Samenwerking Universiteit Utrecht en Autoriteit Financiële Markten

Nieuwe kennis opdoen op gebied van de psychologie van toezicht

Femke de Vries en Naomi Ellemers

De Universiteit Utrecht (UU) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) gaan samenwerken. De samenwerking zal leiden tot nieuwe kennis op het gebied van de ‘psychologie van toezicht’. Mede-initiator Naomi Ellemers, Universiteitshoogleraar aan de UU: “Gedrags- en cultuuronderzoekers van het nieuwe Expertise Centrum van de AFM en onze sociale en organisatiepsychologen gaan wetenschappelijk onderzoek en onderwijs in de sociale en organisatiepsychologie verbinden met de praktijk van toezichthouden.”

Uniek aan deze samenwerking, die opgezet is door Ellemers en AFM-bestuurslid prof. dr. Femke de Vries, is dat UU-medewerkers dr. Elianne van Steenbergen en promovenda Tessa Coffeng deeltijd in dienst van de AFM zijn getreden. Binnen de samenwerking wordt een promotieproject uitgevoerd naar bias in oordeelsvorming. Hiernaast zal onder meer onderzoek worden gedaan naar het toetsen van integriteit en ethisch klimaat, en de effectiviteit van toezichtmethodieken en communicatie-uitingen.

Toezichtmethodiek

De AFM heeft een nieuw expertisecentrum opgezet, gericht op het vernieuwen van haar methoden en expertise op onder meer het gebied van gedrag en cultuur. “De expertise die de Universiteit Utrecht op dit gebied heeft, met name vanuit de psychologie, is zeer welkom”, aldus Femke de Vries.

Beroepsperspectief

Tegelijkertijd is het beroep van toezichthouder voor de afgestudeerde psychologen van de Utrechtse universiteit een relevant beroepsperspectief. Het toezicht houden op gedrag en cultuur biedt een belangrijke toepassing, en het is een interessant praktijkveld voor wetenschappelijk onderzoek. In het kader van de samenwerkingsovereenkomst gaan er jaarlijks psychologiestudenten van de Universiteit Utrecht afstudeeropdrachten doen bij AFM, opdrachten die aansluiten bij hun kennisbehoefte en het onderzoeksprogramma. De activiteiten vanuit de Universiteit Utrecht in het kader van de samenwerking met de AFM zullen niets te maken hebben met de beoordeling van individuele ondernemingen die onder toezicht staan bij de AFM.

Meer informatie
Persvoorlichting faculteit Sociale Wetenschappen, 030-253 4027, r.a.b.vanveen@uu.nl