Publicaties
2021
Vakpublicaties
van der Valk, T., Mooldijk, A., & Oldenstam, J. (2021). Natuurkunde voor nu en straks Boek 4 voor MULO 4: Editie speciaal voor Surname samengesteld.
van der Valk, T., Mooldijk, A., & Oldenstam, J. (2021). Natuurkunde voor nu en straks Boek 3 voor MULO 3: Editie speciaal voor Suriname samengesteld.
van der Valk, T., Mooldijk, A., & Oldenstam, J. (2021). Natuurkunde voor nu en straks Boek 2 voor MULO 2: Editie speciaal voor Suriname samengesteld.
van der Valk, T., Mooldijk, A., & Oldenstam, J. (2021). Natuurkunde voor nu en straks Boek 1 voor MULO 1: Editie speciaal voor Suriname samengesteld.
van der Valk, A. E., & Mooldijk, A. H. (2020). Proevenboek mulo deel 4. NVON.
van der Valk, A. E., & Mooldijk, A. H. (2020). Proevenboek mulo deel 3. NVON.
van der Valk, A. E., & Mooldijk, A. H. (2020). Proevenboek mulo deel 2 hoofdstuk 6 - 8. NVON.
van der Valk, A. E., & Mooldijk, A. H. (2020). Lestrolleys natuurkunde voor Suriname: Een activiteit van de NVON werkgroep Suriname. NVOX, 45(1), 48-49.
2018
Wetenschappelijke publicaties
Valk, T. V. D., Kleijer, C., & Michels, B. (2018).
Relating secondary school to higher education honours programmes.
Journal of the European Honors Council ,
1(1), 1-3.
https://doi.org/10.31378/jehc.49 Vakpublicaties
van der Valk, A. E. (2018). Geofysica/Aarde en klimaat: achtergrondinformatie. In K. Kortland, A. Mooldijk, & H. Poorthuis (Eds.), Handboek Natuurkundedidactiek (Vol. 88). [4.2.9 achtergrond] Epsilon Uitgaven.
van der Valk, A. E. (2018). Het keuzedomein Geofysica: De vaste Aarde en/of Weer en klimaat? NVOX, 43(6), 302-303.
van der Valk, A. E. (2018). Biofysica: Worden de doelen van NiNa gerealiseerd? NVOX, 43(3), 120-121.
Overige resultaten
van der Valk, A. E. (2018, Feb).
Proevenboek mulo: Deel 1, bij ‘natuurkunde voor nu en straks’, deel 1 m (cd). Meppel: Nederlandse Vereniging voor het Onderwijs in de Natuurwetenschappen. NVON.
https://nvon.nl/leswerk/proevenboek-mulo 2017
Wetenschappelijke publicaties
van der Valk, A. E., Kleijer, C. C., & Michels, B. I. (2017).
Relating secondary school to higher education honours programmes. In P. van Eijl (Ed.),
papers and notes conference 'Honors Futures' European Honors Council.
http://honorscouncil.eu/documents.html van der Valk, A. E., Mooldijk, A. H., & Duifhuis, P. (2017). Natuurkundeboeken voor Suriname: een succesvol initiatief. NVOX, 42(5), 276-278.
van der Valk, A. E., Mooldijk, A. H., Duifhuis, P., Oldenstam, J., Pancham, A., & Gravenberch, F. (2017).
NiNaS Adviezen aan MinOWC. Freudenthal Instituut: Universiteit Utrecht.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/348970/NiNaS_Adviezen_MinOWC.pdf?sequence=1 van der Valk, A. E. (2017). Onderzoeken. In K. Kortland, A. Mooldijk, & H. Poorthuis (Eds.), Handboek Natuurkundedidactiek (1 ed., pp. 269-284). Epsilon Uitgaven.
van der Valk, A. E. (2017). Energie. In K. Kortland, A. Mooldijk, & H. Poorthuis (Eds.), Handboek natuurkundedidactiek (1 ed., pp. 177-190). Epsilon Uitgaven.
van der Valk, A. E., & Kortland, J. (2017). Leerlingdenkbeelden. In K. Kortland, A. Mooldijk, & H. Poorthuis (Eds.), Handboek natuurkundedidactiek (1 ed., pp. 113-117). Epsilon Uitgaven.
