Kloof tussen arm en rijk groeit na 2017

De ongelijkheid tussen inkomens gaat wereldwijd toenemen

Kloof tussen arm en rijk groeit na 2017

De ongelijkheid tussen inkomens gaat wereldwijd toenemen. Dat blijkt uit recent onderzoek van Ward Rougoor en Charles van Marrewijk van SEO Economisch Onderzoek en Utrecht University School of Economics (U.S.E.). De kloof tussen arm en rijk wordt hiermee groter.

De discussie over inkomensongelijkheid is momenteel zeer actueel door het boek 'Capital in the 21st century' van de Franse econoom Thomas Piketty. Daarin concludeert hij dat het rendement op vermogen harder groeit dan de economische groei, met het gevolg dat rijken steeds rijker worden. De conclusies uit het onderzoek, afkomstig uit de masterscriptie van de jonge onderzoeker Ward Rougoor, sluiten hier op aan.

Daling van de inkomensgelijkheid afgelopen decennia

In het onderzoek is de wereldwijde inkomensongelijkheid de afgelopen decennia geobserveerd via de zogeheten Gini-coëfficiënt. De OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) gebruikt dit instrument al jaren om de inkomensongelijkheid  in de wereld continu te meten. De Gini-coëfficiënt geeft een uitslag van 0 tot 1, waarbij 0 staat voor volledige gelijkheid en 1 voor een volledig scheve verdeling, waarbij één persoon al het inkomen krijgt. In de afgelopen decennia is hierin wereldwijd een daling te zien, wat betekent dat arm en rijk nader tot elkaar komen.

Meer ongelijkheid door ontwikkelingen in Azië en Afrika

Zowel economische als demografische factoren dragen bij aan het stagneren en, na verloop van tijd, zelfs omkeren van dit proces.In de eerste plaats is dit de economische groei van een aantal Aziatische landen. Zij zullen aanhaken bij de economische grootmachten in de wereld, waardoor de beroepsbevolking een stijging in inkomsten tegemoet kan zien. Daarnaast is in Afrika een sterke bevolkingsgroei zichtbaar, terwijl de economische ontwikkeling in dit werelddeel achterblijft. Hier ontstaat een steeds grotere groep mensen met een laag inkomen. De wisselwerking tussen deze twee factoren zorgt voor een grotere kloof tussen arm en rijk.

Dempend effect China en India

Van Marrewijk, professor aan Utrecht University School of Economics, geeft een toelichting op de resultaten: “We hebben de analyse onderbouwd met verschillende alternatieve scenario’s die uiteindelijk allemaal op dezelfde voorspelling uitkomen. Op basis van de Gini-coëfficiënt start de groei van de inkomensongelijkheid omstreeks 2027. Gebruiken we andere meetmethoden, dan is het keerpunt al rond 2017. Alleen wanneer grote landen als China en India erin slagen hun binnenlandse inkomensongelijkheid te beperken, kan dit een dempend effect hebben op de wereldwijde inkomensongelijkheid.”