Utrechtse wetenschappers maken wetenschap toegankelijk voor iedereen op EUREKA! Festival

Vragen uit Nationale Wetenschapsagenda behandeld

Voor de Nationale Wetenschapsagenda zijn dit voorjaar bijna 12.000 vragen ingediend. Op zondag 29 november laat EUREKA! Festival samen met onder meer wetenschappers van de Universiteit Utrecht een aantal verrassende, interessante en tot de verbeelding sprekende vragen tot leven komen in de vorm van live experimenten, proeven, mini-colleges, debatten en films in de Westergasfabriek in Amsterdam. De Utrechtse hoogleraar Beatrice de Graaf is gastvrouw van het festival, zij is voorzitter van de Nationale Wetenschapsagenda samen met Alexander Rinnooy Kan.

Wat veroorzaakt slapeloosheid bij de mens en hoe kan taal en taalgebruik ook de perceptie van het leven laden? Gaan robots ons werk in de toekomst overnemen? Het zijn voorbeelden van een aantal van de 12.000 vragen waarop het antwoord wordt gegeven tijdens het EUREKA! Festival. Sprekers zijn onder meer wetenschappers van de Universiteit Utrecht als Beatrice de Graaf, Appy Sluijs en Peter Werkhoven. Maar bijvoorbeeld ook de Amsterdamse hoogleraar Erik Scherder gaat in op vragen, in samenwerking met het Nederlands Jeugd Strijkorkest.

Wetenschappelijk bier drinken

Robots die autonoom een potje voetbal spelen, is een van de bijzondere activiteiten die te zien is tijdens het EUREKA! Festival. Ook kan je e-nummers proeven, kennis maken met voedsel van de toekomst, je angsten temmen met een computerspel, wetenschappelijk bier drinken, gezond gamen, je eigen gezondheid monitoren en hightech fashion catwalk shows bewonderen. Ook voor kinderen is er van alles te beleven. Zij kunnen zich bijvoorbeeld uitleven op het ontleden van apparaten, of chemische proefjes doen.

Utrechtse programmaonderdelen

The Mutual Wave Machine – Suzanne Dikker & Matthias Oostrik
Als je het gevoel hebt met iemand op dezelfde golflengte te zitten, geldt dat dan ook voor je hersengolven? Om dat te onderzoeken, is de interactieve neurofeedback-installatie de ‘Mutual Wave Machine’ ontwikkeld. In een kleine ruimte met beeld en geluid ervaar je hoe je met je breinactiviteit toenadering of juist afstand tot een ander kunt creëren. Stap samen in de capsule, focus en synchroniseer.

Minicollege van Dr. Katell Lavéant
Dr. Katell Laveant is universitair hoofddocent aan de Universiteit Utrecht op het gebied van de Franse taal en cultuur. Zij doet onderzoek naar toneel en poëzie in de middeleeuwen en de vroegmoderne tijd.

Back to the future! – Prof. dr. Appy Sluijs
Appy Sluijs, hoogleraar Paleoceanografie aan de Universiteit Utrecht, zal praten over ‘Het broeikasklimaat van het verleden als analoog voor de toekomst’. In het verre verleden kwam het ook al voor dat de CO2-concentratie - door natuurlijke oorzaak – snel toenam. Wat gebeurde er toen? Hoe lang duurde het herstel? En hoe relevant is deze kennis voor de toekomst?

Robotica, over interactie tussen mens en robots – Prof. dr. Peter Werkhoven.
Peter Werkhoven is hoogleraar Multimodale Interactie in Virtuele Omgevingen bij het departement Informatica van de Universiteit Utrecht en managing director Technical Sciences bij TNO waar hij de leiding heeft over 1300 onderzoekers.

Over de Nationale Wetenschapsagenda

De Nationale Wetenschapsagenda wordt opgesteld door de Kenniscoalitie. Deze bestaat uit de universiteiten (VSNU), hogescholen (VH), Universitair Medische Centra (NFU), KNAW, NWO, VNO-NCW, MKB-Nederland en de instituten voor toegepast onderzoek (TNO/TO2). De Nationale Wetenschapsagenda is een initiatief van de ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Economische Zaken.

EUREKA! Festival

Toegangskaarten kosten 15 euro (kinderen tot 12 jaar 7,50 euro) en zijn verkrijgbaar via: www.eurekafestival.nl.
Zondag 29 november, 10.00 – 19.00 uur, Westergasfabriek Amsterdam.

Website Eureka! Festival