Verschillende prijzen voor Utrechts bachelor onderzoek

Student Research Conference

Drie studenten van de Universiteit Utrecht zijn in de prijzen gevallen op de jaarlijkse Student Research Conference. Studenten van de Nederlandse Universiteiten en Hogescholen kunnen meedoen met deze wedstrijd voor het beste bachelor onderzoek. De inzendingen zijn beoordeeld door een reviewcommissie van hoogleraren, professoren en lectoren.

In de categorie waarbij de studenten een workshop over hun onderzoek hielden won in de categorie Taal en Cultuur student aan de Universiteit Utrecht Simon van Oort (University College/Rechtsgeleerdheid). Titel van zijn bachelor onderzoek is The Fictional Protagonist of Modern Liability Law: A History of the Origins of the Reasonable Man. In de categorie Recht, Economie en Maatschappij werd de Utrechtse student Aydan Figaroa (Rechtsgeleerdheid) tweede. Zijn onderzoek is getiteld ‘Eigendomsrecht: op de grens van mensenrechten en privaatrecht’. Ook tweede, in de categorie Exact, werd de Utrechtse student Eric Marcus (Natuur- en Sterrenkunde): Magnetohydrodynamics at Heavy Ion Collisions. Sarah  de Jong (Algemene Sociale Wetenschappen) eindigde  als derde bij de publieksprijs voor de posterpresentatie, hoewel daar alleen een eerste prijs werd uitgereikt. Haar onderzoek ging over Duurzaamheid & Medicijnafval.

Tien Utrechtse papers geselecteerd

Een beoordelingscommissie van wetenschappelijke experts, selecteerde vooraf aan de conferentie uit vele inzendingen van studenten van Nederlandse en Vlaamse universiteiten en hogescholen in totaal 60 bacheloronderzoeken. Tien Utrechtse inzendingen werden geselecteerd voor een workshop- of een posterpresentatie. De Universiteit Utrecht stond daarmee bovenaan met het aantal geselecteerde papers.

‘Echte’ publicatie

Professoren en lectoren letten op de kwaliteit van het onderzoek, maatschappelijke relevantie, originaliteit en presentatievaardigheden van de student. De geselecteerde papers worden gepubliceerd in een e-journal. Deelname aan de Student Research Conference kan dus leiden tot een door hoogleraren gereviewd paper dat gepubliceerd wordt en publiek beschikbaar voor een grote doelgroep. Dat maakt deelname voor studenten een unieke kans. De conferentie vond dit jaar plaats aan Tilburg University.