2015
Wetenschappelijke publicaties
van der Valk, A. E., Tromp, S., & Kleijer, C. C. (2015). Learning Communities in a STEM Education Network: scaling-up a talent development programme. In D. Wernisch, E. Schäfer, & K. Reitz-Koncebovski (Eds.), Educating The Educators: International Approaches To Scaling-Up Professional Development In Mathematics And Science Education (pp. 304-315). WTM Verlag.
2014
Wetenschappelijke publicaties
van der Valk, T. (2014). Learning Communities in Science and Mathematics Education Network. In Book of Abstracts Educating the Educators (pp. 35)
van der Valk, T. (2014). Connecting excellence in secondary and higher education: lessons from Junior College Utrecht. In M. V. C. Wolfensberger, L. Drayer, & J. J. M. Volker (Eds.), Pursuit of excellence in a networked society: Theoretical and Practical Approaches (pp. 253-261). Waxman.
2013
Vakpublicaties
van Dijk, V., Meijer, F., & van der Valk, A. E. (2013). Excellente leerlingen verkennen elementaire deeltjes. Nederlands Tijdschrift voor Natuurkunde, 79(6), 216-219.
Overige resultaten
van der Valk, A. E. (2013). Training secondary teachers in promoting excellence. 80-81. Abstract from Unknown event.
2012
Wetenschappelijke publicaties
van der Valk, A. E., & Pilot, A. (2012). Empowerment and heterogeneity among talented pre-university science students in an enriched learning environment. In Proceedings of the 21st Symposium on Chemical and Science Education (pp. 133-142). Shaker Publishing.
Vakpublicaties
Kieviet, K. J., & van der Valk, A. E. (2012). Van hiv tot aids? Een probleemgestuurde nlt-module voor 5/6-vwo. NVOX, 37(8), 370-372.
van der Valk, A. E., Doorman, L. M., & Eggens, L. (2012). Draaiboek cursus Bevorderen van Excellentie in de bètavakken. Universiteit Utrecht, Junior College Utrecht.
Wismans, G. A., van der Valk, A., Allart, B., van Keulen, H., Meijer, F., & van Ledden, W. H. (2012). Evaluatiemeting Bètaplus 2009-2012. Intern Junior College.
2011
Wetenschappelijke publicaties
van der Valk, A. E., Grunefeld, H., & Pilot, A. (2011). Empowerment en leerresultaten bij getalenteerde bètaleerlingen in een verrijkte onderwijsleeromgeving. Pedagogische Studiën, 88(2), 73-89.
Vakpublicaties
Kloosterboer, M., & van der Valk, A. E. (2011). NLT module IJs en Klimaat. Geografie, 42-43.
Goddijn, A. J., & van der Valk, A. E. (2011). Wisselstromen met en zonder imaginaire machten. Nieuwe Wiskrant, 30(4), 18-26.
2010
Vakpublicaties
van Mil, M. H. W., & van der Valk, A. E. (2010). Moleculen in Leven, een nlt-module tussen levend en niet-levend. NVOX, 35(6), 273-275.
Kok, H., Lobregt, B., van Rijen, H.
, de Jong, S., & van der Valk, A. E. (2010).
Leef met je hart! Een nlt-module voor 5havo Docentenhandleiding. Junior College, Universiteit Utrecht.
http://www.nlt-hartenvaten.nlvan der Valk, A. E., & Goddijn, A. J. (2010). Complexe stromen. Een module voor nlt en wiskunde-d. NVOX, 35(10), 495-497.
van Dijk, V., van der Velden, J., Meijer, F., & van der Valk, A. E. (2010). Tegemoet komen aan verschillen in de klas: keuzeopdrachten bij natuurkunde als voorbeeld. NVOX, 35(7), 308-310.
Kosters-Klapwijk, K., van Rijen, H., & van der Valk, A. E. (2010). Hart en vaten, stilstaan bij een hartinfarct. NVOX, 35(5), 204-206.
Kloosterboer-van Hoeve, M. L., van den Berg, A., van Bergen, M. J., de Bresser, J. H. P., Meijer, P. T., Paulssen, H., Wortel, R., & van der Valk, A. E. (2008). De bewegende aarde : een NLT-module voor 5/6 vwo. Junior College Utrecht, Universiteit Utrecht.
