Utrechtse studenten ontvangen Jong Talent Prijzen 2020

Afstudeer- en aanmoedingsprijzen voor technische en exacte vakken

Bij de jaarlijkse uitreiking van de Jong Talent Prijzen in de technische en exacte vakken zijn zeven Utrechtse bètastudenten in de prijzen gevallen. In totaal werden 22 afstudeerprijzen voor masterstudenten toegekend en 57 aanmoedigingsprijzen voor eerstejaarsstudenten. De Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen reikte de prijzen 30 november digitaal uit vanuit Haarlem.

De afstudeerprijzen en aanmoedigingsprijzen worden jaarlijks uitgereikt door De Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen, die het bevorderen van de wetenschap als doel heeft. De afstudeerprijzen gaan naar de beste masterscripties in de technische en exacte vakken. De aanmoedigingsprijs is voor studenten met de beste studieresultaten in de technische en exacte vakken in het eerste studiejaar. Beide prijzen hebben diverse categorieën met elk verschillende sponsoren.

Marjolein de Jager

Afstudeerprijs Marjolein de Jager

De Jong Talent Shell Afstudeerprijs voor Natuurkunde, met een prijsbedrag van 3.000 euro, ging naar de Debye-promovendus Marjolein de Jager die haar masteronderzoek deed in groep van Laura Filion.

"Voor haar masterscriptie onderzocht Marjolein het gedrag van kristallen die gemaakt zijn van colloïdale deeltjes – deeltjes met een grootte tussen een nanometer en een paar micrometer. Ze keek hierbij zowel naar de manifestatie van defecten in deze kristallen als naar het nucleatieproces dat verantwoordelijk is voor hun vorming. Om deze twee delen van haar scriptie af te ronden, beheerste ze een indrukwekkend scala aan rekenkundige natuurkundige hulpmiddelen en ontwikkelde ze een sterk theoretisch begrip van meerdere gebieden van de statistische fysica", vertelt Filion. "Door de hoge kwaliteit van haar werk worden haar hoofdstukken over defecten momenteel omgeschreven naar een artikel en voorgelegd aan een wetenschappelijk tijdschrift, en ze breidt het laatste deel uit tot een andere publicatie als haar eerste doctoraatsproject."

De Jager won vijf jaar geleden ook al de Jong Talent Aanmoedigingsprijs Natuurkunde. Inmiddels is ze promovendus in de Soft Condensed Matter Group.

Aanmoedigingsprijs

Er werden zes Jong Talent Aanmoedigingsprijzen met een prijsbedrag van elk 500 euro toegekend aan Utrechtse bètastudenten die uitmuntende studieresultaten behaalden in hun eerste studiejaar. Jorn Knuit won de prijs in de categorie Biologie. Anna Reinhold ontving de prijs in de categorie Natuurkunde en technische natuurkunde. De prijs in de categorie Scheikunde ging naar Hester Noordmans. Annick Nouwens won de prijs in de categorie Farmacie of (bio)farmaceutische wetenschappen. Rhodon van Tilburg ontving de prijs in de categorie Informatica en technische Informatica. En de prijs in de categorie Wiskunde en technische Wiskunde ging naar Richard Wols, die het hoogste cijfergemiddelde behaalde van studenten in de technische en exacte vakken.