Thomas Grimm benoemd tot hoogleraar Quantum Gravity and Geometry

Thmoas Grimm in his office

Per 1 december is Thomas Grimm benoemd tot hoogleraar Quantum Gravity and Geometry bij het Instituut voor Theoretische Fysica. Zijn onderzoek op het gebied van theoretische hoge-energiefysica en snaartheorie heeft een sterke impact in de academische gemeenschap. In 2020 ontving hij een Vici-subsidie voor zijn project ‘Hoe kosmologie voortkomt uit kwantumzwaartekracht’.

Grimm onderzoekt modellen voor kosmologie en deeltjesfysica die een voltooiing met quantumzwaartekracht toelaten. Hij richt zich daarbij op het extraheren van algemene constraints uit de onderliggende fundamentele theorie en onderzoekt de imprints van een kandidaat-theorie van kwantumzwaartekracht die bekend staat als snaartheorie. In zijn Vici-project gebruikt hij inzichten uit de kwantumzwaartekracht om de mysterieuze eigenschappen van donkere energie te begrijpen - een stof waarvan wordt aangenomen dat het verantwoordelijk is voor de waargenomen snelle uitdijing van ons heelal.

Teamwork

Grimm is niet alleen een excellent onderzoeker, maar ook een efficiënt en goed georganiseerd leider die zijn onderzoeksgroep weet te inspireren en die gevoel heeft voor teamwork. Sinds zijn komst naar Utrecht in 2016 heeft hij zijn onderzoeksgroep weten uit te breiden door het binnenhalen van diverse onderzoekssubsidies. Zijn onderwijsactiviteiten krijgen zeer positieve beoordelingen en hij heeft als bachelor- en master-begeleider vele TWIN-studenten begeleid in hun gecombineerde opleiding natuurkunde en wiskunde. Sinds 1 september 2021 is Grimm opleidingsdirecteur van de masterprogramma’s en vertegenwoordigt hij de drie natuurkunde-masters in de Graduate School of Natural Sciences.

Vanuit het Instituut voor Theoretische Fysica zal Grimm ook verbinding blijven zoeken met het Mathematisch Instituut en het Institute for Gravitational and Subatomic Physics (GRASP). Hij werkt in het bijzonder samen met wiskundigen die zich richten op fundamentele aspecten van algebraïsche en differentiaalmeetkunde.

Thomas Grimm

Thomas Grimm standing before a blackboard

Thomas Grimm behaalde zijn Master aan de universiteit van Cambridge en promoveerde in Hamburg, waarna hij een postdoc deed aan de University of Wisconsin in de VS. Daarna keerde hij terug naar Duitsland om onderzoek te doen aan de universiteit van Bonn en leidde zes jaar lang een Max Planck-onderzoeksgroep aan het Max Planck Institute for Physics in München. In 2016 begon Grimm als universitair hoofddocent aan de Universiteit Utrecht.