UU neemt uitgebreid wko-systeem officieel in gebruik

Prof. dr. Anton Pijpers spreekt de aanwezigen toe.
Toelichting bij één van de bronnen van de wko.

In het noordwesten van Utrecht Science Park / De Uithof is het bestaande warmte-koudeopslagsysteem het afgelopen jaar fors uitgebreid en aangepast. Op woensdag 27 mei is het wko-systeem officieel in gebruik genomen door prof. dr. Anton Pijpers, vice-voorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit Utrecht. Daarbij toonde hij een nieuwe videoanimatie, dat de werking van het wko-systeem in het gebied op een eenvoudige manier uitlegt. Anton Pijpers: “Met de uitbreiding en aanpassing van het systeem wordt in dit gebied 13% vermindering van het verbruik van fossiele brandstoffen en CO2- uitstoot behaald. Dit sluit zeer goed aan bij de ambitie van de Universiteit Utrecht waarbij gestreefd wordt naar een energiegebruik dat in 2020 voor 50% uit duurzame energie bestaat.”

Om deze doelstelling te halen is er per deelgebied een energievisie ontwikkeld. In het Noordwestcluster op Utrecht Science Park / De Uithof, wordt een aantal (nieuw)bouwprojecten gerealiseerd. Voorbeelden zijn het Gemeenschappelijk Milieulaboratorium en het nieuwe onderwijscentrum,  het Victor J. Koningsbergergebouw. Daarnaast is de voorbereiding voor nieuwe kantoren Geowetenschappen gestart en wordt in 2016 het Minnaertgebouw gerenoveerd. Door uitbreiding van de bestaande wko in dit gebied, kunnen al deze gebouwen worden aangesloten op het wko-systeem. Dit draagt in sterke mate bij aan de transitie naar duurzaam energiegebruik en het behalen van 3% energie-efficiency voor de UU per jaar. Dit komt neer op een jaarlijkse besparing van 770.000 m3 aardgas en een reductie van 1.020 ton per jaar op de CO2-uitstoot. Lees meer over de aanleg en werking van het wko-systeem.

Sustainability, een van de vier strategische thema’s van Universiteit Utrecht speelt een belangrijke rol binnen onderzoek, onderwijs, valorisatie en bedrijfsvoering. De universiteit neemt haar maatschappelijke verantwoordelijkheid om in ecologisch, economisch en sociaal opzicht een actieve bijdrage te leveren aan een duurzame samenleving. Ook ziet de Universiteit Utrecht het als onderdeel van haar maatschappelijke taak om studenten en medewerkers bewust te maken van de uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, en middels onderzoek bij te dragen aan oplossingen voor deze uitdagingen.

Meer informatie over Sustainability (onderzoek) en de Duurzame UU.