Universiteit Utrecht investeert in Sustainable Finance Lab

Sustainable Finance Lab

REBO Header SFL
Universiteit Utrecht investeert in het Sustainable Finance Lab

Het Sustainable Finance Lab zal na een eerste periode van vier jaar, zeker nog eens vijf jaar worden voortgezet. Naast de Universiteit Utrecht hebben ook De Nederlandsche Bank en de Triodos bank aangegeven bereid te zijn hun financiële bijdrage voort te zetten.

Sustainable Finance Lab (SFL) verhuist van het Utrecht Sustainability Institute naar Utrecht University School of Economics (U.S.E.). Ook directeur Rens van Tilburg en de leerstoel van prof. dr. Herman Wijffels gaan over en komen daarmee onder de faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie te vallen. Financing Sustainability wordt daarmee een belangrijk terrein van onderzoek binnen U.S.E. Via onderzoek worden in samenwerking met de maatschappelijke stakeholders nieuwe inzichten en perspectieven ontwikkeld op de rol- en het functioneren van de financiële sector. Het onderzoek zal onder andere worden verricht door dr. Mark Sanders, universitair hoofddocent bij U.S.E.

Uitbreiding

Daarnaast komen er twee post-doc-onderzoekers, een bij de leerstoel van prof. dr Clemens Kool, hoogleraar Finance and Financial Markets, en een bij de leerstoel van prof. dr. Erik Stam, hoogleraar Strategy, Organisation and Entrepreneurship. Zij zullen respectievelijk onderzoek doen naar stabiliteit van de financiële sector en hoe deze kan bijdragen aan een duurzame economische ontwikkeling.

Over het Sustainable Finance Lab

Herman Wijffels en prof. dr. Klaas van Egmond, beiden destijds verbonden aan het Utrecht Sustainability Institute, hebben samen met Peter Blom van Triodos Bank het Sustainable Finance Lab in 2010 opgericht. Het SFL is een onafhankelijke denktank. Binnen het SFL werken vijftien wetenschappers verbonden aan verschillende Nederlandse universiteiten samen om bij te dragen aan een meer robuust financieel systeem en de verduurzaming van de financiële sector te stimuleren. Het SFL draagt hiervoor op onderzoek gebaseerde ideeën aan en biedt een platform voor de discussie hierover. De afgelopen jaren heeft het SFL bijgedragen aan de discussies over de stabiliteit en duurzaamheid van met name de Nederlandse bankensector middels publieksbijeenkomsten, publicaties en gesprekken met de sector, toezichthouders en beleidsmakers.

Strategische thema’s Duurzaamheid en Institutions

Het onderzoek van het Sustainable Finance Lab sluit nauw aan bij de pijlers “Institutions for Social Sustainability and Resilience” en “Institutions for Innovation and Economic Growth” van het Utrechtse strategische onderzoeksthema Institutions.

Voor meer informatie:

Bas Schreiner, B. Schreiner@uu.nl, tel. 030 253 8356