Hoe vaak kijk jij op je telefoon? Jij bent het voorbeeld voor je kind!

Wat jij als ouder online doet, beïnvloedt het smartphone en sociale media gebruik van je kind. Uit onderzoek blijkt dat ouders zich daar niet altijd bewust van zijn. Veel ouders die in het bijzijn van hun kind met hun telefoon gebruiken, doen dat vaak om dingen te regelen. Belangrijke dingen die nou eenmaal geregeld moeten worden. Maar voor jouw kind zijn de momenten die het besteed aan sociale media misschien wel net zo belangrijk. Wie bepaalt wat er belangrijk is? Wees je daarvan bewust.

En wat weet je als ouder precies over het gebruik van je kind? Veel ouders denken goed te weten hoeveel tijd hun kind online is. Ouders en kinderen (10-12 jaar) werd in een onderzoek gevraagd of de kinderen op schooldagen meer dan 3 uur online mogen. Het is toch opvallend dat 27% van de kinderen zegt dat dit vaak mag ten opzichte van 5% van de ouders. Je zou hieruit kunnen opmaken dat er geen regels zijn, of dat ze niet goed worden opgevolgd. We kunnen in ieder geval stellen dat ouders vaak onderschatten hoe lang hun kind online is.

Dr. Helen Vossen is universitair docent educatie en pedagogiek