Nieuwe onderzoeksfaciliteit Genmab versterkt Utrechts kankeronderzoek

Artist impression nieuwbouw Genmab

Biotechbedrijf Genmab heeft voor de ontwikkeling en realisatie van haar nieuwe onderzoeksfaciliteit op het Utrecht Science Park een erfpachtovereenkomst getekend met de Universiteit Utrecht. Genmab is een wereldspeler op het gebied van de ontwikkeling van nieuwe kankermedicijnen en is al meer dan 15 jaar een belangrijk onderdeel van het zeer sterke cluster van kankeronderzoek op het Utrecht Science Park.

"De uitstekende infrastructuur op het Utrecht Science Park, de aanwezigheid van een sterke faculteit Geneeskunde en Diergeneeskunde, het Gemeenschappelijk Dierenlaboratorium, en de grote concentratie van excellente onderzoekers, studenten en aio’s binnen het Life Sciences terrein, gaf voor ons de doorslag om ons blijvend te vestigen op het Utrecht Science Park," vertelt Jan van de Winkel, CEO van Genmab.

Prof. dr. Hans Clevers van het nabijgelegen Hubrecht Instituut herinnert het zich nog goed. “Zestien jaar geleden heb ik het onderzoek en de getalenteerde onderzoekers die hebben bijgedragen aan de oprichting van Genmab zien groeien binnen de afdeling immunologie van het UMC Utrecht. Het is mooi om te zien dat Genmab nu tot een robuust biotechbedrijf is uitgegroeid met de R&D-afdeling op het Utrecht Science Park, en straks onze overburen zullen zijn.”

Voor Rob Pieters, lid Raad van Bestuur van het Prinses Máxima Centrum voor Kinderoncologie, is het een goede ontwikkeling dat Genmab naar een nieuwe onderzoeksfaciliteit op het USP verhuist. “Dat zegt veel over de potentie van de locatie voor onderzoek naar kanker. Het Prinses Máxima Centrum is daar als nationaal kinderkanker centrum, eveneens gevestigd op het USP, uiteraard zeer content mee.”

Mogelijke doorbraak voor kankermedicijn
Genmab werkt aan de ontwikkeling van therapeutische antistoffen, met name voor de behandeling van  kanker. Deze antistoffen zijn uniek door hun bijzondere specificiteit voor tumorcellen en hun grote effectiviteit om deze te vernietigen. Op dit moment ontwikkelt Genmab samen met het farmaceutische bedrijf Janssen het antistofmedicijn Daratumumab tegen Multipel Myeloom (ziekte van Kahler), de tweede meest voorkomende vorm van bloedkanker in Europa. Daarnaast werkt Genmab ook aan vernieuwende technologieën voor nog effectievere antilichaam-producten.

Website Genmab