2007
Wetenschappelijke publicaties
de Jong, O., & van der Valk, A. E. (2007). Science teachers' PCK and teaching practice: learning to scaffold students' open-inquiry learning. In R. Pintó, & D. Couso (Eds.), Contributions from Science Education Research (pp. 107-118). Springer.
2006
Vakpublicaties
van Driel, J. H., & van der Valk, A. E. (2006). Conferentieverslag Meten en Onderwijskundig Onderzoek Onderwijs Research Dagen 2005, Gent, Vakdidactiek. Pedagogische Studiën, 83, 65-66.
Overige resultaten
Mooldijk, A. H., van der Valk, A. E., & Wooning, J. M. (2006). Top Angle and the Maximun speed of Falling Cones. International Journal of Science Education, (17(3)), 149-159.
2004
Vakpublicaties
van der Valk, A. E. (2004). Universitaire lerarenopleidingen en het voortbestaan van de natuurkunde in Nederland. Nederlands Tijdschrift voor Natuurkunde, 70(2), 40-44.
van der Valk, A. E., van der Zande, P. A. M., & Ottevanger, W. J. W. (2004). Evolution of science teacher education reform at the university of Dar es Salaam. UU Universiteit Utrecht.
2003
Vakpublicaties
Genseberger, R. J., & van der Valk, A. E. (2003). Via onderzoeksvaardigheden naar een onderzoekende houding. In J. Kortland, J. Hellemans, & F. Budding (Eds.), Natuurkunde uitlijnen Werkgroep Natuurkunde-Didactiek.
Overige resultaten
van der Valk, A. E. (2003). Guiding in-service teachers in inquiry learning: the falling paper cones case. Paper presented at GIREP Seminar 'the quality of physics teacher education", Udine, Italy.
2002
Overige resultaten
Genseberger, R., & van der Valk, A. E. (2002). Van onderzoeksvaardigheden naar een natuurwetenschappelijke houding. 55-58. Abstract from Unknown event, Asilomar, USA.
Genseberger, R., van der Valk, A. E., Jambroes, A., & Hummelen, H. (2002). Het profielwerkstuk als afsluiting van de leerlijn 'onderzoek doen'. 79-80. Abstract from Onderwijsresearchdagen 2002, Antwerpen.
2001
Wetenschappelijke publicaties
van der Valk, A. E., & Broekman, H. G. B. (2001). Science teachers' learning about ratio tables. In M. van den Heuvel-Panhuizen (Ed.), Proceedings of the 25th PME Conference (pp. 351-359). Freudenthal Institute.
2000
Vakpublicaties
van der Valk, A. E. (2000). Een bundel artikelen uit het project betaprofielen in het studiehuis. Centrum voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Hummelen, H., Jambroes, A., & van der Valk, A. E. (2000). Vorm een betaprofielteam! NVOX, 25(3), 103-106.
de Vos, W., & van der Valk, A. E. (2000). Modellen in de wetenschap, modellen in het onderwijs. NVOX, 25(7), 335-338.
van der Valk, A. E., Wijers, M., & Broekman, H. G. B. (2000). Achtergronden van verhoudingstabellen in wiskunde en natuurwetenschappen. NVOX, 25(10), 518-521.
van der Valk, A. E. (2000). Betaprofielen in het studiehuis. Netnummer, (#12), 9.
Overige resultaten
van der Valk, A. E. (2000). Betaprofielen in het studiehuis. Abstract from Unknown event, Asilomar, USA.
van der Valk, A. E., & Frederik, I. (2000). Using ratio tables from mathematics in secondary school science. Abstract from Unknown event, Asilomar, USA.
van der Valk, A. E. (2000). Naar een samenhang in de natuurprofielen. 120-122. Abstract from Unknown event, Asilomar, USA.
1999
Wetenschappelijke publicaties
Frederik, I., van der Valk, A. E., Leite, L., & Thorén, I. (1999). Pre-service teachers and conceptual difficulties on temperature and heat. European Journal of Teacher Education, 22(1), 61-74.
1986
Wetenschappelijke publicaties
van der Valk, A. E. (1986).
Pre-university physics presented in a thematic and systematic way: experiences with a Dutch Physics Curriculum Development Project.
International Journal of Science Education,
8(2), 145-153.
https://doi.org/10.1080/0140528860080204