Koning Willem-Alexander ontvangt jubileumboek Prins Bernhard Cultuurfonds door Arno Neele en Gert-Jan Johannes

In 2015 bestaat het Prins Bernhard Cultuurfonds 75 jaar. Ter ere van dit jubileum verscheen onlangs het boek Een mecenas van belang. 75 jaar Prins Bernhard Cultuurfonds en de impact van cultuurfinanciering. Historici dr. Arno Neele en dr. Gert-Jan Johannes deden in opdracht onderzoek naar de lotgevallen van het Prins Bernhard Cultuurfonds (PBCF) als breed georiënteerde cultuurfinancier. Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander nam bij de uitreiking van de Zilveren Anjers 2015 het eerste exemplaar van het boek in ontvangst.

Historisch overzicht van cultuurfinanciering en culturele landschap

Johannes en Neele geven een historisch overzicht van de wijze waarop het PBCF de afgelopen driekwart eeuw de cultuursector financierde. Het boek biedt daardoor ook een indruk van de verrassende rijkdom en veelzijdigheid van de Nederlandse cultuur, en van de veranderingen die zich de afgelopen 75 jaar hebben voorgedaan in het culturele landschap.

Wat is het belang van de activiteiten van het PBCF? Deze vraag, die in tijden van bezuinigingen steeds relevanter is geworden, staat tevens centraal in het boek. Een mecenas van belang biedt hiermee inzicht in de geschiedenis van een cultuurfinancier en zijn invloed op cultuur en filantropie in Nederland.

NTR Academie

De auteurs van het boek waren ook te gast bij het radioprogramma NTR Academie. Het Prins Bernhard Cultuurfonds is opgericht na de inval van de Duitsers in 1940, vertelden de historici daar onder andere. Aanvankelijk was het eerder een wapenfonds, om spitfires te kopen ter verdedigingen tegen de Duitse invasie. "Er werd toen heel veel geld ingezameld, een bedrag dat nu gelijk staat aan 170 miljard euro," aldus Johannes.

Dr. Arno Neele en dr. Gert-Jan Johannes

Over de auteurs

Arno Neele deed al eerder onderzoek in opdracht. Voor de Provincie Zeeland werkte hij mee aan het onderzoek naar de geschiedenis van deze provincie en de boekenreeks Geschiedenis van Zeeland. Hij is als cultuurhistoricus verbonden aan het departement Geschiedenis en Kunstgeschiedenis van de Universiteit Utrecht.

Gert-Jan Johannes is cultuurhistoricus en literatuurwetenschapper. Als postdoc-onderzoeker richt hij zich onder andere op de geschiedenis van literaire concepten, literatuur en nationalisme en egodocumenten. Hij is co-auteur van het boek Worm en Donder. Geschiedenis van de Nederlandse literatuur: 1700-1800, de Republiek (met Inger Leemans, 2013, Prometheus) en auteur van o.a. Dit moet u niet onverschillig wezen! De vaderlandse literatuur in het Noord-Nederlands voortgezet onderwijs, 1800-1900 (VanTilt, 2007) en Talent voor de wetenschap. Vijftig jaar Niels Stensen-stipendia (Amsterdam 2010).

Over het boek

• Titel: Een mecenas van belang. 75 jaar Prins Bernhard Cultuurfonds en de impact van cultuurfinanciering.
  • Auteurs: Gert-Jan Johannes en Arno Neele
  • ISBN: 9789089534781