Open Education Week 2024: doe jij ook mee met de Estafette?

Van 4 tot en met 8 maart is het Open Education Week

Van 4 tot en met 8 maart is het Open Education Week. Tijdens deze week staat, hoe kan het ook anders, open educatie in de schijnwerpers. De bibliotheek laat je op een laagdrempelige manier kennis maken met open educatie met de Open Educatie Estafette.

Binnen de Universiteit Utrecht wordt steeds meer gedaan met open educatie, waaronder het maken en gebruiken van open leermaterialen. Zo publiceren verschillende UU-docenten open tekstboeken, oefenvragen en slideshows op platformen als edusources en GitHub

Met open leermaterialen kunnen docenten hun expertise aan de buitenwereld laten zien en wordt onderwijsmateriaal vrij beschikbaar voor een brede doelgroep. Daarnaast kan je inspiratie opdoen uit het werk van collega-docenten en kan je tijd besparen door (delen van) het werk van anderen te gebruiken. 

Open Educatie Estafette

Voor sommige docenten lijkt het maken en gebruiken van open leermaterialen voor zich te spreken. Maar wat als dat voor jou niet geldt? En je op een laagdrempelige manier kennis wil maken met open educatie en open leermaterialen? Deze Open Education Week (van 4 tot en met 8 maart) presenteert de Universiteitsbibliotheek Utrecht daarom een Open Educatie Estafette. 

Je kunt tijdens deze week elke dag in slechts 10 minuten meer leren over open onderwijsmaterialen. Je gaat bijvoorbeeld op zoek naar een open tekstboek om tijdens jouw onderwijs te gebruiken of zoekt in edusources naar geschikte open leermaterialen. 

Meedoen is heel gemakkelijk. Je vindt de verschillende uitdagingen in de agenda van de bibliotheek. Je vindt hieronder ook alvast de links:

We vinden het heel leuk als je de uitkomsten van de uitdagingen met ons deelt! Dat kan door een mail te sturen naar bibliotheek.learning@uu.nl. Je kunt daar ook terecht met je vragen en/of opmerkingen. Succes!

Dit initiatief is gebaseerd op: Open Education Challenge Series door Leva Lee en Tannis Morgan, (BCcampus), gelicenseerd als CC BY 4.0.