Nederland nog niet voldoende voorbereid op klimaatverandering

Publicatie

REBO/RGL Klimaatverandering
Nederland nog niet voldoende voorbereid op klimaatverandering

Onderzoekers van de Universiteit Utrecht concluderen dat Nederland nog niet voldoende is voorbereid op klimaatverandering. De wet- en regelgeving zeggen nog niet duidelijk genoeg bij wie de verantwoordelijkheid voor klimaatadaptatie ligt. Hun conclusies liggen ten grondslag aan het op 24 maart jl. verschenen rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving, ‘Aanpassen aan klimaatverandering – Kwetsbaarheden zien, kansen grijpen’.

Grootschalige problemen voorkomen

Door klimaatverandering neemt de kans op weersextremen toe, en daarmee ook de kans op maatschappelijk ontwrichtende gebeurtenissen, zoals de recente stroomstoring in west-Nederland. Adaptatiemaatregelen zijn nodig om te voorkomen dat een toename in weersextremen leidt tot grootschalige problemen die doorwerken in bijvoorbeeld de energie-, transport-, ICT- of gezondheidssector.

Te vrijblijvend

Een interdisciplinair team van onderzoekers van de faculteiten Recht, Economie, Bestuur en Organisatie en Geowetenschappen constateert dat verantwoordelijkheden voor klimaatadaptatie binnen die en andere sectoren onvoldoende duidelijk zijn omschreven in relevante wet- en regelgeving. Mede daardoor is klimaatadaptatie een te vrijblijvende zaak. Het Rijk heeft als taak bewustwording van klimaatrisico’s en de daarbij behorende verantwoordelijkheden binnen vitale sectoren te laten toenemen, desnoods door aanscherping van wet- en regelgeving. Dit schrijven zij in een rapport dat op 1 december 2014 verscheen en ten grondslag ligt aan het recent gepubliceerde rapport over klimaatadaptatie van het Planbureau voor de Leefomgeving.

Meer informatie

Het rapport Publiek/Private verantwoordelijkheden voor klimaatadaptatie (pdf) is geschreven in opdracht van Kennis voor Klimaat en het Planbureau voor de Leefomgeving, ter voorbereiding op de Nationale Adaptatiestrategie die in 2016 zal worden vastgesteld.

Contact faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie: mr.dr. H.K. (Herman Kasper) Gilissen (Utrecht Centre for Water, Oceans and Sustainability Law)  030 – 253 8092 | h.k.gilissen@uu.nl

Contact faculteit Geowetenschappen: dr. C.J. Uittenbroek (Copernicus Institute of Sustainable Development) 06 12 87 22 75 | c.j.uittenbroek@uu.nl