Karin Laglas benoemd tot lid Raad van Toezicht Universiteit Utrecht

De minister van Onderwijs Cultuur en Wetenschap heeft ir. Karin Laglas per 1 mei 2020 benoemd tot lid van de Raad van Toezicht van de Universiteit Utrecht. Ze is een ervaren bestuurder die de academische wereld goed kent.

Karin Laglas
ir. Karin Laglas

Karin Laglas (1959) is directievoorzitter van de Woningcorporatie Ymere, die werkzaam is in de regio Amsterdam. Daarvoor was ze decaan van de faculteit Bouwkunde aan de Technische Universiteit Delft en werkte zij onder meer bij OVG Projectontwikkeling en Rodamco Europe. Mevrouw Laglas beschikt over ruime bestuurlijke ervaring en een breed maatschappelijk netwerk. Ze kan hierdoor een belangrijke sparringpartner zijn voor het College van Bestuur en de andere leden van de Raad van Toezicht. Ze kent de academische wereld goed door haar hoogleraarschap en decanaat van de faculteit Bouwkunde van de TU Delft. Haar uitgebreide kennis van projectontwikkeling in het vastgoed is complementair aan de expertise van de overige leden van de Raad van Toezicht. De Raad van Toezicht is dan ook bijzonder verheugd over de benoeming. De vertrouwenscommissie van de Universiteitsraad ondersteunt de benoeming van harte.

In de Raad van Toezicht is begin dit jaar een vacature ontstaan doordat prof. dr.  Emmo Meijer zijn lidmaatschap na twee termijnen heeft neergelegd. Hij is opgevolgd als voorzitter door mr. Joanne Kellermann. De overige leden van de Raad van Toezicht zijn dr. Jan van der Eijk (vice-voorzitter) drs. Karin Bergstein MBA, en prof. dr. Frank van der Duijn Schouten.

De Raad van Toezicht houdt, met het oog op de taken van de universiteit zoals vastgelegd in de Wet Hoger Onderwijs, toezicht op de uitvoering van werkzaamheden en de uitoefening van bevoegdheden door het College van Bestuur en staat dit college met raad ter zijde. De Raad van Toezicht telt vijf leden die worden benoemd door de minister van OCW.