Internationale subsidie voor expertisebevordering omtrent meertaligheid in Surinaamse lerarenopleiding

Surinaamse school - Wikimedia Commons/TCAM

Twinning, een fonds dat financiële bijdragen biedt aan samenwerkingsinitiatieven tussen Nederlandse en Surinaamse organisaties, heeft een subsidie verstrekt aan het project 'Omgaan met diversiteit in het basisonderwijs: expertisebevordering van de lerarenopleiding (Paramaribo)'. Het project is een samenwerking tussen de Universiteit Utrecht en de Rutu Foundation en is opgezet om docenten en studenten van de lerarenopleiding in Paramaribo meer handvatten te bieden omtrent meertaligheid in het onderwijs.

Linguïstische diversiteit

Suriname wordt gekenmerkt door een grote etnische en linguïstische diversiteit. Er worden meer dan 20 talen gesproken. Het Sranan (Surinaams) is ontstaan als taal waarmee de verschillende groepen met elkaar communiceren (zogeheten lingua franca).

Het land kent slechts één officiële taal: het Nederlands. Dit is de instructietaal op school en alle schoolboeken zijn vanaf groep een uitsluitend beschikbaar in het Nederlands.

Meertaligheid in het curriculum

De meeste kinderen spreken Nederlands echter als tweede of als vreemde taal. Vooral in het binnenland van Suriname geldt het Nederlands als een struikelblok en worden de slechte leerprestaties geweten aan de taalbarrière en het curriculum dat niet aansluit op de lokale context (MINOV 2010).

De Universiteit Utrecht en de Rutu Foundation gaan daarom samenwerken om de expertise over meertaligheid te vergroten van docenten en studenten van het Christelijk Pedagogisch Instituut te Paramaribo (tevens hoofdaanvrager van de subsidie). Zo kunnen de docenten competenties verwerven om aansluiting te vinden bij de talen en culturen van hun studenten (de toekomstige leerkrachten).

Daarnaast moeten docenten in staat zijn om zelf een module over meertaligheid en culturele diversiteit te ontwikkelen voor het nieuwe curriculum van de opleiding. De samenwerking met de Rutu Foundation en de Universiteit Utrecht biedt de mogelijkheid om het curriculum van de pedagogische instituten aan te laten sluiten op de nieuwe leerlijnen meertaligheid en culturele diversiteit.

Ook ontstaat er dankzij de samenwerking een unieke mogelijkheid om de capaciteiten van Surinaamse leraren te bevorderen en kennis uit te wisselen tussen Suriname en Nederland,  inclusief het Caribisch deel van het Koninkrijk. Vanuit de Universiteit Utrecht zijn dr. Emmanuelle Le Pichon (Frans) en dr. Ellen-Petra Kester (Spaans) betrokken bij het project.