Media-aandacht voor promotieonderzoek Luuk Slooter naar Parijse banlieues

Banlieue in Frankrijk © iStockphoto.com/Nikada
Banlieue in Frankrijk

“In de nasleep van de recente aanslagen in Parijs worden de banlieues vaak als broedplaats gezien voor radicalisering”, zegt promovendus Luuk Slooter (Internationale en politieke geschiedenis). “Die koppeling is te onnauwkeurig en draagt mogelijk bij aan verdere stigmatisering van de Franse voorsteden.” Slooter, inmiddels werkzaam aan de Radboud Universiteit Nijmegen, promoveert op 11 december aan de Universiteit Utrecht. Deze week besteedden verschillende media aandacht aan zijn promotieonderzoek.

Dr. Luuk Slooter

In NRC Handelsblad van 24 november publiceerde hij een opiniestuk, waarin hij nader ingaat op waarom het probleem van jihadisme niet exclusief aan de banlieues te koppelen valt. Een etiket als 'broedplaats' "categoriseert ook velen die in die wijken wonen en een normaal leven proberen op te bouwen. Het categoriseert velen die niets met IS te maken hebben en zich inzetten voor verbetering van leefbaarheid."

Op 24 november verscheen ook een groot interview met Slooter op Kennislink.nl, waarin hij onder andere vertelt hoe hij het zelf ervaren heeft om in een Parijse voorstad te wonen. "Mijn aanwezigheid viel natuurlijk wel op, jongens kwamen naar me toe om te checken of ik niet werkte voor de geheime dienst. Sommigen vroegen ook wel wat ik in hun wijk te zoeken had, maar anderen waren juist heel erg hulpvaardig en boden me aan de wijk te laten zien."

Slooter werd bovendien geïnterviewd in Vrij Nederland (20 november), het Reformatorisch Dagblad (18 november) en het Nederlands Dagblad (19 november). Er verschenen ook berichten bij ScienceGuide en Spitsnieuws.