Jacco Pekelder benoemd tot bijzonder hoogleraar aan Universität des Saarlandes

President van de Universiteit van het Saarand, prof. Volker Linneweber, overhandigd de oorkonde aan prof. Jacco Pekelder.

Historicus dr. Jacco Pekelder (Internationale en politieke geschiedenis) is aan de Universität des Saarlandes in Saarbrücken (Duitsland) benoemd tot Honorarprofessor Neueste Geschichte Westeuropas (bijzonder hoogleraar Nieuwste Geschiedenis van West-Europa). Op 28 september overhandigde de president van de universiteit, prof. Volker Linneweber, hem de oorkonde die bij de benoeming hoort.

Pekelder gaat in Saarbrücken onderzoeksseminars verzorgen binnen de masteropleidingen van de leerstoelgroepen Europäische Zeitgeschichte en Kultur- und Mediengeschichte en hij zal bijdragen leveren aan onderzoeksprogramma’s. Ook zet hij zich in om de internationale uitwisseling te bevorderen van studenten en wetenschappers, in de eerste plaats van de Universität des Saarlandes en de Universiteit Utrecht.

De eervolle benoeming komt voort uit Pekelders eerdere gasthoogleraarschap in Saarbrücken als Gastprofessor 'Europaicum' 2013-14. Hij blijft werkzaam aan de Universiteit Utrecht als universitair docent Geschiedenis van de internationale betrekkingen.