Zwembad wordt game omgeving

‘Uniek en innovatief project in de zwembad-wereld’

Na de Wii en de Kinect voor in de huiskamer, is er nu een nieuwe interactieve spelomgeving: het zwembad. In Sportcomplex Koning Willem-Alexander in Hoofddorp kun je al zwemmend meedoen met verschillende interactieve games die getoond worden op een groot scherm. De geavanceerde techniek om zwemmers deze games te laten besturen, werd ontwikkeld door masterstudent Frank Borgonjen van de Universiteit Utrecht. Mediacollectief Zesbaans bedacht het concept voor ‘Waterwerk’, in opdracht van de gemeente Haarlemmermeer.

In het interactieve Waterwerk-zwembad hangt een groot scherm dat afwisselend één van zes levende polderlandschappen vertoont. Oplettende zwemmers merken dat ze in dat landschap voorkomen. In de sloot ziet de zwemmer zichzelf op het scherm als een vis, die je natspuit als je dicht bij het scherm bent. Ga je dichtbij elkaar zwemmen, dan ontstaat één grote vis. In een fantasierijk polderlandschap maak je een tocht per trektocht door met elkaar naar links of rechts te zwem-men. En een groot pompgemaal kan in werking worden gesteld door als groep te bewegen, waarbij in het zwembad een enorme onderwater luchtbel ontstaat.

Watervrees

‘Het scherm is in de basis een levende wand’, licht Juul Spee van Zesbaans toe. ‘Mensen komen hier niet per se om een spelletje te spelen, dus wij wilden geen dwingende interactie. Tijdens het zwemmen kun je er gaandeweg achter komen dat interactie mogelijk is.’
‘Waterwerk is een mooi voorbeeld van persuasive technology, een techniek die mensen overhaalt om te bewegen of samen te spelen’, aldus afstudeerbegeleider dr.dr. Egon L. van den Broek van de Universiteit Utrecht. ‘Met zo’n game kun je bijvoorbeeld ook kinderen met watervrees helpen.’

Technisch zeer complex

Zwemmers een game laten besturen, bleek echter technisch zeer complex. Be-staande systemen om mensen in hun omgeving te volgen, zogenaamde trackers, zijn voor een zwembad niet bruikbaar, ontdekte de Utrechtse masterstudent Game and Media Technology Frank Borgonjen.
‘Het is een hele uitdaging om bewegende mensen te volgen als de achtergrond, het water, ook voortdurend beweegt door het springen, zwemmen en stoeien van de zwemmers. Ook de lichtinval en de reflectie hiervan in het water verandert in de loop van de dag. De tracker moet bovendien automatisch de individuele zwemmers van elkaar kunnen onderscheiden én realtime blijven volgen.’

Uniek en innovatief

Borgonjen slaagde er echter in een tracker te ontwikkelen die aan alle eisen vol-doet. Uit een benchmark blijkt dat zijn systeem beter is dan de beste bestaande trackers. ‘Wij zijn erg blij met Frank’s bijdrage aan de realisatie van Waterwerk’, aldus Juul Spee van Zesbaans. ‘Voor de zwembad-wereld is dit een uniek en in-novatief project.’

Waterwerk

Waterwerk sluit met het thema ‘polder’ aan op de architectuur van het nieuwe Koning Willem-Alexander Sportcomplex, dat in februari van dit jaar werd geopend. Zie http://zesbaans.nl/waterwerk voor een overzicht van de zes verschillende games.

Meer informatie

Monica van der Garde, persvoorlichter faculteit Bètawe-tenschappen, m.vandergarde@uu.nl, 06 13 66 14 38.