Universiteit Utrecht werkt samen met theatergroep DOX

Het Centrum voor Wetenschap en Cultuur (CWC) van de Universiteit Utrecht slaat dit theaterseizoen de handen ineen met theatergroep DOX. Wetenschappers inspireren theatermakers en leveren een bijdrage aan de lesprogramma’s rondom voorstellingen. Zo maken we scholieren vertrouwder met wetenschap.

Productieplatform DOX ontwikkelt spraakmakende en verfrissende voorstellingen voor jong publiek. Ze programmeren speciaal voor het voortgezet onderwijs in scholen en theaters door heel Nederland. Het CWC functioneert als matchmaker tussen wetenschappers en de thematiek van de voorstelling. We leveren een bijdrage aan de educatieve programma’s van DOX in de vorm van kennisvideo’s en door experts wetenschappelijke duiding te laten geven tijdens nagesprekken. Zo stimuleert de universiteit de dialoog tussen wetenschappers en jongeren. Wil je meer weten over deze unieke samenwerking? Mail dan programmamaker Erwin Maas via e.j.w.m.maas[at]uu.nl.

Birds

Drie acteurs staan naast elkaar in vak. Ze zijn uitgelicht met een spotlight en dragen witte/beige kleding.
Beeld: Amanda Harput

We trappen de samenwerking af met een bijdrage aan het educatieve programma van de voorstelling ‘Birds’. In deze 12+ voorstelling vol dans, spoken word en muziek verbeeldt prijswinnende choreograaf en danser Dalton Jansen de moeilijke weg naar volwassenheid van jongeren die wonen in een jeugdzorginstelling. Hoe deal je met de toekomst als je geen veilig nest hebt gehad? Ben je wel klaar voor de maatschappij? En is de maatschappij wel klaar voor jou? Bekijk de trailer van de voorstelling.

Door middel van de voorstelling Birds geef ik de jongeren in een jeugdzorginstelling een stem.

Dalton Jansen

Met jeugdpsychiater en onderzoeker Fleur Velders (UMC Utrecht) namen we een korte kennisvideo op voor het educatieprogramma (zie hieronder). Zij en haar collega’s Floortje Scheepers, Diane van Rappard, Manouche van Alst en Carlijn Mol zullen afwisselend bij een aantal nagesprekken aanschuiven.

Birds is een eerlijke, rauwe voorstelling over een jeugd in de jeugdzorg (5 sterren)

Volkskrant

Verplichte kost voor jeugdhulpverleners

NRC

Agenda

Wil je de voorstelling zien? Op donderdag 2 mei in Podium Hoge Woerd en op donderdag 16 mei in de Stadsschouwburg Utrecht kun je de voorstelling heel dichtbij zien. Maar zoals gezegd speelt Birds in heel het land.

Bekijk de hele agenda

Meer theater en wetenschap?

Op maandag 23 april, tijdens de laatste editie van de Futuristen voor de zomer, onderzoekt cultureel antropoloog dr. Yvon van der Pijl samen met theatermakers hoe ons begrip van de dood altijd in beweging is. De Futuristen is een unieke combinatie van interview en theater, waarin schrijvers en theatermakers de visie van een spraakmakende gast in één dag vertalen naar een voorstelling. De Futuristen wordt georganiseerd door Studium Generale, in samenwerking met het Nieuw Utrechts Toneel en wordt mede mogelijk gemaakt door het Descartes Centre (UU) en het Cultuurfonds.