp. 253-261). Waxman.
van der Valk, T. (2014). Training teachers to promote Talent Development in Science Students In Science Education. In C. P. Constantinou, N. Papadouris, & A. Hadjigeorgiou (Eds.), Research For Evidence-based Teaching and Coherence in Learning (Proceedings of the ESERA 2013 Conference) ESERA.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/307390/Ton_vanderValk_10Feb2014.pdf?sequence=1

Vakpublicaties

van der Valk, T. (2014). Excellentie en differentiatie: Met praktijkvoorbeelden van vo-scholen uit het netwerk van het Junior College Utrecht. School aan Zet.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/307428/Excellentie_en_Differentiatie_webversie.pdf?sequence=1

2013

Vakpublicaties

van Dijk, V., Meijer, F., & van der Valk, A. E. (2013). Excellente leerlingen verkennen elementaire deeltjes. Nederlands Tijdschrift voor Natuurkunde, 79(6), 216-219.

Overige resultaten

van der Valk, A. E. (2013). Training secondary teachers in promoting excellence. 80-81. Abstract from Unknown event.

2012

Wetenschappelijke publicaties

van der Valk, A. E., & Pilot, A. (2012). Empowerment and heterogeneity among talented pre-university science students in an enriched learning environment. In Proceedings of the 21st Symposium on Chemical and Science Education (pp. 133-142). Shaker Publishing.

Vakpublicaties

Kieviet, K. J., & van der Valk, A. E. (2012). Van hiv tot aids? Een probleemgestuurde nlt-module voor 5/6-vwo. NVOX, 37(8), 370-372.
van der Valk, A. E., Doorman, L. M., & Eggens, L. (2012). Draaiboek cursus Bevorderen van Excellentie in de bètavakken. Universiteit Utrecht, Junior College Utrecht.
Wismans, G. A., van der Valk, A., Allart, B., van Keulen, H., Meijer, F., & van Ledden, W. H. (2012). Evaluatiemeting Bètaplus 2009-2012. Intern Junior College.

2011

Wetenschappelijke publicaties

van der Valk, A. E., Grunefeld, H., & Pilot, A. (2011). Empowerment en leerresultaten bij getalenteerde bètaleerlingen in een verrijkte onderwijsleeromgeving. Pedagogische Studiën, 88(2), 73-89.

Vakpublicaties

Kloosterboer, M., & van der Valk, A. E. (2011). NLT module IJs en Klimaat. Geografie, 42-43.
Goddijn, A. J., & van der Valk, A. E. (2011). Wisselstromen met en zonder imaginaire machten. Nieuwe Wiskrant, 30(4), 18-26.

2010

Vakpublicaties

van Mil, M. H. W., & van der Valk, A. E. (2010). Moleculen in Leven, een nlt-module tussen levend en niet-levend. NVOX, 35(6), 273-275.
Kok, H., Lobregt, B., van Rijen, H., de Jong, S., & van der Valk, A. E. (2010). Leef met je hart! Een nlt-module voor 5havo Docentenhandleiding. Junior College, Universiteit Utrecht. http://www.nlt-hartenvaten.nl
van der Valk, A. E., & Goddijn, A. J. (2010). Complexe stromen. Een module voor nlt en wiskunde-d. NVOX, 35(10), 495-497.
van Dijk, V., van der Velden, J., Meijer, F., & van der Valk, A. E. (2010). Tegemoet komen aan verschillen in de klas: keuzeopdrachten bij natuurkunde als voorbeeld. NVOX, 35(7), 308-310.
Kosters-Klapwijk, K., van Rijen, H., & van der Valk, A. E. (2010). Hart en vaten, stilstaan bij een hartinfarct. NVOX, 35(5), 204-206.

2008

Vakpublicaties

van der Valk, T. (2008). Lesbezoek en de ontwikkeling van een docent-in-opleiding: Zelfstudie naar opleiden tot leerlinggericht lesgeven. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 27(1), 30-38.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/22830/valk-lesbezoek%2520en%2520de%2520ontwikkeling%2520van%2520een%2520dio.pdf?sequence=2
Kloosterboer-van Hoeve, M. L., van den Berg, A., van Bergen, M. J., de Bresser, J. H. P., Meijer, P. T., Paulssen, H., Wortel, R., & van der Valk, A. E. (2008). De bewegende aarde : een NLT-module voor 5/6 vwo. Junior College Utrecht, Universiteit Utrecht.

