Werving gestart voor het Luister!-onderzoek

Kind- en jongerenparticipatie bij beslissingen en afspraken rond echtscheiding

Praten jongeren mee over beslissingen en afspraken als ouders scheiden? Dat onderzoekt de Universiteit Utrecht in het onderzoek Luister!. Ben jij een jongere, vader of moeder die een scheiding heeft meegemaakt, of werkt u in het familierecht en kent u gezinnen die mee kunnen doen? Lees verder of ga voor meer informatie en aanmelding direct naar de Luister! website.

De stem van jongeren

Na een scheiding verandert er vaak veel in het leven van jongeren, zoals waar ze wonen en wanneer ze hun ouders zien. Ouders moeten daar samen afspraken over maken. Ook kunnen er na een tijdje nieuwe afspraken nodig zijn. Soms gaan ouders daarvoor naar een mediator of een rechter. Maar wat is de rol van jongeren zelf?

In Luister! wordt onderzocht of jongeren meepraten over kleine en grote beslissingen, hoe dit gaat en hoe zij en hun ouders dit ervaren. Wat zijn voordelen van meepraten? En zijn er ook nadelen?

Jongeren en ouders gezocht voor onderzoek

Hoe meer gezinnen meedoen, hoe beter we leren begrijpen hoe er na een scheiding het beste geluisterd kan worden naar jongeren. Jij kan meedoen als:

• Je een jongere tussen de 8 en 18 jaar bent óf een ouder met kinderen in deze leeftijd,
  • Je nu of in de afgelopen 6 jaar een scheiding meemaakte,

Het onderzoek bestaat uit verschillende onderdelen voor jongeren en voor ouders. Jongeren krijgen voor elk onderdeel dat ze meedoen een cadeaubon van €10.

Denk je eraan om mee te doen? Ga voor meer informatie en aanmelding naar www.uu.nl/onderzoek/luister of mail de onderzoekers (luister@uu.nl).

Naar de website van Luister!

Informatie voor professionals

Het Luister! onderzoek is een interdisciplinair project waarin UCERF onderzoekers Charlotte Mol en Wendy Schrama samen werken met sociale wetenschappers. Werkt u in het familierecht en kent u gezinnen die mee kunnen doen? Verwijs hen voor meer informatie en aanmelding naar www.uu.nl/onderzoek/luister. Wilt u zelf meer informatie over het project of ziet u mogelijkheden om te helpen bij de werving? Mail dan naar luister@uu.nl.