Rutger Engels faculteitshoogleraar bij Sociale Wetenschappen

Rutger Engels, faculteitshoogleraar

Psycholoog Rutger Engels is door het College van Bestuur van de Universiteit Utrecht benoemd tot faculteitshoogleraar Ontwikkelingspsychopathologie van Preventie en Interventie aan de faculteit Sociale Wetenschappen. Zijn aanstelling gaat in per 1 februari 2016.

Engels doet internationaal toonaangevend onderzoek naar de ontwikkeling en preventie van middelengebruik en internaliserende problemen bij jongeren. De hoogleraar staat bekend om zijn vermogen gedegen wetenschappelijk onderzoek  te vertalen naar maatschappelijk beleid en interventies in het werkveld. Zijn maatschappelijke impact is dan ook groot. Hij ontving daarvoor in 2011 landelijke waardering met de Huibregtsenprijs van NWO en KNAW.

Jeugd

Met zijn universitaire leeropdracht in Utrecht wil Engels onder meer bijdragen aan het valoriseren van jeugdonderzoek. Engels: “Er is op het gebied van jeugd zoveel kennis beschikbaar. Maar met de implementatie van die kennis (bijvoorbeeld als het gaat om brede toepassing van depressie preventie op scholen, of stepped-preventie op het gebied van alcohol) wil het lang nog niet altijd lukken.” Een belangrijk accent in zijn leeropdracht ligt dan ook op de effectiviteit en werkzame elementen van preventie- en interventie programma’s gericht op depressie en middelengebruik bij jongeren.

Voorzitter RvB Trimbos-instituut

Rutger Engels haalde in 1998 zijn PhD aan de Universiteit van Maastricht. Na drie jaar in Utrecht gewerkt te hebben, werd hij in 2001 benoemd tot hoogleraar aan de Radboud Universiteit Nijmegen, waar hij tevens enige tijd vicedecaan onderzoek en directeur van het Behavioural Science Institute was. Sinds 2014 is Engels voorzitter van de Raad van Bestuur van het Trimbos-instituut.

Versterking

Decaan van de Utrechtse faculteit Sociale Wetenschappen Werner Raub is verheugd met de komst van Engels: “Jeugdonderzoek is één van onze zwaartepunten en profilerend voor de faculteit en de Universiteit Utrecht. De komst van Rutger Engels is opnieuw een mooie versterking.”