2007

Wetenschappelijke publicaties

van der Valk, T., van Driel, J. H., & de Vos, W. (2007). Common characteristics of models in present-day scientific practice. Research in Science Education, 37(4), 469-488.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/26123/valk-common%2520characteristics.pdf?sequence=2
de Jong, O., & van der Valk, A. E. (2007). Science teachers' PCK and teaching practice: learning to scaffold students' open-inquiry learning. In R. Pintó, & D. Couso (Eds.), Contributions from Science Education Research (pp. 107-118). Springer.

2006

Vakpublicaties

van Driel, J. H., & van der Valk, A. E. (2006). Conferentieverslag Meten en Onderwijskundig Onderzoek Onderwijs Research Dagen 2005, Gent, Vakdidactiek. Pedagogische Studiën, 83, 65-66.

Overige resultaten

Mooldijk, A. H., van der Valk, A. E., & Wooning, J. M. (2006). Top Angle and the Maximun speed of Falling Cones. International Journal of Science Education, (17(3)), 149-159.

2004

Vakpublicaties

van der Valk, A. E. (2004). Universitaire lerarenopleidingen en het voortbestaan van de natuurkunde in Nederland. Nederlands Tijdschrift voor Natuurkunde, 70(2), 40-44.
van der Valk, A. E., van der Zande, P. A. M., & Ottevanger, W. J. W. (2004). Evolution of science teacher education reform at the university of Dar es Salaam. UU Universiteit Utrecht.

2003

Vakpublicaties

Genseberger, R. J., & van der Valk, A. E. (2003). Via onderzoeksvaardigheden naar een onderzoekende houding. In J. Kortland, J. Hellemans, & F. Budding (Eds.), Natuurkunde uitlijnen Werkgroep Natuurkunde-Didactiek.

Overige resultaten

van der Valk, A. E. (2003). Guiding in-service teachers in inquiry learning: the falling paper cones case. Paper presented at GIREP Seminar 'the quality of physics teacher education", Udine, Italy.

2002

Overige resultaten

Genseberger, R., & van der Valk, A. E. (2002). Van onderzoeksvaardigheden naar een natuurwetenschappelijke houding. 55-58. Abstract from Unknown event, Asilomar, USA.
Genseberger, R., van der Valk, A. E., Jambroes, A., & Hummelen, H. (2002). Het profielwerkstuk als afsluiting van de leerlijn 'onderzoek doen'. 79-80. Abstract from Onderwijsresearchdagen 2002, Antwerpen.

2001

Wetenschappelijke publicaties

van der Valk, A. E., & Broekman, H. G. B. (2001). Science teachers' learning about ratio tables. In M. van den Heuvel-Panhuizen (Ed.), Proceedings of the 25th PME Conference (pp. 351-359). Freudenthal Institute.

2000

Vakpublicaties

van der Valk, A. E. (2000). Een bundel artikelen uit het project betaprofielen in het studiehuis. Centrum voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Hummelen, H., Jambroes, A., & van der Valk, A. E. (2000). Vorm een betaprofielteam! NVOX, 25(3), 103-106.
de Vos, W., & van der Valk, A. E. (2000). Modellen in de wetenschap, modellen in het onderwijs. NVOX, 25(7), 335-338.
van der Valk, A. E., Wijers, M., & Broekman, H. G. B. (2000). Achtergronden van verhoudingstabellen in wiskunde en natuurwetenschappen. NVOX, 25(10), 518-521.
van der Valk, A. E. (2000). Betaprofielen in het studiehuis. Netnummer, (#12), 9.

Overige resultaten

van der Valk, A. E. (2000). Betaprofielen in het studiehuis. Abstract from Unknown event, Asilomar, USA.
van der Valk, A. E., & Frederik, I. (2000). Using ratio tables from mathematics in secondary school science. Abstract from Unknown event, Asilomar, USA.
van der Valk, A. E. (2000). Naar een samenhang in de natuurprofielen. 120-122. Abstract from Unknown event, Asilomar, USA.

1999

Wetenschappelijke publicaties

Frederik, I., van der Valk, A. E., Leite, L., & Thorén, I. (1999). Pre-service teachers and conceptual difficulties on temperature and heat. European Journal of Teacher Education, 22(1), 61-74.

1986

Wetenschappelijke publicaties

van der Valk, A. E. (1986). Pre-university physics presented in a thematic and systematic way: experiences with a Dutch Physics Curriculum Development Project. International Journal of Science Education, 8(2), 145-153. https://doi.org/10.1080/0140528860080204