Voelen vaders zich wel eens schuldig over de verhouding tussen werk en gezin? Of speelt dat alleen bij moeders?

Er zijn zeker vaders die schuldig voelen, maar ze hebben sneller de neiging dat gevoel goed te praten. Ze voelen zich wel schuldig, maar het is ook belangrijk dat er geld wordt verdiend. Terwijl moeders de fout eerder bij zichzelf leggen en bekijken hoe ze hun leven anders kunnen inrichten. Vaders relativeren het dus meer, waarschijnlijk omdat de norm nog steeds is dat de man kostwinner is.

Veel stellen proberen de rollen wel gelijk te verdelen, maar vaak is het traditionele rollenpatroon hardnekkig. Vaak zonder dat we het zelf doorhebben. Uit onderzoek blijkt dat we mannennamen sneller koppelen aan woorden over werk koppelen en vrouwennamen aan woorden over het gezin.

Tip voor werkgevers: ga met elke werknemer om de tafel en kijk wat er voor het werk en het gezin nodig is. Doe je dat alleen informeel, dan komt de zorg meer bij de moeder terecht vanwege die onbewuste associaties. Als deze gesprekken worden geformaliseerd, krijgen ook mannen de mogelijkheid om meer thuis te zijn, want ook zij worden net zo goed belemmerd door de huidige bedrijfsnormen.

Lianne Aarntzen, postdoctoraal onderzoeker bij de afdeling Sociale, Gezondheids- en Organisatiepsychologie