Prof. Hartung bevestigd als keynote-spreker op de conferentie ‘The 3Rs en NAMs: all-inclusive?’

Thomas Hartung, professor aan de Johns Hopkins University en directeur van de Centers for Alternatives to Animal Testing, zal onze tweede keynote-spreker zijn op de conferentie ‘The 3Rs en NAMs: all-inclusive?’ op 19 juni. Deze conferentie wordt georganiseerd door het 3Rs Centre Utrecht en het Transition to Animal-free Innovations (TPI) programma, samen met TPI Utrecht en het Nationaal Comité advies dierproevenbeleid (NCad).

Professor Hartung, die vijf academische aanstellingen heeft bij Johns Hopkins, Georgetown University, en de Universiteit van Konstanz in Duitsland, brengt een schat aan expertise naar de conferentie. Hij is directeur van de Centers for Alternatives to Animal Testing (CAAT) in zowel de VS als Europa, en heeft een leerstoel voor Evidence-based Toxicology aan de Bloomberg School of Public Health. Ook is Hartung Field Chief Editor van Frontiers in Artificial Intelligence. Hartung biedt een interessant perspectief op dierproefvrije innovatie met een betere nauwkeurigheid in (menselijke) voorspellingen, ethische voordelen en kosteneffectiviteit door het gebruik van AI, open access en meer.

"We zijn zeer verheugd om professor Hartung aan boord te hebben bij deze conferentie. Zijn voortdurende inzet om alternatieve methoden te ontwikkelen in de voorspellende toxicologie en daarbuiten, met behulp van kunstmatige intelligentie en organoïden, kan fundamentele en translationele wetenschappers inspireren. We hopen dat hij vanuit zijn succesvolle ervaringen enkele van zijn inzichten zal delen, en dat hij zal reflecteren op hoe de toepassing en ontwikkeling van NAMs het beste ingezet kan worden om proefdieren te Vervangen.", zegt Jeffrey Bajramovic, directeur van het 3Rs Centre Utrecht.

De inschrijvingen voor de conferentie verlopen snel, reserveer je plek via https://forms.uu.nl/universiteitutrecht/conference_3rs_and_nams. Online deelname is ook een optie!