Studeren in een nieuwe tijd: VSNU visie op academisch onderwijs

Vereniging van Universiteiten (VSNU)
Visie op studeren in een nieuwe tijd

Vandaag presenteert de Vereniging van Universiteiten (VSNU) haar strategische onderwijsvisie. De visie is het resultaat van een discussie die de universiteiten, waaronder de Universiteit Utrecht, al enige tijd voeren zowel in eigen huis als in VSNU-verband. Hierin komen vragen aan bod als: hoe ziet het universitair onderwijs eruit in 2025? Wat betekent dat voor de student, studieomgeving en de plaats van de student in de maatschappij? En hoe bereidt de universiteit hem daarop voor?

De VSNU-visie biedt ingrediënten voor diverse gesprekken en debatten, die momenteel plaatsvinden over de toekomst van het universitaire onderwijs. Alle universiteiten hebben bijgedragen aan het ontwikkelen van deze gezamenlijke visie, waarbij wordt onderkend dat niet alle universiteiten gelijk zijn in opleidingen, disciplines en ambities. De uitwerking van de visie zal dan ook per universiteit verschillen.

Collegevoorzitter Marjan Oudeman:  “Deze visie biedt de contouren, waarbinnen wij als Universiteit Utrecht uiteraard onze eigen keuzes zullen maken en richtingen gaan kiezen. Bij de totstandkoming van ons nieuwe Strategisch Plan zal dit een van de achtergronddocumenten zijn. Daarnaast willen we vooral ook bij onze eigen docenten en onderzoekers, studenten, alumni en externe samenwerkingspartners inbreng ophalen voor een nieuw Strategisch Plan 2020 van de Universiteit Utrecht. Een proces dat binnenkort van start gaat en waar ik naar uitzie.”