Erik van Sebille wint Agnites Vrolikprijs voor onderzoek naar plasticvrije oceanen

Erik van Sebille ontvangt de derde Agnites Vrolikprijs
Erik van Sebille ontvangt de Agnites Vrolikprijs uit handen van Lodewijk Hijmans van den Bergh

Oceanograaf Erik van Sebille heeft op maandag 31 augustus de derde Agnites Vrolikprijs gewonnen voor zijn onderzoek naar oceaanstromingen. Deze prijs van het Utrechts Universiteitsfonds kan gedurende 10 jaar worden uitgereikt dankzij de nalatenschap van een alumnus en laat zien dat de impact van UU-onderzoek belangrijk is en wordt beloond. Van Sebille ontwikkelt software die oceaanstromingen modelleert en die de reis die plastic in de oceanen aflegt in kaart brengt. De jury: “Erik is een excellente wetenschapper. Zijn wetenschappelijke output in combinatie met een brede maatschappelijke betrokkenheid zijn bewonderenswaardig.”

Van Sebille en de andere genomineerde onderzoekers zaten lang in spanning, want de geplande uitreiking tijdens de Diesviering in maart kon vanwege corona niet doorgegaan. Tijdens de Opening Academisch Jaar was het dan toch zover. In aanwezigheid van onder meer Lodewijk Hijmans van den Bergh, voorzitter van het Utrechts Universiteitsfonds, Margot van Sluis-Barten, de nieuwe directeur van het Utrechts Universiteitsfonds en Anton Pijpers, voorzitter van het College van Bestuur nam Erik van Sebille zijn prijs, een geldbedrag van 25.000 euro en de Agnites Vrolikpenning in ontvangst.

De Galapagoseilanden plasticvrij

Samen met zijn collega’s ontwikkelt Van Sebille een computertool die aan de hand van de gemodelleerde oceaanstromingen kan voorspellen waar en wanneer plastic aanspoelt. Die tool helpt om het plastic afval in de oceanen efficiënt te kunnen opruimen. De Galapagoseilanden zullen de eerste locatie zijn waar de computertool daadwerkelijk wordt ingezet. Erik van Sebille: “Plastic spoelt op de Galapagoseilanden vooral aan op plekken met veel golfslag. Het afval dat de zee het strand opwerpt, wordt bij een volgend tij door golven weer mee teruggenomen in zee. Daar valt het uiteen in nog veel meer kleinere stukjes plastic, die niet meer zijn op te ruimen. Met deze voorspellende tool weten parkwachters wanneer ze naar welk eiland moeten gaan, om plastic op te ruimen voordat het terug in zee spoelt.”

Erik van Sebille

Nalaten aan de universiteit

De Agnites Vrolikprijs is in 2017 in het leven geroepen door het Utrechts Universiteitsfonds en wordt toegekend aan een talentvolle wetenschapper verbonden aan de Universiteit Utrecht die onderzoek doet dat bijdraagt aan het beantwoorden van actuele maatschappelijke vraagstukken. Er is een geldbedrag van € 25.000,- aan verbonden, bestemd voor extra-curriculair onderzoek. Dat is mogelijk gemaakt door de nalatenschap van alumnus mevr. Cobi de Bree. In de huidige sterk veranderende samenleving worden particuliere bijdragen voor wetenschappelijk onderzoek en onderwijs belangrijker. Steeds vaker kiezen alumni, (oud-)medewerkers of andere betrokkenen ervoor om (een deel van) hun nalatenschap aan een universitair doel toe te kennen.

Genomineerden

Erik van Sebille werd als winnaar geselecteerd uit zes genomineerde onderzoeken: Esther Stouthamer doet onderzoek naar het meten en modelleren van bodemdaling in deltagebieden, Jojanneke van der Toorn onderzoekt hoe organisatiebeleid op het gebied van diversiteit bijdraagt aan het bieden van betaald werk en loopbaanontwikkeling van verschillende soorten mensen, Koen Leurs brengt de toenemende verwevenheid tussen migratie en digitalisering in kaart, Regina van den Eijnden doet onderzoek naar het voorkomen van problematisch gebruik van sociale media en games onder jongeren en Rianne Dekker en Karin Geuijen komen in hun onderzoeksproject ‘Plan Einstein’ met een experimentele vorm van asielopvang.

Jury

De jury bestond dit jaar uit: Prof. dr. José van Dijck (alumnus, Universiteit Utrecht, bestuurslid Utrechts Universiteitsfonds en voorzitter van de jury), Prof. dr. Marca Wauben (Universiteit Utrecht), Dr. René Kuijten (alumnus en managing partner van Life Sciences Partners) en Mr. drs. Steven Martina (alumnus en CEO van The Greenery).