Michiel Luchtman hoogleraar Transnationale rechtshandhaving en fundamentele rechten

Prof.dr. Michiel Luchtman is per 1 februari 2016 benoemd als hoogleraar Transnationale rechtshandhaving en fundamentele rechten bij de afdeling Strafrecht van het departement Rechtsgeleerdheid.

Bruggen slaan

Steeds vaker moeten staten met elkaar samenwerken om criminaliteit het hoofd te bieden. De bescherming van fundamentele rechten is daarbij een telkens terugkerende uitdaging. Fundamentele rechten maken een onlosmakelijk onderdeel uit van een goed functionerende samenwerking, binnen de Europese Unie, maar ook in relaties met landen daarbuiten, zoals de Verenigde Staten. De vraag is echter hoe je ze precies vormgeeft.

De voltijds leerstoel heeft als inhoudelijke opdracht om nieuwe theorieën te ontwikkelen over de rol en borging van fundamentele rechten in de transnationale setting van de Europese Unie. De resultaten hiervan zullen worden gevaloriseerd binnen het onderwijs en onderzoek. Het doel is om bruggen te slaan tussen verschillende rechtsgebieden, maar ook tussen het recht en andere wetenschapsdisciplines.

Michiel Luchtman

Fundamentele rechten binnen Europese samenwerking

Luchtman: “Ik wil onderzoek doen naar hoe ‘the law in action’ nu inwerkt op mensenrechten bij Europese samenwerking; nieuwe modellen ontwikkelen voor hoe het beter kan. Daarvoor is samenwerking nodig binnen de Universiteit Utrecht, maar ook met Europese universiteiten en EU-autoriteiten. De komende jaren gaan twee promovendi en ik hiermee aan de slag in een VIDI-project. En op korte termijn werken Utrechtse collega's en ik samen met buitenlandse partners in een rechtsvergelijkend project dat is gefinancierd door OLAF/Europese Commissie (Hercules-programma)."

Over Michiel Luchtman

Michiel Luchtman is als hoogleraar verbonden aan het Willem Pompe Instituut voor strafrechtswetenschappen en het Utrechtse Centrum voor Regulering en Handhaving in Europa (RENFORCE), waar de leerstoel inhoudelijk onder valt. Hij is lid van de Commissie Meijers (permanente commissie van deskundingen in internationaal vreemdelingen-, vluchtelingen- en strafrecht) en rechter-plaatsvervanger bij de Rechtbank Amsterdam.

Luchtman promoveerde cum laude en won in 2009 de Siracuza-prijs van de AIDP (International Association of Penal Law). In 2015 kreeg hij een VIDI-beurs voor het project ‘The rise of EU law enforcement authorities – protecting fundamental rights and liberties in a transnational law enforcement area’.