Science and Technology Student Award voor Utrechtse studente Marianne Knoester

Voor onderzoeksvoorstel 'Fractals in graphene'

Marianne Knoester met haar cheque en rechts juryvoorzitter prof.dr. Gerard van Koten
Marianne Knoester met de aan de prijs verbonden cheque van 2.500 euro en juryvoorzitter prof.dr. Gerard van Koten (foto: Michael Brunek)

De Utrechtse masterstudente Theoretical Physics Marianne Knoester heeft de Eindhoven-Utrecht Science and Technology Student Award 2014-2015 gewonnen. Knoester krijgt de Award voor haar onderzoeksvoorstel ‘Fractals in graphene’, naar de eigenschappen en toepassingsmogelijkheden van grafeen. Hierin combineert ze theoretische en experimentele fysica. Aan de Award is een bedrag van 2.500 euro verbonden. De prijs werd uitgereikt tijdens de jaarlijkse conferentie van de strategische alliantie tussen drie kennisinstellingen Universiteit Utrecht, Universitair Medische Centrum Utrecht en Technische Universiteit Eindhoven.

De jury was zeer onder de indruk van ‘het groot intellectueel vermogen’ van Marianne Knoester. “Het onderzoeksvoorstel van Marianne maakt niet alleen gebruik van de complementariteit van de Eindhovense en Utrechtse groepen, maar laat ook zien dat de combinatie van de theoretische en experimentele fysica belangrijk is om beide benaderingen vol te blijven ontwikkelen”, aldus de jury onder voorzitterschap van prof.dr. Gerard van Koten. Knoester gaat haar afstudeeronderzoek doen onder leiding van prof. Cristiane Morais Smith en dr. Vladimir Juricic van de Universiteit Utrecht, en dr. Kees Flipse van de Technische Universiteit Eindhoven.

Grafeen

Grafeen is een bijzondere vorm van één laag koolstofatomen in een honingraatstructuur en heeft daardoor uitzonderlijke eigenschappen. Zo is het extreem sterk, supergeleidend, dun, flexibel en rekbaar en bestand tegen hoge temperaturen. Sinds het in 2003 voor het eerst experimenteel werd gemaakt door de latere Nobelprijswinnaars Andre Geim en Konstantin Novoselov, wordt wereldwijd veel onderzoek naar de eigenschappen en mogelijke toepassingen van grafeen verricht.

Overige genomineerden

Maaike van den Boomen, masterstudente Regenerative Medicine and Technology (samenwerking TU/e en UU) met ‘Combining expertise’s to perform simultaneous BOLD and FDG-PET data acquisition by making use of a MR-compatible PET insert to study patients with Alzheimer’s disease’ onder begeleiding van dr. Ciprian Catana, MGH/HST Martinos Center (Harvard) en prof. Klaas Nicolay (TU/e).

Joakim Haugen, masterstudent Business Informatics (UU), met ‘User Autonomy Protection in Mobile Coaching Systems’ onder leiding van dr. Robbert Jan Beun (UU) en dr. Jaap Ham (TU/e).

Eindhoven-Utrecht Science and Technology Student Award

De Eindhoven-Utrecht Science and Technology Student Award is ingesteld om jong talent te stimuleren onderzoek te doen op het snijvlak van disciplines door gebruik te maken van de unieke kennis van de drie samenwerkende instellingen. Het kan gaan om onderzoek dat nog van start moet gaan, om lopend onderzoek of om een samenvatting van afgerond onderzoek. Studenten kunnen een voorstel indienen en de winnaars ontvangen een oorkonde en een geldbedrag van 2500 euro.

Strategische alliantie Eindhoven en Utrecht

In 2011 sloten Universiteit Utrecht, UMC Utrecht en TU Eindhoven een strategische alliantie. Ze versterken met deze alliantie de bestaande banden in onderzoek, onderwijs en kennisvalorisatie en bouwen voort op de gebieden waarop ze complementair zijn. De focus in de samenwerking ligt op duurzame energie, medische beeldverwerking en regeneratieve geneeskunde. In de gezamenlijke master Regenerative Medicine and Technology wordt biomedische wetenschap met technologie gecombineerd. SUMMA-tech is een studiepad binnen SUMMA, een opleiding voor arts/onderzoekers die een affiniteit hebben met techniek.

Strategisch alliantie

Eerdere winnaars