Team Living Pasts – Exploring Futures wint UU Team Award 2024

Foto: Wunderlust fotografie

Tijdens het OnderwijsFestival is voor de tweede keer de jaarlijkse UU Team Award uitgereikt aan een onderwijsteam. De UU Team Award is een speciale onderwijsprijs die in het leven is geroepen als onderdeel van het TRIPLE-model: het erkennen en belonen van onderwijs en teamwerk. De Team Award wordt niet alleen uitgereikt om een bijzonder initiatief te belonen dat een grote impact heeft gehad op ons onderwijs, maar ook om de waarde te erkennen van het samenwerken als een team, met verschillende mensen met verschillende achtergronden: samen staan we sterker.

Dit jaar werd de UU Team Award gewonnen door het team achter de cursus Living Pasts - Exploring Futures. In deze cursus duiken studenten uit verschillende disciplines samen in cultureel en natuurlijk erfgoed, ecologie, gezond stedelijk leven en ontwikkelen ze community-engaged digitale prototypes voor doelgroepen in de stad. Door middel van hands-on werk produceren studenten van alles, van blogs tot visuele romans, VR/AR-toepassingen, escape rooms en documentaires. De aanpak in deze cursus bevordert een fantasierijke en inclusieve leeromgeving waarin iedereen op unieke wijze bijdraagt aan het grotere geheel.

Volgende stap: op naar de Nederlandse Onderwijspremie

Dit diverse en interdisciplinaire team heeft onvermoeibaar aan hun cursus gewerkt en heeft niet alleen kennis gecreëerd, maar heeft ook een belangrijke impact gehad op studenten en de maatschappij. Studenten dragen bij aan de cursus als medescheppers. Het team heeft pionierswerk verricht op het gebied van complexe samenwerking, zowel binnen de UU als met maatschappelijke partners. Het winnende team mag hun voorstel verder uitwerken en namens de UU indienen voor de Nederlandse Onderwijspremie.  De Nederlandse Onderwijspremie is de hoogste onderscheiding in het middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs. De premie wordt uitgereikt aan onderwijsteams ter waardering van, en als impuls voor, onderwijsvernieuwing en –verbetering van het mbo, hbo en wo.

Twee andere teams waren genomineerd voor de UU Team Award van 2024:

De Bachelor Clinical Sciences (Zorg Gezondheid en Samenleving) is een nieuwe interdisciplinaire bachelor die studenten op innovatieve wijze voorbereidt op een klinische master op het gebied van (dier)geneeskunde en gezondheid. De bachelor biedt studenten een uitgebalanceerd curriculum gebaseerd op innovatieve onderwijsconcepten en didactiek, evenals een kleinschalig programma dat een meer weloverwogen tempo, een gemeenschap van studenten en docenten en ervaringen in de samenleving mogelijk maakt.

Het team Methodologie en Statistiek van de faculteit Sociale Wetenschappen heeft de afgelopen jaren gewerkt aan de implementatie van formatieve toetsing in alle bachelorcursussen sociale wetenschappen. Deze aanpak helpt jaarlijks veel studenten bij het verwerken van de leerstof, stimuleert actief leren en dieper leren, geeft studenten directe feedback en creëert meer tijd in de klas om in de oefeningen te duiken.