Restricties levering magistrale bereidingen

Begin maart is per direct een stop gezet op het leveren van magistrale bereidingen door de diverse veterinaire groothandels. Voor dierenartsen in Nederland betekent dit dat zij deze middelen niet meer kunnen bestellen bij partijen zoals Covetrus, Dechra/AST, Alfasan, AA-vet of Grovet. De reden achter deze stop is dat alleen de apotheek die het (dier)geneesmiddel bereidt, het geneesmiddel mag afleveren op voorschrift van een dierenarts ter behandeling van een individuele patiënt. Door het leveren van deze magistrale bereidingen in bulk aan groothandels, is er geen sprake meer van levering op voorschrift voor een individuele patiënt en wordt dus niet voldaan aan de wetgeving die hiervoor geldt.

De magistrale bereidingen van Apotheek faculteit Diergeneeskunde werden al op patiëntniveau uitgeleverd, waardoor de aanvragen van deze middelen nog via dezelfde weg kunnen plaatsvinden. Wel zal een aanvrager actief geattendeerd worden op de verplichting om een patiëntnaam op te geven conform de wetgeving. Het niet zorgvuldig omgaan met deze verplichting riskeert een verdere inperking van de beschikbaarheid van magistrale bereidingen. Een situatie die voor ons, voor u en bovenal voor de patiënt onwenselijk is.

Voor de magistrale bereidingen van Alfasan, die werden geleverd door de veterinaire groothandels, is voortaan ook een rechtstreekse aanvraag bij de bereidende instantie nodig. Dit is De Veterinaire Bereidingsapotheek. Door de plotselinge transitie heeft deze apotheek nog geen eigen website, maar aanvragen kunnen worden ingediend via het emailadres info@dvbapotheek.nl door middel van het aanvraagformulier van deze apotheek. Neem hiervoor contact op met De Veterinaire Bereidingsapotheek.