Hardop nadenken tijdens het invullen

Naomi Kamoen op Kennislink over stemwijzers

 

Op 18 maart mogen alle Nederlanders weer twee hokjes rood kleuren tijdens de verkiezingen voor de Provinciale Staten en het Waterschap. Sommigen raadplegen van tevoren een digitale stemwijzer. Communicatiewetenschapper dr. Naomi Kamoen bestudeert de invloed en begrijpelijkheid van deze kieshulpen. Aan Kennislink vertelde ze hoe dit onderzoek uitgevoerd wordt.

Dr. Naomi Kamoen
Dr. Naomi Kamoen

Om uit te zoeken wie er precies gebruikt maakt van stemwijzers, lieten Kamoen en haar collega's mensen vrijblijvend enkele persoonlijkheidskenmerken invullen. Zo konden ze de gebruikers opdelen in drie categorieën: seekers, checkers en doubters.

Onduidelijk, dus neutraal

Daarnaast doen ze ook kwalitatief onderzoek. Kamoen: “Bij alle verkiezingen laten we proefpersonen hardop denken terwijl ze een stemhulp invullen. Daaruit blijkt dat vaak dezelfde moeilijkheden terugkomen, zoals onbekende locaties."

Volgens de communicatiewetenschappers zijn veel stellingen te onduidelijk, waardoor mensen al snel 'neutraal' of 'geen mening' aanklikken. "Neem de stelling: 'Er moeten windmolens komen bij Lage Weide.' Een groot aantal mensen weet niet waar Lage Weide ligt. En het gebruik van negaties werkt ook weleens verwarrend. Mensen vullen daardoor soms het tegenovergestelde in van wat ze willen,” aldus Kamoen.