Zes portretten van UU'ers in serie 'Het gebeurt in Utrecht'

De universiteit en de stad Utrecht zijn onlosmakelijk verbonden. In het kader van het 900-jarig bestaan van de stad heeft RTV Utrecht daarom zes toponderzoekers geportretteerd, die in de regio onderzoek doen en impact hebben, en op basis hiervan internationaal hun wetenschapsgebied vooruit helpen. Het gebeurt in Utrecht!

Roel Vermeulen

Roel Vermeulen onderzoekt hoe niet-genetische factoren van invloed zijn op onze gezondheid. Wat je eet, hoeveel je beweegt maar ook de luchtkwaliteit zijn enorm belangrijk. Hij neemt ons mee naar de eerste stedelijke bluezone ter wereld in Utrecht, legt uit hoe we met snuffelfietsen luchtkwaliteit kunnen meten en wat we met die gegevens kunnen doen om zoveel mogelijk Utrechters een gezonde keuze te laten maken.

Volledige aflevering met Roel Vermeulen

Daniela Salvatori

Daniela Salvatori’s liefde voor dieren kreeg ze als kind, en is nooit meer weggegaan. Nu werkt ze bij de faculteit diergeneeskunde. Haar missie: een wereld zonder proefdieren. Maar hoe geef je onderwijs aan toekomstige dierenartsen zonder proefdieren te gebruiken?

Volledige aflevering met Daniela Salvatori

Merel Soons

Merel Soons noemt zichzelf een detective die puzzels oplost. Ze wil de mysteries van de natuur oplossen en als hoogleraar ecologie doet ze onderzoek naar biodiversiteit. Ze neemt ons mee in haar wereld en laat in Het gebeurt in Utrecht zien wat stikstof met heide doet en hoe je een saaie beek tot leven brengt. Ook laat ze Bioclive zien: een veelbelovend internationaal experiment naar klimaatverandering dat in Utrecht wordt uitgevoerd.

Volledige aflevering met Merel Soons

Karin Geuijen

Karin Geuijen neemt de kijker mee naar Plan Einstein, een uniek en internationaal geprezen concept om asielzoekers op te vangen in de Utrechtse wijk Oog in Al en laat ons zien hoe problemen als tekorten in de zorg zouden kunnen worden opgelost door de inzet van vluchtelingen.

Volledige aflevering met Karin Geuijen

Wilfried van Sark

Wilfried van Sark is hoogleraar zonne-energie. Hij is ervan overtuigd dat zonne-energie de toekomst heeft en een grote bijdrage kan leveren om onze klimaatproblemen op te lossen. In deze aflevering van Het gebeurt in Utrecht neemt Van Sark de kijker onder andere mee naar de Utrechtse wijk Lombok, waar auto’s worden gebruikt als batterij en naar Overvecht waar een flat is omgebouwd tot energiecentrale.

Volledige aflevering met Wilfried van Sark

Aoju Chen

Aoju Chen is taalwetenschapper. Taal is volgens haar een belangrijke levensbehoefte voor de ontwikkeling van ieder kind. Ze neemt ons mee naar het ziekenhuis waar ze onderzoek doet naar taalontwikkeling bij pasgeboren baby’s. Maar ook naar haar kippenhok. Want ook kippen communiceren en gebruiken taal.

Volledige aflevering met Aoju Chen