Thaise prinses Chulabhorn Mahidol bezoekt Universiteitskliniek voor Gezelschapsdieren

Prof. dr. HKH prinses Chulabhorn Mahidol bezocht op 16 september de Universiteitskliniek voor Gezelschapsdieren, Universiteit Utrecht. Met grote interesse liet zij zich door de wetenschappers van de Universiteitskliniek informeren over de laatste stand van zaken als het gaat om kankeronderzoek en behandelingen bij dieren, in het bijzonder bestraling, anesthesie bij dieren en de hoogstaande zorg voor dieren in de Universiteitskliniek.

Prof.dr. HKH prinses Chulabhorn Mahidol en prof.dr. Wouter Dhert

Samenwerking

Haar interesse in biomedische wetenschappen is groot. De prinses is voorzitter van het Chulabhorn Research Institute. Prof.dr. Wouter Dhert, decaan faculteit Diergeneeskunde: ”Het is een grote eer om prof.dr. prinses Chulabhorn Mahidol te mogen ontvangen op onze faculteit. Utrecht hecht groot belang aan internationale samenwerking zeker als het om onderzoek gaat. Alleen dan kunnen wij als wetenschapper mondiale maatschappelijke vraagstukken oplossen. Wij zijn dan ook erg verheugd met de samenwerking tussen het Chulabhorn Research Institute en onze universiteit.”
Prof.dr. Martin van den Berg, hoogleraar Toxicologie, is visiting professor bij het Chulabhorn Research en Graduate Institute. Van den Berg: “Gedurende de laatste 15 jaar heeft het IRAS gezamenlijk met het Chulabhorn Research Institute biomedisch en toxicologisch onderzoek verricht op het gebied van chemopreventive. Hierbij staat het kankeronderzoek centraal en worden nieuwe, vanuit de natuur afgeleide, verbindingen getest op hun tumorremmende werking. Daarnaast is er een intensieve samenwerking met de Chulabhorn Graduate Institute. Een paar keer per jaar geven we colleges op het gebied van bescherming van de gezondheid tegen nadelige effecten van onder andere bestrijdingsmiddelen en chemische stoffen in de voeding”. De cursussen worden mede georganiseerd door de WHO en zijn mede toegankelijk voor cursisten uit omringende ontwikkelingslanden. Jaarlijks gaan ook Utrechtse studenten uit de Master Toxicology and Environmental Health naar het Chulabhorn Research Institute om een onderzoeksstage te lopen.