Zilveren penning voor Leo van Kuijk

Vijftigjarig ambtsjubileum

Leo van Kuijk ontvangt de zilveren penning (fotograaf: Dick Boetekees)

Vijfentwintigjarige ambtsjubilea komen regelmatig voor bij de universiteit, veertigjarige al veel minder en een vijftigjarig ambtsjubileum komt zelden voor. Op 31 augustus 2019 is Leo van Kuijk maar liefst vijftig jaar in dienst bij de universiteit. Vanwege zijn grote verdiensten voor de universiteit kent het College van Bestuur hem de zilveren penning toe van de Universiteit Utrecht.

Professionele zorg voor veiligheid

Leo van Kuijk met zilveren penning (fotograaf: Dick Boetekees)
Leo van Kuijk met de zilveren penning (fotograaf: Dick Boetekees)

Als vijftienjarige jongen kwam Leo van Kuijk binnen als dierverzorger bij de veterinaire faculteit. Deze week neemt hij afscheid als medewerker van het facilitair bedrijf. In zijn lange loopbaan bij de Universiteit Utrecht is Leo bijna vijftien jaar hoofd beveiliging geweest en was hij verantwoordelijk voor de veiligheid van alle medewerkers en studenten.

Jarenlang was Leo letterlijk dag en nacht bereikbaar en beschikbaar om calamiteiten op te lossen; calamiteiten waar de gemiddelde medewerker of student vaak geen weet van heeft gehad. In de jaren dat Leo hoofd van de veiligheidsorganisatie was had de universiteit te maken met een aantal ernstige situaties zoals de val van de hijskraan op het Ruppertgebouw, de bezetting van het Bestuursgebouw door studenten en de bezetting van het Ruppertgebouw door schoonmakers.

Leo treedt niet graag op de voorgrond, maar is achter de schermen volledig in controle. Kenmerkend daarbij is de rust en professionaliteit die Leo uitstraalt. Door zijn voortvarende optreden heeft hij een uitermate belangrijke rol gespeeld in de universiteit. Het College kende dan ook met veel plezier de zilveren penning toe.